Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet och dess hemska layout.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte mig precis en iBook och jag har några mindre problem med tangentbordet och dess layout. Jag saknar alt-gr, jag lyckas inte göra {} utan att gå över till engelsk layout. Sen för att göra $ så skriver man alt + 4. Detta funkar inte så bra eftersom jag i terminal använder alt + nuffra för annat. Så även där får jag gå över till engelsk layout.

Jag har sett att det finns en liten knapp nere till höger om Command-knappen (heter den så?) som används som retur, helt idiotiskt. Kan man inte "konvertera" denna lilla knapp till en alt-gr så jag slipper sitta och byta layout hela tiden?

Någon som har något förslag? Tack på förhand.

För övrigt är jag mycket nöjd.

  • Medlem
  • 2003-05-20 23:55

{ finns på alt-shift-8
} finns på alt-shift-9

Knappen till höger om högra cmd är inte en vanlig enter, utan motsvarar "enter" på den numeriska delen. Om du ska trycka OK i en dialog, använder du den. I vissa program som Quark, t ex, har den en unik funktion.

Angående problem i terminalen har jag inga tips, tyvärr.

jag vet inte om det hjälper alls, men i verktygsprogram kan du hitta ett program som heter tangentbord. I det är det lätt att hitta de olika specialtecknena. Kanske ser det annorlunda ut på en iBook så att dina tecken finns nånstans som du bara inte hittat och isåfall kan du kolla hur man gör i det programmet… annars vet jag inte…

  • Medlem
  • 2003-05-20 23:58

Något alt gr-knapp kommer du aldrig behöva.
{ gör du genom att hålla inne alt+shift och trycka 8/9.

Vad gäller terminalen så vet jag inte, det fungerar med alt+4 för min del.

/majk

  • Medlem
  • 2003-05-21 00:02

Ett annat tips kan vara att gå in i Systemintällningar->Internationellt->Indatameny. Där kan du kryssa i Teckenpalett och få en behändig liten palett för specialtecken i menyraden.

/majk

Tack för era svar.

Jag får inte Alt att fungera i Terminal. Alt + Shift funkar om jag inte jobbar i terminal.

Saken är den att jag nästan uteslutande sitter i terminal och leker ssh när jag kodar. Att jag då inte kan använda {, }, $ och liknande smärtfritt känns faktiskt ganska värdelöst.

Ytterligare förslag uppskattas. Måste vara ett ganska vanligt problem om jag nu inte har missat något.

Mvh.
En deprimerad Fredrik.

Ps. En annan sak, när jag skickar Page Up/Down så kör han det direkt på terminalen, jag vill att han ska skicka iväg det till programmet jag kör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 00:50

Testa PopChar X 2.1. Jag har använt PopChar sedan System 7-tiden. Kolla här också.

Du kan ju koppla in ett externt tangentbord om det krisar, men det borde du ju inte behöva…

Jag testade just terminal och att göra som Majk sa och det funkade utmärkt på min dator som är en eMac med Pro-tangentbord… Mycket mystiskt…

  • Medlem
  • 2003-05-21 01:20

Jag provade just på min iBook också, och det är inga problem... Som sagt, mycket märkligt. Du har inställt på "Svenk -Pro" -tangentbordslayout?

Jag kunde inte se att det finns någon möjlighet att ändra inställningarna i terminalen heller.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-05-21 02:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Testa PopChar X 2.1. Jag har använt PopChar sedan System 7-tiden. Kolla här också.

Instämmar till fullo...!

Ett av de första programmen som skall installeras efter systemet...!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 07:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Jag får inte Alt att fungera i Terminal. Alt + Shift funkar om jag inte jobbar i terminal.

{} och |\ etc funkar precis likadant i ett shell (med Apple Terminal) som i andra program för mig.

Däremot håller jag med om att de sitter lite avigt till.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 07:59

Terminalen läser ju in lite 'personal settings' när den startar...
Har du en annan tangentdefinition där???

Tack för svaren, jag ska testa PopChar.

Jag kör Svenskt Pro.

Terminalen är inställd på Western, ISO Latin 1 för att jag skulle få igång åäö. Jag kör bash och då används Alt + nuffra för "Arg", men även om jag slår över till tcsh så funkar det inte. Likaså i pico, vi, vim etc.

Jag såg nu att det funkar om jag kryssar ur "Use option key as meta key", saken är den att jag gärna vill ha det så. Men jag antar att jag får prioritera.

Mvh.
Fredrik

PopChar var shareware. :/

Men det gör inget, jag fick det att fungera nu ändå. Tack igen för att ni tog er tid.

Mvh.
Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Jag saknar alt-gr...

Finns det överhuvudtaget någon alt-gr-funktion på mac generellt? Är inte båda alt-knapparna samma funktion?

Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Jag har sett att det finns en liten knapp nere till höger om Command-knappen (heter den så?) som används som retur, helt idiotiskt.

