Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper nytt Final Cut Studio och Logic Studio

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 14:43

Mer info snart.
Jag hinner inte skriva nu. Någon annan får gärna fylla på.

Apple - Logic Studio - What?s New

Det verkar vara en hel del godbitar, och jag som precis köpt Cubase 5! Det får bli att köra Logic på macbooken om det blir några slantar över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 11:47

Nu skriver HardMac att en ny version av Final Cut Studio kommer på NAB i April '10.

Jag tror att nästa stora Final Cut Studio-uppgradering kommer vara 3.1. Den kommer mest innehålla kraftiga förbättringar under ytan och vara gratis eller en mycket billig uppdatering. Mycket möjligt att den är Mac OS X 10.6-only.

Ursprungligen av acke:

Nu skriver HardMac att en ny version av Final Cut Studio kommer på NAB i April '10.

Jag tror att nästa stora Final Cut Studio-uppgradering kommer vara 3.1. Den kommer mest innehålla kraftiga förbättringar under ytan och vara gratis eller en mycket billig uppdatering. Mycket möjligt att den är Mac OS X 10.6-only.

Menar du 64 bitars Cocoa baserad Final Cut Studio?

Då uppgraderar jag gärna min nuvarande Final Cut Studio, som är några år på nacken!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 18:30
Ursprungligen av The Real Viking:

Menar du 64 bitars Cocoa baserad Final Cut Studio?

Då uppgraderar jag gärna min nuvarande Final Cut Studio, som är några år på nacken!

Inte Cocoa bara för att, ett program blir ju inte snabbare eller har mindre fel bara för att det är gjort i Cocoa. Men det vet du har jag för mig. Men hela FCS skulle må bra av GCD och OpenCL vad jag förstår, men är ingen programmerare.
Kanske kommer i stötar dvs, att de bygger om vissa processor-intensiva saker för att sedan jobba på ett större släpp med full anpassning för Mac OS X 10.6 och nytt GUi på vissa av programmen.

Ursprungligen av acke:

Inte Cocoa bara för att, ett program blir ju inte snabbare eller har mindre fel bara för att det är gjort i Cocoa. Men det vet du har jag för mig. Men hela FCS skulle må bra av GCD och OpenCL vad jag förstår, men är ingen programmerare.
Kanske kommer i stötar dvs, att de bygger om vissa processor-intensiva saker för att sedan jobba på ett större släpp med full anpassning för Mac OS X 10.6 och nytt GUi på vissa av programmen.

Ja, det var i för sig inte 64 bitars snabbheten jag tänkte på utan, snarare som du också skrev, OpenCL och GCD samt tillgång till större RAM minne så att man kan jobba med större filer utan att diskminnet måste swappa mellan ofta RAM och disk.

Din teori om att programsviten kommer i stötar låter logiskt, förnuftigt och bra.

Det enda jag saknar är motsvarigheten till DVD Studio Pro för Blu-Ray. Hoppas Apple skapar ett nytt program i stil med Disc Studio Pro, där man utvecklar DVD och Blu-ray film, undertexter, menyer och bränner skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 00:06

HardMac skriver att nu ska alla program sättas ihop till ett program och att vi kan vänta stora gränssnittsförändringar, bland annat med "rum-koncept" för olika delar i programmet.

Programmet ska bli 64-bit, kräva 4GB minne och kosta mycket mer, ca 2000 dollar.

Hoppas inte att det stämmer med prisökningen och att alla program ska bli ett. Inga program mår bra av att bakas ihop på det sättet tycker jag. Tät integration mellan programmen, absolut, men inte allt i ett.

Källa: Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - More Information on Forthcoming Final Cut Studio 3.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:17

Nu har Apple släppt en gratis uppdatering på Logic som ger programmet 64-bit stöd. Talar för att vi kanske kan få det i åtminstone en del av programmen i Final Cut Studio? Kanske programmen med färskast kod som Motion, Soundtrack Pro, Compressor och Color? Final Cut Pro tror jag måste skrivas om från grunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 13:45

Snart vet vi hur Apple har tänkt. Känns för tidigt för FCS 4. Men kanske ett nytt Shake och ett gratis FCS 3.1?
NAB 2010 Apple Event, Hardware and Software Updates Expected | World of Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 14:07

...eller blir det andra program? Nya program som flyttar in på Adobes område. Det skulle vara ett otroligt kaxigt drag.

Hallelujah. Sådant här kickar jag på mera än hårdvaruuppdejts.

Hoppas VERKLIGEN att de fixar sitt gränssnitt...

Efter att ha kommit sent till FCS så kroknar jag varje gång jag måste interagera med GUI:et i Final Cut och Compressor...

Hade varit kul om de kunde lyfta sig där. Verkar bli en intressant vecka det här!

