Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är nya MacBook Pro här!
Största nyheten är att 15" samt 17" har bestyckats med Intels i5 samt i7 CPU:er. Samtliga modeller har även fått nya GPU-chip från NVIDIA. Batteritiden har förbattrats från 8h till 10h på 13" tums modellen och på övriga modeller ska det räcka upp till 8-9h surfning med Wi-Fi.

Jag står i skrivande stund pa Apple Store vid 5th Ave. i NY och enligt personalen kommer det komma in enstaka exemplar av nya modellerna i eftermiddag. Jag ska försöka komma över ett demoex. och rapportera vidare!

Läs mer om spec. över dom olika modellerna här:
Apple - MacBook Pro - Compare MacBook Pro technical specifications.

fortfarande inget inbyggt 3g???

Det är helt otroligt att en bra dator från apple 2010 inte innehåller något 3gkort.

Aldrig att jag köper en ny macbook utan det. Jag har väntat 2 år nu. Antar jag får vänta några till!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

fortfarande inget inbyggt 3g???

Det är helt otroligt att en bra dator från apple 2010 inte innehåller något 3gkort.

Aldrig att jag köper en ny macbook utan det. Jag har väntat 2 år nu. Antar jag får vänta några till!

Instämmer. Hade väntat för jag trodde att det skulle vara med den här gången, men ikke...

Nu vet jag inte vad jag ska göra...

Ursprungligen av =JoNaZ=:

fortfarande inget inbyggt 3g???

Det är helt otroligt att en bra dator från apple 2010 inte innehåller något 3gkort.

Aldrig att jag köper en ny macbook utan det. Jag har väntat 2 år nu. Antar jag får vänta några till!

Kan du inte använda din iPhone, eller liknande enhet som modem?

  • Medlem
  • 2010-04-13 19:11
Ursprungligen av snouser:

Kan du inte använda din iPhone, eller liknande enhet som modem?

Hur gör man det?

Ursprungligen av Femto:

Hur gör man det?

Om du har en iPhone: Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Internetdelning -> På. Sen kan du antingen via USB eller Bluetooth surfa på ditt mobilabonnemang från din dator.

Hellou mac-gurus,

Det är dags (o yes!) att uppgradera från min prehistoriska powerbook g4 med nästan 5 år på nacken. Hur som: 15 tum är ju schysst, men kära nån 12 000 för 13" mot 18 000 för 15", med som jag ser det två stora skillnader:

1. i5 istället för core 2 duo. Men det är inte i5 quad core utan fortfarande duo core. Hur stor skillnad blir det egentligen då?
2. Upplösningen. Ok. Lite skillnad. Men är det värt 50% högre pris?

Vad säger ni?

Ursprungligen av råddan:

Hellou mac-gurus,

...

Vad säger ni?

Om du ska äga den här i 5 år också så är 5 000 kr utslaget på 1825 dagar 2,75 kr/dag eller knappt 20 kr/vecka.

Inte så mycket om du tänker på hur mycket trevligare det blir varje gång du använder datorn med större skärm.

Ursprungligen av råddan:

Hellou mac-gurus,

Det är dags (o yes!) att uppgradera från min prehistoriska powerbook g4 med nästan 5 år på nacken. Hur som: 15 tum är ju schysst, men kära nån 12 000 för 13" mot 18 000 för 15", med som jag ser det två stora skillnader:

1. i5 istället för core 2 duo. Men det är inte i5 quad core utan fortfarande duo core. Hur stor skillnad blir det egentligen då?
2. Upplösningen. Ok. Lite skillnad. Men är det värt 50% högre pris?

Vad säger ni?

hade 15tummaren hemma, bytte mot en 13 och blev sjukt mycket nöjdare. den något mindre skärmen gör sig mycket bättre som bärbardator, den är absolut inte för liten heller. skall nu lämna tillbaka denna billigaste 13tummare och skaffa mig den nya då batteritid är allt för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:05

Blä
Fortfarande ingen portabel laptop utan spegelskärm.
Jag handlar inte.

