Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något OS X-relaterat problem med vila?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst i ett antal spridda trådar om problem med vila i OS X, speciellt kommentarer typ att "inte heller denna uppdateringen fixar problemet".
Jag har en lång karriär av svordomar över Bill Gates och hans eländiga operativsystem bakom mig då jag har fått uppleva mängder med tillfällen då datorn hängt sig vid uppvaknande, vägrat gå i vila etc, etc. Min Mac däremot har jag fått starta om typ 2 gånger sedan juni 2009. Ena gången för att logikkortet kastade in handduken, andra gången häromveckan när badbollen helt plötsligt gästade min skärm i en kvart. Med andra ord - jag tycker att Mac OS X är helt fantastiskt stabilt beträffande vila jämfört med Windows. Min förra Mac, en iMac G5 var precis lika bra på det här med vila. Jag kom hem efter jobbet, lampan stod och blinkade och man pillade lite på den så vaknade den upp på fem röda. Varje gång. Nemas problemas.
Så vad gnäller folk om? Eller har jag drömt alltihop?

Jag tror dina erfarenheter är representativa. Jag tror inte att det finns något generellt problem med vila i Mac OS X, men vissa modeller i kombination md vissa versioner av OS X verkar ha haft problem för en del. Kanske också beror på vad för grejer (USB, bluetooth...) de hade anslutna.

Jag hade periodvis problem med en PowerBook ALU G4 när jag använde extern skärm. Det kunde under vissa omständigheter bli bakvänt så att datorn vaknade när man stängde skärmen och somnade när man öppnade och andra liknande irriterande symptom. Med Intel macar har jag aldrig haft sådana problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 10:42

Nu har jag bara haft MacBook:en sen september men de problem jag har haft är att skärmen inte vaknar helt, av de tre gångerna det har hänt (alla tre efter senaste uppdateringen) har den gått till normalläge efter att bara ökat ljusstyrkan; den tredje gången fick jag starta om.

Överlag är OSX helt överlägset på den punkten, inte ens W7 kommer i närheten av den hastigheten när det gäller uppvaknande ur vila. Jag stänger sällan av datorn och det är grymt, man lyfter på locket och kan börja använda datorn på mindre än fem sekunder.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-14 10:50

Jag har också en gammal svart MacBook som min sambo använder dagligen. Jag hade den innan henne och under alla dessa år som vi använt den så har det kategoriskt vägrat gå i vila så länge Firefox är igång. Jag behöver inte ens ha någon sida uppe för att datorn ska vägra gå i vila. Avslutar man Firefox så går den snällt ner i vila som den ska.

Jag har nu installerat ett litet tillägg på den som tvingar datorn i vila oavsett vad den håller på med just då. Skulle den jobba med att rendrera en 3D-bild eller rippa en DVD så efter 15 minuter så går den i vila i alla fall. Som tur är kan man lägga in regler. Tvinga datorn i vila bara om Firefox körs. Detta är en kompromiss som fungerar i väntan på att Firefox eller Apple löser problemet. (vilket de tyvärr inte verkar vilja göra då detta bara verkar drabba tidiga Macbookar av någon jäkla anledning).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 13:16

Detta måste nog bara vara på Macbooken då? Har aldrig haft problem med att få min iMac att gå i vila när FF är igång, och det är den ofta, på två konton samtidigt.

Min MBP 2,2GHz (Santa Rosa) ligger ofta och vilar (på batteri). När jag kommer hem ansluter jag strömadaptern, vilket gör att den vaknar.

Varför gör den det? Grymt irriterande. Burken ska ju inte vakna bara för att jag vill ladda den - så ja, jag har problem med vilan.

Detta fixar du i terminalen!

Saxat från manualen:

Ursprungligen av man pmset:

acwake - wake the machine when power source (AC/battery) is changed (value = 0/1)

Öppna terminalen (/Applications/Utilities/Terminal.app) och klistra in följande:

pmset -g

Vad har du för siffra höger om "acwake" ? Är den aktiverad står siffran "1" där.

För att avaktivera skriver du:

pmset acwake 0
Ursprungligen av Snabeldrake:

Min MBP 2,2GHz (Santa Rosa) ligger ofta och vilar (på batteri). När jag kommer hem ansluter jag strömadaptern, vilket gör att den vaknar.

Varför gör den det? Grymt irriterande. Burken ska ju inte vakna bara för att jag vill ladda den - så ja, jag har problem med vilan.

Jag har ju haft insomnia på alla Macar i många år...och till min stora, stora förvåning så verkar problemen vara över med senaste updejten. Ta i trä. Det är isåfall ett mirakel - Apple har inte lyckats fixa kuxet med massor av updejts genom Leopard och Snow Leopard. Jag har nu inte kört PleaseSleep - ett program för tvångssömn - sedan senaste updejten och mina Macar somnar in och sover till jag aktiverar. Jag ska kolla in loggen ikväll och se om statistiken också talar sol - kanske iMacen hemma håller på och vaknar när jag är borta eller på natten.

