Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på MDD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En dag hade jag ingen bild från datorn; helt svart skärm. Jag har starljud som vanligt men sen inte ett liv på skärmen. Bytte till en annan skärm. Likadant. Provade DVI-uttaget utan resultat. Så självklart var det grafikkortet tänkte jag och köpte ett "Apple Power Mac G4 NVidia 2MX 32MB ADC VGA Video Card" från Tradera, men fortfarande inget liv i skärmen.

Jag känner mig helt handikappad. Kan jag göra mer? Vad?

Är det tänkbart att MDD:ns startprocess är avbruten? Gissar då på moderkortet. Prova starta från systemskiva. Skulle det vara hårdskivan så skulle du se ett frågetecken i en mapp. Vet inte om en strömenhet delvis kan gå sönder. Alla mina MDD:n (3 st) har strulat med strömmen och då har de varit stendöda. Har läst att ett dåligt batteri är sämre än inget alls. Prova starta utan det lilla 3,6v batteriet som finns på moderkortet. Berätta hur det gick sen.

Tack för tipsen, men ingen framgång. Ingen skillnad om jag tog bort batteriet. Startdisk kändes som ett hett tips men släden reagerade inte på tangentbordets utmatningstangent. Jag tolkar det som att det är kört. Dött moderkort alltså?

Några frågor till. Har du gjort några ingrepp i datorn under den senaste tiden. Rört minnen? Har du kollat extra noga mus o. tangentbord. Prova starta utan.
Prova ännu kolla anslutningsstöpslarna på moderkortet. Vicka litet på dom ifall det skulle vara dålig kontakt. Vill inte riktigt tro att moderkortet kan rasa. Men ibland måste man ge sig med en suck.
och.....en tyst minut.......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-13 20:33

Reseta PRAM kan hjälpa

Googla så får du se hur man gör

Ursprungligen av REP:

Reseta PRAM kan hjälpa

Googla så får du se hur man gör

Reset pram: Det kom inget andra startljud! Kan det vara en felsökningshjälp?

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Några frågor till. Har du gjort några ingrepp i datorn under den senaste tiden. Rört minnen? Har du kollat extra noga mus o. tangentbord. Prova starta utan.
Prova ännu kolla anslutningsstöpslarna på moderkortet. Vicka litet på dom ifall det skulle vara dålig kontakt. Vill inte riktigt tro att moderkortet kan rasa. Men ibland måste man ge sig med en suck.
och.....en tyst minut.......

Det enda som gjorts är monterat ett USB-kort men det har suttit i ett halvår och fungerat bra. Startat med och utan mus och tgbord.
Jag ska prova att vicka runt lite på olika ställen. ...och resetta pram

Jag gillar den ... trots att ljudet påminner om en gammal Skoda jag hade en gång; den med aluminiumblock och gjutjärnstopp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-04-14 10:28

Ta ut USB-kortet och byt tillbaka till det tidigare grafikkortet!

1
Bevaka tråden