SSD- storlekt? hårddisk-storlek?

Hej!
jag funderar på att köpa en ny macbook pro men skulle vilja diskutera med någon hur man ska göra med SSD? När behöver man SSD?

Jag ägnar nog min arbetstid åt:
20% email (ofta uppkopplad med externt modem, eftersom jag reser mycket)
30% skriva dokument i word
20% räkna statistik
10% göra layoutgrejor i pages eller presentationer ffa i keynote.
5% lyssna på spotify/iTunes eller synka med iphone, eller fylla i ical
10% jobba med referenshantering (Endnote) + läsa pdf på datorn
5% iphoto
och så några procent övrigt.

jag brukar aldrig stänga avdatorn men tar upp den ofta på många ställen; bussen, tåget, jobb i Örebro och i sthlm.

a) har jag glädje av SSD? i sådana fall hur mycket?
b) ska jag ändra hårddisk från grundutförandet? jag räknar med att köpa 15' 2.66 GHz.

mvh Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag funderar på att köpa en ny macbook pro men skulle vilja diskutera med någon hur man ska göra med SSD? När behöver man SSD?

Jag ägnar nog min arbetstid åt:
20% email (ofta uppkopplad med externt modem, eftersom jag reser mycket)
30% skriva dokument i word
20% räkna statistik
10% göra layoutgrejor i pages eller presentationer ffa i keynote.
5% lyssna på spotify/iTunes eller synka med iphone, eller fylla i ical
10% jobba med referenshantering (Endnote) + läsa pdf på datorn
5% iphoto
och så några procent övrigt.

jag brukar aldrig stänga avdatorn men tar upp den ofta på många ställen; bussen, tåget, jobb i Örebro och i sthlm.

a) har jag glädje av SSD? i sådana fall hur mycket?
b) ska jag ändra hårddisk från grundutförandet? jag räknar med att köpa 15' 2.66 GHz.

mvh Jonas Ludvigsson

allt du gör på datorn kommer gå snabbare, köp inte apples SSD diskar bara.
jag satte i intels 80gb ssd och kommer från avstängt läge ut på google på ca 15 sec. allt går fan blixtsnabbt och jag har den tidigare billigaste 13 tummaren macbook pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:20

Synd att det fortfarande är dualcore. Skumt att de ens får lov att kalla dem för i7. Klockfrekvensen är dessutom lägre än innan så någon större skillnad i CPU prestanda blir det ju knappast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:36
Ursprungligen av P1200VB:

Synd att det fortfarande är dualcore. Skumt att de ens får lov att kalla dem för i7. Klockfrekvensen är dessutom lägre än innan så någon större skillnad i CPU prestanda blir det ju knappast.

Hur menar du? Det är ju Core i7. Det är inget man väljer att kalla det.

Precis som att arkitekturerna Core och Core 2 fanns som enkel, dubbel och senare fyrdubbel variant (Core Solo, Core Duo, Core 2 Solo, Core 2 Duo, Core 2 Quad), finns den nya arkitekturen Core i7 i flera varianter.

Intel Core i7 - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:43
Ursprungligen av Rajje:

Hur menar du? Det är ju Core i7. Det är inget man väljer att kalla det.

Precis som att arkitekturerna Core och Core 2 fanns som enkel, dubbel och senare fyrdubbel variant (Core Solo, Core Duo, Core 2 Solo, Core 2 Duo, Core 2 Quad), finns den nya arkitekturen Core i7 i flera varianter.

Intel Core i7 - Wikipedia, the free encyclopedia

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Core i7 är bara ett namn som Intel har valt att namnge sin arkitektur med. Det är ganska stor mellan tvåkärniga och fyrkärniga processorer så det hade varit betydligt smartare att välja ett annat namn åtminstone ha ett tillägg för att förtydliga skillnaden som de hade innan. Nu måste man göra egna efterforskningar eftersom det inte framgår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:56
Ursprungligen av P1200VB:

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Core i7 är bara ett namn som Intel har valt att namnge sin arkitektur med. Det är ganska stor mellan tvåkärniga och fyrkärniga processorer så det hade varit betydligt smartare att välja ett annat namn åtminstone ha ett tillägg för att förtydliga skillnaden som de hade innan. Nu måste man göra egna efterforskningar eftersom det inte framgår.