Om man har "Vakna för Ethernet-nätverksåtkomst" förkryssat i strömspararinställningarna (Snow Leopard) händer det att datorn vaknar till under vilan. Ingen fara, den somnar om igen.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Min MBP 2,2GHz (Santa Rosa) ligger ofta och vilar (på batteri). När jag kommer hem ansluter jag strömadaptern, vilket gör att den vaknar.

Varför gör den det? Grymt irriterande. Burken ska ju inte vakna bara för att jag vill ladda den - så ja, jag har problem med vilan.

Det beteendet är väl en feature om du har "Vakna för Ethernet-nätverksåtkomst" ikryssat. När du kopplar in sladden vaknar den till för att avslöja sin existens för bonjour-proxyn.

Saxat från Mac OS X v10.6: About Wake on Demand
Additionally, portable Macs with Wake on Demand enabled will only wake on demand if they are plugged into power and either the built-in display is open or an external display is attached.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om man har "Vakna för Ethernet-nätverksåtkomst" förkryssat i strömspararinställningarna (Snow Leopard) händer det att datorn vaknar till under vilan. Ingen fara, den somnar om igen.

Det beteendet är väl en feature om du har "Vakna för Ethernet-nätverksåtkomst" ikryssat. När du kopplar in sladden vaknar den till för att avslöja sin existens för bonjour-proxyn.

Saxat från Mac OS X v10.6: About Wake on Demand
Additionally, portable Macs with Wake on Demand enabled will only wake on demand if they are plugged into power and either the built-in display is open or an external display is attached.

Den finessen har jag stängt av men den vaknar ändå. Insomnia, jajemen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 14:38

Sådan ägare sådan Mac kanske ?

Jag har haft intermittenta sleep issues på min Mac Pro 1,1 men dom försvann till sist. Det var ofta USB relaterat enligt loggarna.

När jag nu uppgraderade från Leopard till Snow Leopard 10.6.3 har jag fått bekanta mig med den nya "Wake on Demand" funktionen. Det lustiga är att den är i dagsläget är knuten till AirPort basstationer (med nyare firmware). Men vad händer om man inte har en AirPort?

Jo, OS X 10.6 startar ändå upp var 2:e timme för att uppdatera Sleep Proxy'n (som inte finns). Här är det bäddat för problem tycker jag, att en dator ska vakna upp med jämna mellanrum för att sedan somna om. Finns antagligen många felkällor som kan störa.

Någonting gör numer att min Mac Pro oftast inte "somnar om" vid första 2 timmars intervallen. Har funkat upp till 12 timmar som längst. Denna gången finns inga meddelanden om "Wake reason" från USB etc. Enda ledtråden jag har är: "kernel[0]: R-state changed 2->0" som alltid finns där när datorn inte velat somna om. Google har inte heller några svar på den loggsnutten...

Jag vet att det finns en "vinst" till med att datorn vaknar upp och det är att ARP Cache'n i routern hålls vid liv och genom detta kan man väcka datorn över internet genom en NAT/Brandväggsregel som tillåter ett Magic Packet över UDP till aktuell maskin som ska vakna. Överkurs på sista biten här kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 19:47

Har upplevt att vissa datorer jag haft ibland plötsligt vaknat mitt i natten helt på måfå. Mycket irriterande så klart då man själv vaknar om man sover i samma rum. I dessa fal har jag för mig att felen försvann när jag bytte USB-hubb, så det var alltså inte Macens fel då.

Just nu har jag problem med att Transmission hindrar datorn inte bara från att gå i vila (vilket den ska eftersom jag valt det) utan även hindrar skärmen från att släckas. Släcker jag skärmen manuellt medelst aktivt skärmhörn står den alltid tänd när jag kommer hem vilket gör mig lite orolig för skärmens livslängd. Men även här har jag mycket svårt att tro att det skulle vara Macens fel - utan mest sannolikt Transmissions fel.

Har man en dator med helt fräscht OS som man har gjort helt normala inställningar för vila på och den har uppenbara problem med vila ändå - ja då är det något hårdvarufel i datorn och man får lämna in den på service. Någon del, ofta top case, får då bytas så åtgärdas problemet. Inte konstigare än att vilken del som helst kan börja krångla i vilken sorts dator som helst - inte Mac OS X fel här heller.

Tack för tipset o-z-o-n-e!

acwake stod redan på 0.

Wierd. Jaja, det gör inget. Ny Mac blir det troligen snart i vilket fall. Som hämnd!

EDIT: Burken har ett ett totalt urkasst batteri. Kanske det som triggar uppvaknandet? 204 cykler med 30% health. Dör direkt efter 15 min.

1
Bevaka tråden