Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förflytta operativsystemet till ny hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-21 22:05

Hej!

Om jag vill uppgradera hårdisken i min macbook, är det möjligt att flytta operativsystemet till en extern hårddisk och sen flytta tillbaks det till den nya hårddisken?

Vet inte om det är en dum fråga, men jag är helt ny på mac.

Sök på forumet, Carbon Copy Cloner gör exakt detta..

  • Medlem
  • 2010-03-21 22:16

Tack!

En följdfråga dock.

Om jag gör en kopia till den externa hårddisken, och sen installerar den nya hårddisken i macbook - kan jag boota från den externa?

Eller måste jag först installera OSX som vanligt på den nya hårddisken, och därifrån ladda backupen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:53
Ursprungligen av Dsc:

Tack!

En följdfråga dock.

Om jag gör en kopia till den externa hårddisken, och sen installerar den nya hårddisken i macbook - kan jag boota från den externa?

Eller måste jag först installera OSX som vanligt på den nya hårddisken, och därifrån ladda backupen?

Du måste formatera din hårddisk på rätt sätt innan kopieringen. Sök på GUID här på 99 hittar du info om det med. Resten, gör som Goflorp skriver.

Det är lite sent och kolan är lite trött, så här gjorde jag.

Kopiera interna 250GB till min nya tomma 500 som jag satte i ett 2.5" USB-case.
Lyfte in disken i den bärbara. Den gamla disken skruvade jag in i USB-caset.
Sedan formatterade jag den externa gamla 250:n och den har i som extra drive.

CCC gör bitvis kopior på HELA volymen.

  • Medlem
  • 2010-03-22 17:25

danke

  • Medlem
  • 2010-03-26 17:00

Kommer det bli några problem om jag flyttar över Mac OSX från en 5400 rpm hårddisk till en 7200 rpm? Om det är nån inställning i operativsystemet, som är bundet till 5400 rpm?

Ursprungligen av Dsc:

Kommer det bli några problem om jag flyttar över Mac OSX från en 5400 rpm hårddisk till en 7200 rpm? Om det är nån inställning i operativsystemet, som är bundet till 5400 rpm?

Nej! Det finns ingen inställning som skulle vara knuten till hårddiskens rotationshastighet.

  • Medlem
  • 2010-03-26 20:36

dobble danke

Två inlägg har flyttats till en ny tråd:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/276853-problem-med-harddisk-i-macbook.html

Stänger den här tråden, eftersom det finns så många andra trådar om kloning av hårddiskar.

/Mod

1
Bevaka tråden