Jaha, du syftade på hur Intel namnger den. Trodde du menade att Apple inte borde få påstå att de satt i en i7 när den bara är dubbelkärnig.

Jo det är klart - Intel borde fortsatt med "Duo" och "Quad"-suffixen åtminstone. Så att det tydligt hade stått Core i7 Duo i detta fall. Men så har Intel alltid varit väldigt förvirrande i sina namngivningar. De bytte ju namn på Core-arkitekturen till det gamla "Pentitium" efter att Core 2 kommit så att det plötsligt fanns "Pentium Dual-Core" och "Core 2 Duo" - något som var extremt förvirrande för samtliga kunder och även ganska många teknikmänniskor eftersom de flesta ignorerade "Pentium"-delen av namnet (Pentium är så pass synonymt med Intel).

Hursomhelst tror jag ändå att det blir ett ganska betydelsefullt prestandalyft med dubbel Core i7 jftm dubbel Core 2. Om man läser Wikipedia-artikeln om Arrendale (som jag antar används i MBP nu) så är den närmast besläktad med andra Core iX-varianter.

Ursprungligen av P1200VB:

Synd att det fortfarande är dualcore. Skumt att de ens får lov att kalla dem för i7. Klockfrekvensen är dessutom lägre än innan så någon större skillnad i CPU prestanda blir det ju knappast.

Är ju knappast bara antalet processorkärnor som är viktigt för hur snabb en processor är, precis som klockfrekvensen inte är det enda viktiga, utan bara en av alla faktorer. Om man jämför Core 2 med i7 så har ju i7 bättre minneskontroll snabbare FSB mer cacheminne, fler PCIe kanaler m.m. Så jo det kommer att bli en sjujäkla skillnad mot innan(beroende på vad man gör med datprn naturligtvis). Dessutom har ju i7 samt i5 integrerade grafikkretsar på samma "die" som processorn vilket gör att trots att man plockar upp prestandan några nivåer kan man utlova längre batteritid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:54
Ursprungligen av DeathMan:

Är ju knappast bara antalet processorkärnor som är viktigt för hur snabb en processor är, precis som klockfrekvensen inte är det enda viktiga, utan bara en av alla faktorer. Om man jämför Core 2 med i7 så har ju i7 bättre minneskontroll snabbare FSB mer cacheminne, fler PCIe kanaler m.m. Så jo det kommer att bli en sjujäkla skillnad mot innan(beroende på vad man gör med datprn naturligtvis). Dessutom har ju i7 samt i5 integrerade grafikkretsar på samma "die" som processorn vilket gör att trots att man plockar upp prestandan några nivåer kan man utlova längre batteritid...

Du kanske borde läsa på lite innan du skriver. Den nya i7 modellen har 4MB cacheminne medan den äldre Penrynmodellen har 6MB. Men visst, i7 är snabbare vid samma klokfrekvens, dock ingen enorm skillnad. Nuvarande klockfrekvensen ligger på 2,66GHz och innan låg den på 2,8 så nej det kommer definitivt inte bli någon "sjujäkla skillnad mot innan".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:22
Ursprungligen av jonasludvigsson:

...
jag brukar aldrig stänga avdatorn men tar upp den ofta på många ställen; bussen, tåget, jobb i Örebro och i sthlm.
...

Om man bortser från den stora prestandaökning som en bra SSD (t.ex. Intels) ger, skulle jag säga att just det där med bussen och tåget är den största fördelen. SSD:n tål att slängas runt hur mycket som helst då den inte består av rörliga delar, medan en hårddisk är mycket känslig och egentligen inte ska vara igång när datorn inte står på en helt stabil yta.

