Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link router tappar uppkopplingen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min router, D-link DIR-615, tappar internetuppkopplingen flera gånger per dag. Ibland kommer den igång av sig själv, men ibland måste jag starta om den.

Jag hade tidigare en Netgear WGR 614 som fick samma problem, därför köpte jag en ny...

Internetleverantören är Telia ADSL.

Problemet kan ha uppstått vid samma tillfälle som jag köpte en iMac 27" i höstas. I övrigt har inte mycket ändrats här. Det pågår ju iofs ett enormt vägbygge i närheten, som också startade i höstas. Kan det störa en router??

/Stefan

Hum, grannen har en D-link DSL504T med Glocalnet ADSL.
Problemet med tappad internetuppkoppling tror vi startade vid uppgradering till Leopard men var inte så frekvent. Sedan Snowleopard installerades så sker det flera gånger om dagen och som du beskriver ibland kommer den igång men oftast får de starta om

VI testade med en iMac G5 med Tiger och den håller uppkopplingen utan problem

Alla datorer i nätverket tappar uppkopplingen, även äldre macar och pc. Det verkar som om routern inte klarar av att hålla kvar uppkopplingen. Så fort jag har startat om routern så fungerar det igen.

/Stefan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 08:19

Hade samma problem när jag hade D-Link för många år sen. Bytte till 3com, var bra i början, sen blev det samma som DLink. Tröttnade till slut och köpte en Linksys WRT54GL och tryckte in DD-WRT i den, sen dess har jag inte haft några problem. Då jag hade problem hade jag BBB som ISP för samtliga 3 routers.
Känns som att D-Link alltid varit "skit", kan inte uttala mig nu eftersom jag inte haft det på många år.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-14 10:14

Har ägt två d-link, en var så dåligt att den behövdes startas om nästan varje dag,
den andra klarade inte av att ha två datorer i nätverket. Aldrig d-link igen.
Nu kör jag med apples egen produkt =

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-14 18:16
Ursprungligen av Stefan Wasa:

Hej!
Min router, D-link DIR-615, tappar internetuppkopplingen flera gånger per dag. Ibland kommer den igång av sig själv, men ibland måste jag starta om den.

Jag hade tidigare en Netgear WGR 614 som fick samma problem, därför köpte jag en ny...

Internetleverantören är Telia ADSL.

Problemet kan ha uppstått vid samma tillfälle som jag köpte en iMac 27" i höstas. I övrigt har inte mycket ändrats här. Det pågår ju iofs ett enormt vägbygge i närheten, som också startade i höstas. Kan det störa en router??

/Stefan

måste tyvärr hålla med övriga i den här tråden, D-:ink bör undvikas utom som bojsänke, bokstöd och andra mindre kvöificerade användningsområden.

förutom det har du kollat så att din ADSL splitter verkligen sitter i första jacket. jag hade själv gjort bort mig i min ganska komplicerade koppling och råkat få modemet efter tellefonen. Adjöss med uppkopplingen när det ringde. jag var så idiotiskt övertygadmom att splittern satt i rörsta jacket att det tog lång tid innan jag hittade felet.
annars prova att kopplöa bort allting utom modemet och koll@om det blir bättre. i värsta fall prova med att fysiskt koppla bort efterföljande jack. en del modem ger dig möjllighet att kontrollera linjekvaliten och antalet bitfel, mycket fel indikerar problem.

Tack för snabba svar!
Jag ska lämna tillbaka D-link routern och satsa på något bättre.
Är det Airport Extreme som gäller då eller?

/Stefan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 08:31

Kan inte uttala mig om APE'n men jag är stennöjd med min Linksys WRT54GL iaf

Har nu bytt till en Netgear Wireless N-300 och har inte tappat kontakten på en vecka. Skönt...
Tack för tipsen!
/Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-18 07:51

Är det inte ett välkänt faktum att "D-Link equals Dead-Link"...?

1
Bevaka tråden