Jo, Compressor måste dom fixa till...men FCP är ju som det är och som alla är (Premiere, Adid, etc). Som det har varit sedan begynnelsen...det får man inte ändra på (göra en iMovie t.ex.) - då går hela industrin i taket. Det är som om man skulle flytta knapparna (vitbalans, zoom, etc) på professionella eng-kameror. Ingen törs göra det...man kan inte sälja bilar med ratten höger sida liksom (i Europa (ex UK) och Nya Världen i alla fall).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hoppas VERKLIGEN att de fixar sitt gränssnitt...

Efter att ha kommit sent till FCS så kroknar jag varje gång jag måste interagera med GUI:et i Final Cut och Compressor...

Hade varit kul om de kunde lyfta sig där. Verkar bli en intressant vecka det här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-23 15:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, Compressor måste dom fixa till...men FCP är ju som det är och som alla är (Premiere, Adid, etc). Som det har varit sedan begynnelsen...det får man inte ändra på (göra en iMovie t.ex.) - då går hela industrin i taket. Det är som om man skulle flytta knapparna (vitbalans, zoom, etc) på professionella eng-kameror. Ingen törs göra det...man kan inte sälja bilar med ratten höger sida liksom (i Europa (ex UK) och Nya Världen i alla fall).

Om någon vågar är det väl Apple. Kan se att de fräshar upp grafiken och gör småändringar. Inga stora förändringar, det vågar nog inte ens Apple.

Jo, Apple gör ju precis som dom vill - men när det gäller pro-apps - åtminstone video och ljud/musik (FCP och Logic) så håller dom sig i skinnet - dom är inte korkade.

Ursprungligen av acke:

Om någon vågar är det väl Apple. Kan se att de fräshar upp grafiken och gör småändringar. Inga stora förändringar, det vågar nog inte ens Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 01:13
Ursprungligen av Zimmerman:

...men när det gäller pro-apps - åtminstone video och ljud/musik (FCP och Logic) så håller dom sig i skinnet - dom är inte korkade.

Vi får väl se. AppleInsider | Apple scaling Final Cut Studio apps to fit prosumers

Ok, då var det MacBooks idag.

Blir det FCS imorgon? Apple är ju på NAB imorgon kl 11.30-12.30 Pacific Time

Skulle de inte uppdaterat även Final Cut på sin hemsida idag, om de skall prata om den imorgon? Vill de verkligen hålla på en sån sak och sen stänga sin store igen under en timme (med helt nysläppta MacBooks som folk vill köpa)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 11:19
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Skulle de inte uppdaterat även Final Cut på sin hemsida idag, om de skall prata om den imorgon? Vill de verkligen hålla på en sån sak och sen stänga sin store igen under en timme (med helt nysläppta MacBooks som folk vill köpa)?

Släpper aldrig info innan om de ska ha ett event. Jag tror en gratisuppdatering av Final Cut Studio, Final Cut Server och kanske Xsan.

Ursprungligen av acke:

Släpper aldrig info innan om de ska ha ett event.

Håller med.

Skillnaden är att jag fått en intryck av att de inte skall hålla något "event", utan bara vara där och "representera" och prata om sina nysläppta produkter.

Om de verkligen håller ett organiserat "event", så känns sannolikheten mycket högre att de verkligen kommer med nåt. Det hade varit kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 23:05
Ursprungligen av acke:

Jag tror en gratisuppdatering av Final Cut Studio, Final Cut Server och kanske Xsan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, Apple gör ju precis som dom vill - men när det gäller pro-apps - åtminstone video och ljud/musik (FCP och Logic) så håller dom sig i skinnet - dom är inte korkade.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom som sprider ogrundade rykten om total omdesign av t.ex. FCP redigerar inte video professionellt. Dom redigerar kanske inte video alls.

Här hade vi inte många rätt du Zimmerman.

Det bidde inget va? Ryktet verkar vara grundat på ett missförstånd (medvetet?). Apple var inte ens där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 09:21

Att Apple håller på att bygga om FCP till en iMovie är ju löjligt. Vad ska dom då göra med iMovie?

Professionella musikprod- och videoprod-program är timeline-program - och timelineprogram är som dom är - man kan skifta från höger till vänster för arabiskatalande - men inte så mycket mera. Vissa saker ändrar man inte på därför att dom är så bra dom kan bli. En cykel - eller kamera - ser ut som den gjorde för 100 år sedan. Varför?
En del tror att man kan göra vad som heslt med grafisk interface - alla som är insatta vet att detta är inte sant. Vi nakna apor - med våra händer, symbolhjärnor och ögon - funkar bäst med en viss specifik typ av interface för spcifik typ av arbetsuppgift på en 2D-skärm. Det finns spelregler och begränsningar. När det gäller timelineredigering så lades grunden för länge sedan och där kommer den att ligga så länge vi använder 2D-skärmar. Tittrutor - en för källa och en för program - och timeline. That's it.
Dom som sprider ogrundade rykten om total omdesign av t.ex. FCP redigerar inte video professionellt. Dom redigerar kanske inte video alls.