Ursprungligen av pesc:

Blä
Fortfarande ingen portabel laptop utan spegelskärm.
Jag handlar inte.

Det är väl ett av tillvalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl ett av tillvalen?

Han syftar nog på att 13" ("portabel laptop") fortfarande inte har det tillvalet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl ett av tillvalen?

Visst, jag var inne och kollade. 15" och 17" har ett antiglare-alternativ, men inte 13".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-15 20:13

Anti-Glare rekommenderas

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl ett av tillvalen?

Jag har arbetat med grafisk design i 15 år och valde anti-glarealternativet till min 17" MBP 5.2. För det första: En laptop används nästan alltid i varierande miljöer, där det är svårt att kontrollera ljuset. Därför blir glasskärmen nästan alltid reflekterande och stör. För det andra, så är skillnaden i färgåtergivning inte tillräckligt stor för att rättfärdiga en glasskärm.

Det enda jag är mäkta irriterad över är Expressslotten på sidan, hade velat ha en Compact Flashläsare för proffskameror istället, samt vissa irriterande klickljud från hårddisken. Ser fram emot att uppgradera med en ordentlig SSD, men de får både bli större och gå ned i pris först.

I övrigt har MBP:n förändrat mitt liv till det bättre.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-15 21:03
Ursprungligen av quasar:

Det enda jag är mäkta irriterad över är Expressslotten på sidan, hade velat ha en Compact Flashläsare för proffskameror istället

Det är ju det som är bra att de har just kvar Expresscard slotten. Då kan man välja en CF läsare, och kommer det en ny CF standard eller nåt annat minneskortstandard så köper man bara en annan expresscard läsare. Svårt att tillfredställa alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-19 10:41
Ursprungligen av Jetwash:

Det är ju det som är bra att de har just kvar Expresscard slotten. Då kan man välja en CF läsare, och kommer det en ny CF standard eller nåt annat minneskortstandard så köper man bara en annan expresscard läsare. Svårt att tillfredställa alla.

Jag hade hellre sett att man kunde välja mellan olika inbyggda läsare som tillval. Expressadaptern sticker ut på sidan, och försvårar jobb på språng. Då kan man lika gärna investera i en snabbare FW-läsare ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:09
Citat:

Apple Store vid 5th Ave. i NY

Hade du inte behövt skriva, jag kände igen mig!

jaha var det så kinkigt... då ska man så klart inte ha någon data ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 17:31

Visst kommer det bli skillnad men ingen jättestor, speciellt inte då den tappar i klockfrekvens. Skillnaden mot snabbaste iMac kommer vara betydligt större än innan de stoppade in i7 där då den har nu har quadcore. Förut låg skillnaden bara i klockfrekvens. Tycker de borde haft en lägre klockad quadcore som tillval, i alla fall till 17" modellen för de som vill ha bra flertrådsprestanda.

Ursprungligen av P1200VB:

Visst kommer det bli skillnad men ingen jättestor, speciellt inte då den tappar i klockfrekvens. Skillnaden mot snabbaste iMac kommer vara betydligt större än innan de stoppade in i7 där då den har nu har quadcore. Förut låg skillnaden bara i klockfrekvens. Tycker de borde haft en lägre klockad quadcore som tillval, i alla fall till 17" modellen för de som vill ha bra flertrådsprestanda.

den har ju hypertreading och överklockar sig själv. vad är problemet? det kommer bli stor skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 17:47
Ursprungligen av Ollebro:

den har ju hypertreading och överklockar sig själv. vad är problemet? det kommer bli stor skillnad.

Cirka 20% vid samma klockfrekvens och man brukar säga att allt under 20% är knappt märkbart. Nu är dessutom klockfrekvensen lägre vilket gör skillnaden ännu mindre. En quadcore hade däremot givit stor skillnad i många applikationer men det är väl värmen som ställer till det.

Bevaka tråden