Den är allt annat än idiotisk. Precis som stfm skriver så är det inte retur utan enter och det är två helt olika knappar. Om man som jag är en flitig användare av ICQ så ger retur en ny rad medan enter skickar meddelandet. Livsviktigt! (Och ja, Apple-tangenten heter command på engelska och kommando på svenska.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Finns det överhuvudtaget någon alt-gr-funktion på mac generellt? Är inte båda alt-knapparna samma funktion?

Ingen aning, detta är min första mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Den är allt annat än idiotisk. Precis som stfm skriver så är det inte retur utan enter och det är två helt olika knappar. Om man som jag är en flitig användare av ICQ så ger retur en ny rad medan enter skickar meddelandet. Livsviktigt! (Och ja, Apple-tangenten heter command på engelska och kommando på svenska.)

Jag kan inte påstå att jag gillar den, det kanske kommer. Jag kör centericq där jag skickar med Ctrl + X, så där är det inte livsviktigt. Jag hade nog hellre sett att det var en Alt-gr.

Mvh.
Fredrik

Kommando + enter för att skicka i ICQ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Finns det överhuvudtaget någon alt-gr-funktion på mac generellt? Är inte båda alt-knapparna samma funktion?

Jo, så är det. På fullstora tangentbord heter båda knapparna bara "alt" och har också samma funktion. Hela uppsättningen med specialknappar finns helt enkelt spelelvänt på andra sidan av tangentbordet. Det blir enklare om man ska trycka tex alt+O eller kommando+P. Ingen aning om varför kanppen heter "alt gr" på gamla fullstora beiga tangentbord, för den har alltid varit samma funktion som vanliga alt (såvitt jag vet).

alltså... har precis samma problem i många fall men min iBook.
Grejen är ju den att alt på mac mer eller mindre motsvarar alt-gr på PC. (knappen som heter alt på svenska tangetnbord heter ju egentligen option på internationella tgb, alt är den svenska översättningen vad jag förstår)

Oftast är detta inget problem då en mac funkar på ett annorlunda sätt än PC(win/linux).

Det jobbiga är när men använder UNIX-program som tror att man har både en meta-tangent och en alt-tangent...
som extra bonus sitter ju det en förbannat meninglös knapp kallad fn där ctrl borde sitta...

vissa av dessa problem går att lösa om man installerat ett program kallat: uContol där man kan byta funktion på tangenterna.

http://www.gnufoo.org/ucontrol/ucontrol.html

jag har inte använt detta program själv än då jag nyss hittade det men det verkar lovande...

  • Medlem
  • 2003-05-23 15:04

Den meningslösa tangenten "fn" sitter på alla bärbara datorer, både Mac och PC, och erbjuder tillgång till bl a F-tangenterna på en iBook.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 18:56

Att {} [] |\ skulle sitta konstigt till på mac, tycker inte jag. Det är väl mer en vane sak. Tycker själv det är jobbigt att tänka om när jag programmerar på PC. Sen tycker det finns en idé med att samla alla paranteser på ett och samma ställe. Alla varianter av "slasch"(svenskt ord?), på ett annat. Att det inte funkar som det ska i terminalen och under vissa rena unixprogram är ju olyckligt. Kan dock inte säga att jag har någon erfarenhet av det sistnämnda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Den meningslösa tangenten "fn" sitter på alla bärbara datorer, både Mac och PC, och erbjuder tillgång till bl a F-tangenterna på en iBook.

burp....jo tack jag vet... kanske skulle förtydligat mig lite där.... värdelös för mig.... jag har ett betyligt större behov av att ha ctrl knappen där den borde sitta (muskelminne!) än att ha det som det är nu.... skulle duga fint med att switcha fn-ctrl.... nåja..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Att {} [] |\ skulle sitta konstigt till på mac, tycker inte jag. Det är väl mer en vane sak. Tycker själv det är jobbigt att tänka om när jag programmerar på PC. Sen tycker det finns en idé med att samla alla paranteser på ett och samma ställe. Alla varianter av "slasch"(svenskt ord?), på ett annat. Att det inte funkar som det ska i terminalen och under vissa rena unixprogram är ju olyckligt. Kan dock inte säga att jag har någon erfarenhet av det sistnämnda.

logiken är det inget fel på.... tycker inte alls om pc-varianten med alt-gr men det som gör det till ett litet problem är om man byter platform hela tiden (byter själv mellan win, linux och macos dagligen)

Men som jag förstår så sitter knapperna på en amerikanskt mac tgb helt annorlunda (mer programerarvänligt). funderar faktiskt på att köpa med internationell layout på nästa mac... skriver inte så mycket på svenska så det skulle no funka ok.... är det ngn som har arfarenheter vad detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 23:36
Citat:

(Och ja, Apple-tangenten heter command på engelska och kommando på svenska.)

Annars kan man kalla den fornmärke eller kringla.Eller ett finger. Två fingrar är kringla-alt. Tre fingrar kringla-alt-shift.

1
Bevaka tråden