Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tutorials

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om någon nämnt detta tidigare, men hade det inte varit bra med "tutorials" - guider - i varje forum? Eller som underforum till olika forum..? Väldigt många frågor kommer ju om och om igen, t ex hur man formaterar hårddisken om man köpt sin första mac och vill installera om systemet från scratch, eller hur man ser på en SVCD, hur man sätter upp en anonym ftp och dylikt. Min tanke var att man skulle kunna ha i varje forum trådar som ligger fast där vanliga frågor tas upp. Alternativt att man under Mac OS X kan klicka på en underkategori som heter guider eller motsvarande och där finns svar på vanliga frågor... Vad tros?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 11:37

Briljant idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 13:01

En mycket bra idé. "Tutorials" heter förresten "handledningar" eller "lektioner" på svenska. Eller varför inte (vilket också nämndes ovan) "guider"?

När man har gjort något som är aningen meckigt för första gången är det bra om man på enklaste sätt skriver ner hur man gjorde (och tar skärmdumpar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 09:15

Så sant!
Jag förde bokmärken över de trådar som var extremt hjälpsamma och fungerade som guider för mig. Men vid bytet till MySQL så förstördes samtliga bokmärkesadresser.

Jag hjälper gärna till och skriver ihop guider på diverse områden.
Det bästa vore förstås om dem som kan "mest" skriver.

Förslag på guider (går självklart redan att hitta trådar med bra innehåll på områdena):
1. Konfigurera sin FTP (samt hur man byter ut den mot tex pure-ftpd-1.0.14)

2. Hur man flyttar sina /Users till en egen partition.

3. En guide för den ultimata installationen av OS X med tillhörande partitioner (OSX, swap, temporary, Users och när dessa partitioner är på sin plats resp. inte.)

Kommer inte på mer på rak arm men finns säkert flertalet kategorier som skulle uppskattas om det skrevs om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 09:39

Jag kan initialt bidra med följande till en eventuell tutorial-sektion:

1. Så installerar du ASP i OS X.

2. Så konverterar du din Accessdatabas till MySQL utan en PC. (Redan skriven, finns här)

Jag är lite besviken över hur dålig feedback man får på sin feedback...

Flera människor vill skriva handledningar - skall de bli tvingade att göra det på macnytt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Jag är lite besviken över hur dålig feedback man får på sin feedback...

Flera människor vill skriva handledningar - skall de bli tvingade att göra det på macnytt?

Mitt bidrag

Vi har publicerat några FAQ:ar som vi kallar dem. Har du ett eget bidrag? Kontakta oss på faq@99mac.com.

/c

1
Bevaka tråden