Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra macen från en pc

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har sökt på frågeställningen men det jag hittar är mest flera år gamla trådar. Därför tänkte jag ta upp diskussionen igen och hoppas att någon har något tips om det smidigaste sättet!
För min del gäller det alltså att styra min iMac hemma med en jobbdator som kör Windows XP. Så, hur gör jag detta enklast?

MVH Claes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 16:57

VNC är ett bra tips. Glöm inte att forwarda rätt portar i din router, samt hoppas på att dom portarna är öppna i företagets brandvägg.

Tack för ett snabbt svar!
Hur gör jag rent praktiskt, installerar VNC på bägge maskinerna och håller tummarna?
Jag har en AirPort Extreme, gjorde en snabbtitt men hittade inte vart jag öppnar portar på den. Vet du det?

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 17:46

Först måste du installera VNC server i OSX (nu vet jag inte om funktionen finns inbyggd, har själv nämligen inte behövt, någon annan här vet säkert!) på maskinen du vill fjärrstyra till, i detta fallet din Mac. I vanliga VNC sw's såsom Ultra, Tight, Real - VNC så kan du även ställa in vilken port du vill att maskinen ska lyssna på, samt lösenord osv. Därefter får du ställa in i din APE att den ska forwarda den porten till just din mac i hemma nätverket. Jag vet inte exakt hur man gör i APE; däremot finns det anvisningar på PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model, vet med säkerhet att APE'n finns med där.

Nästa steg blir att ta reda på ditt "externa" IP, den du får tilldelad av din ISP, detta hittar du med säkerhet i din APE, eller här What's My IP Address? Networking Tools & More

Sedan knallar du iväg till jobbet, eller var du nu vill, ser till att du har en VNC Viewer installerad på din XP maskin. Skriv in ditt ip-nummer hem, och hoppas på det bästa

Dock får jag nog varna dig att det kan bli en aning segt att fjärrstyra.

Finns säkert någon här som har en bättre lösning, men det är denna jag kan erbjuda på stående fot

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-12 22:33

Kika på teamviewer.com jag kör det och är inte så insatt i VNC osv så detta var enkelt och gratis.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-12 23:54

Gratisvarianten av LogMeIn fungerar toppen för mig. Den kan till och med väcka din hemma-Mac om den sover.

1
Bevaka tråden