Kolla in t.ex. Word. Det ser ut som det alltid sett ut. Varför? Varför ser Pages likadant ut? Varför ser alla ordbehandlare likadana ut? Förresten...en grafisk desktop-dator - t.ex. Windows eller Mac...eller Linux för den delen - ser ju också ut som dom sett ut sedan begynnelsen. Why? Jo, där för att det är bäst så. Passar oss nakna apor. Det enda som skiljer Win från MacOS är ju egentligen bara att menyraden ligger i nedkant och inte där uppe. :-D. Alla har dessutom en pil som markör och mappar. Why?

Alla som jobbat med FCP kommer omedelbart att kunna prodda på nya FCP...och nästa FCP...och dånästa FCP...I grunden kommer allt att se exakt likadant ut.

Nästa Volvo kommer inte heller att ha ratten på höger sida eller i mitten. Och nej...det handlar inte om konservatism eller rädsla för förändringar; det handlar om effektivitet, flöden och arbete. Byggarens verktyg ser ochså ut som det är bäst att dom ser ut och den designen fastslogs för 1000 år sedan. Eller mera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 12:54

Jag tror inte att Apple kommer att förenkla FCP som alla hysteriker på forum oroar sig över. Skriva om saker som inte är Cocoa, lägga till stöd för 64-bit stöd, GCD, bättre multiprocessor och OpenCL ser jag som självklart till nästa släpp. Frågan är om Apple kommer göra "en Logic" och släppa en uppgradering av FCS 3 som ger en del av detta gratis.

Jag tror även på att grafiken och små förändringar i gränssnittet samt är givet. Har de tid över ser jag gärna ett gränssnitt som går att skräddarsy helt men med "mallar" som med en knapptryckning ändrar om till det gamla.

Du menar inte "Arrange" då? Berätta mera...

Ursprungligen av acke:

JHar de tid över ser jag gärna ett gränssnitt som går att skräddarsy helt men med "mallar" som med en knapptryckning ändrar om till det gamla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 00:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Du menar inte "Arrange" då? Berätta mera...

Tänk arrange fast ännu mer. Finn en del 3D program där du kan ställa in allt. Har tänkt på det lite och det kanske inte är en sådan bra idé eller ens nödvändigt. Är bara en hobbyklippare.

Jag tycker iMovie 09 är genialiskt för storyboarding.

Jag är nog inte den enda som då och då gör en grov cut i iMovie och exporterar ut en FCP-xml och kör vidare där sen.

Bara för att iMovie är ett hobbyprogram, betyder inte det att alla funktioner är sämre än i FCP. iMovie 09 är det programmet som har den modernaste/mest uppdaterade designen av det och FCP. Sen är ju upplägget gjort för hobby, men det är en annan femma.

Tycker inte jag var så långt bort i inlägg #25

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tycker iMovie 09 är genialiskt för storyboarding.

Jag är nog inte den enda som då och då gör en grov cut i iMovie och exporterar ut en FCP-xml och kör vidare där sen.

Bara för att iMovie är ett hobbyprogram, betyder inte det att alla funktioner är sämre än i FCP. iMovie 09 är det programmet som har den modernaste/mest uppdaterade designen av det och FCP. Sen är ju upplägget gjort för hobby, men det är en annan femma.

Apple förnekar nytt fokus för Final Cut Pro: Apple Responds to Reports of Final Cut Pro Refocusing - Mac Rumors

Bliv vid din läst

Ursprungligen av Zimmerman:

Att Apple håller på att bygga om FCP till en iMovie är ju löjligt. Vad ska dom då göra med iMovie?

Professionella musikprod- och videoprod-program är timeline-program - och timelineprogram är som dom är - man kan skifta från höger till vänster för arabiskatalande - men inte så mycket mera. Vissa saker ändrar man inte på därför att dom är så bra dom kan bli.

Nästa Volvo kommer inte heller att ha ratten på höger sida eller i mitten. Och nej...det handlar inte om konservatism eller rädsla för förändringar; det handlar om effektivitet, flöden och arbete. Byggarens verktyg ser ochså ut som det är bäst att dom ser ut och den designen fastslogs för 1000 år sedan. Eller mera.

Jag minns när det kom en iPhone. Den ritade om kartan för hur telefoner skulle vara. Sedan följde alla efter.

(Zimmerman, jag försöker inte mobba dig trots att jag kommenterat två av dina inlägg lite syrligt idag. Jag tycker att du är bra.)

Bevaka tråden