Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget startar VDSL... snorbilligt

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

10MBit ner, 9MBit upp, 5 dynamiska ip'n. 1495kr installationsavgift, 399kr/månaden. Ingen bindningstid. För dej som bor i stockholm och vill ha data via telejacket...

Bostream.. släng er i väggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 23:02

Kanske dags att byta från Telia... Hur pass bra uptime har Bredbandsbolaget?

Mja, jag har iofs inte deras vdsl-tjänst, jag kör på deras lantjänst (ethernet)

retorisk fråga: hur ofta går din nätverksswitch ner?

Var det svar nog?

Beställde idag...
kostar mig 30:- mer än chello i månaden.. hmm svårt val

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Beställde idag...
kostar mig 30:- mer än chello i månaden.. hmm svårt val

Säger bara såhär. Telia, chello, comhem och bostream kan fara åt helvete... ursäkta språket, men det är faktiskt så det känns - right?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Bostream.. släng er i väggen.

Tror inte du skall räkna ut Bostream på direkten.
De kan mycket väl kontra mot BBB och sänka priset på sina VDSL-abonnemang till samma nivå som BBB, på de orter som BBB lanserar sin VDSL-tjänst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Tror inte du skall räkna ut Bostream på direkten.
De kan mycket väl kontra mot BBB och sänka priset på sina VDSL-abonnemang till samma nivå som BBB, på de orter som BBB lanserar sin VDSL-tjänst.

bbb har alltid varit mycket progressiva i sitt tjänsteutbud... det är argument nog

Jag betalar 59 spänn i halvåret för min 100 Mbit uppkoppling ^_^

  • Medlem
  • 2003-05-21 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag betalar 59 spänn i halvåret för min 100 Mbit uppkoppling ^_^

Ok - ge mig adress/numret till den operatören!!!

I övrigt är ju det här med BBB klart intressant - jag håller på och försöker välja Bredband just nu....

Det finns en hake… Du måste vara student på mälardalens högskola och bo i studentlya i vissa speciella byggnader

Problemet när man kör studentnät (sunet) är att det alltid sitter några hetsiga sysops som kollar all bandbredd. så fort man råkar tänka på att sätta upp en server får man ett elakt mail som hotar med att man blir kickad från skolan om man fortsätter.

så är det inte med bbb - bara att köra så mycket server som du bara orkar, det är ju lixom inte deras bekymmer

Frågan är bara om BBB kan hålla ekonomin.

Men jag välkomnar dom. Ser inte dom som ett hot direkt mot Bostream, som likaväl kan sänka sina avgifter ett snäpp. Men Telia, med sin skit 2 mbits tjänst (med extrataxa per överförd megabyte) kan ju lägga sig ner och dö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 01:54

Bostream har alltid funkar bra, men det är ett skumt offshorebolag... Ledningen sitter väl på Kayman Islands någonstans och sörplar champagne för våra pengar.

Citat:

Bostream AB ägs sedan april 2001 av Regency Holding AB, ett dotterbolag till det London-baserade företaget Regency Capital International Ltd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 02:17

Chello no more!

Har beställt...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-21 06:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac

Bostream.. släng er i väggen.

Jag har 100Mb/s i väggen 2st fasta ip och haft en driftstörning vid ett planerat switchbyte en natt, under 2.5år som jag bott här. Allt det för ~50kr/mån.

B2 kan slänga sig i sin dhcp...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik_J
Jag har 100Mb/s i väggen 2st fasta ip och haft en driftstörning vid ett planerat switchbyte en natt, under 2.5år som jag bott här. Allt det för ~50kr/mån.

B2 kan slänga sig i sin dhcp...

Jag bor på landet utanför Växjö. Inte direkt Sibirien vad gäller avstånd och befolkning - men jag kan inte få någon typ av fast uppkoppling. Får klara mig med en halvskakig modemlina. Bara så ni vet ... liksom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 07:38

Nackdelen med BBB är ju att man inte får en fast IP-adress.
Kör BoStream idag och är nöjd med det. Men det är ju rätt stor hastighetsskillnad om man säger så...
Hur funkar alla sådana där "no-ip-tjänster"? Ger de i stort sett samma funktionalitet som en riktig IP-adress?
Eller är det gammal webforwarding?

No IP funkar bra - det handlar om att de dynamiskt uppdaterar sin DNS bara... ingen Webforwarding alltså...

Jag har 0,5 Mbit ner och kanske hälften upp och det kostade mig bara 1 500:- att installera. Iofs så tog "installationen" och inkoppling drygt 4 månader innan allt fungerade som det skulle. Då hade jag fått tre uppsättningar med modem och abonemangsuppgifter, och två olika fakturor.

Allt detta skulle kosta 200:-/mån men efter dom fyra månaderna som installationen tog så hade dom höjt till 375:-/mån.

Det är "bredband åt alla" det!

Dessutom så finns det inga alternativ i Sundsvall om man bor i villa.
Jo förresten, det går visst att få berdband via parabol (satelit) för under 15 000:- men då är det modemfart upp.

- Slice -

Problemet med VSDL som jag ser det är att folk som bor i äldre hus inte kommer upp i 10 Mbps, p.g.a. gamla kopparledningar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-05-21 08:26

BBB har faktiskt en policy att skicka ut "hotbrev" till de som använder mycket bandbredd. I övrigt är jag sannerligen nöjd med BBB. Varning dock för deras telefoni som är dyrare(!) än Universal Telecom, trots att man då fortfarande får pröjsa Telia!

Sen kan man alltid undra hur länge BBB överlever. Vad jag förstår blöder företaget...

mycket snack om bbb. En polare har kört hotline-server på en bbb-lina i flera år. Typ konstant maxad ner/uppladdning. Har aldrig fått nått hotbrev...

bbb anses ha blött pengar dom senaste åren... verkar som om någon fyller på dock. Mycket skröna och lite fakta.

Hurvida man får maxa sin bandbredd måste väl stå i det avtal man tecknar med BBB?

Om bigmacs polare har brutit mot avtalet och ändå klarat sig spelar ju inte så stor roll. Vet nån vad det står i avtalet?

Är det en skröna att BBB går med förlust bigmac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Hurvida man får maxa sin bandbredd måste väl stå i det avtal man tecknar med BBB?

Om bigmacs polare har brutit mot avtalet och ändå klarat sig spelar ju inte så stor roll. Vet nån vad det står i avtalet?

Är det en skröna att BBB går med förlust bigmac?

Nu tycker jag vi håller oss till saken.
Bostream skickar också ut varningar. Jag har själv fått en. BBBs varningar är inga "varningar", eftersom dom inte "tittar" på exakt vad du gör. Så det är liksom inget att bry sig om. Allt enligt dom själva.

Det som intressant nu är att Telia hamnar längre och längre bak med sina pajastjänster.

2 mbit med rörlig kostnad. Dyrare än både BBB (10 Mbit) och Bostream (2.5 Mbit).

Och ang bryta avtal, så gör nog dom flesta Bostream kunder det med. Om du sätter på webbdelning i MacOS X så har du brytit mot avtalet. Fast klasulen i avtalet är nog mest för att hindra komersiell verksamhet på en konsument uppkoppling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 10:33

Får nog fubdera lite. Om man bor i Göteborg verkar det dumt att knyta upp sig till ett 0,5-abonemnag i 18-månader just nu...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton

Nu tycker jag vi håller oss till saken.
Bostream skickar också ut varningar. Jag har själv fått en. BBBs varningar är inga "varningar", eftersom dom inte "tittar" på exakt vad du gör. Så det är liksom inget att bry sig om. Allt enligt dom själva.

Jag tycker det är viktigt vad som står i avtalen. Dessutom tycker jag det hör till saken, i alla högsta grad. Tillåter någon/alla/vissa ISPer att man har ickekomersiella servrar?

Det som intressant nu är att Telia hamnar längre och längre bak med sina pajastjänster.

2 mbit med rörlig kostnad. Dyrare än både BBB (10 Mbit) och Bostream (2.5 Mbit).

Kan alla kunder som kan använda sig Telias 2-mbit-deal få 10mbit-BBB och Bostreams X-stream? Jag skall erkänna att jag inte vet hur det är, men det skulle förvåna mig om dom kan det.

Min maggropskänsla säger mig att Telia har större täckning än dom andra leverantörerna. Jag tror också att Telia har den billigaste "sunkbredbandstjänsten". Det kan vara väl så intressant för personer som min mamma & pappa. Vi storkonsumenter av bredband bör välja någon av dom andra levrantörerna, om vi kan.

Den nya VDSL-tjänsten från BBB verkar ju vara drömmen för storkonsumenter. Men, jag tror det är bäst att vi läser det finstilta först.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Bostream har alltid funkar bra, men det är ett skumt offshorebolag... Ledningen sitter väl på Kayman Islands någonstans och sörplar champagne för våra pengar.

Jösses amalia vad du vet mycket. Bostreams ledning sitter på Kungsbron 21 och sörplar vanligt bryggkaffe. Det är en avknoppning från Riksbyggen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-21 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Och ang bryta avtal, så gör nog dom flesta Bostream kunder det med. Om du sätter på webbdelning i MacOS X så har du brytit mot avtalet. Fast klasulen i avtalet är nog mest för att hindra komersiell verksamhet på en konsument uppkoppling.

Saxat från Bostreams FAQ:

Q: Man får sätta upp en egen webbserver hemma, men är det tillåtet att låta vänner lägga upp hemsidor där om det inte genererar allt för mycket trafik?
A: Detta är inga problem så länge det inte pågår någon kommersiell verksamhet på webbsidorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 12:36

Då var det gjort.
Ett styck Bostreamabonnemang uppsagt och ett styck BBB-abonnemang tecknat.
Känns lite spooky. Var nöjd med Bostream i övrigt.

  • Medlem
  • 2003-05-21 13:12

Undrar när BBB kommer med VDSL i Umeå? Vanligt 10Mbit har dom ju här för de som har haft turen att få nät indraget.

Bevaka tråden