Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook för fotoredigering?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dessa tider kan man ju inte sitta hemma och arbeta så jag tänkte köpa en bärbar.
Ska enbart användas till fotoredigering. Tänkte ta den nya på 2.16 med 2GB RAM.
Fungerar den bra för detta ändamålet?
Använder CS3 och D2x

Det borde fungera fint.

Du får lite högre upplösning (1440x900 mot 1280x800), mycket snabbare grafikkort och en Firewire800 anslutning om du uppgraderar till en MacBook Pro dock.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 09:27

Jag håller med Björnström, man får vad man betalar för, men för mig fungerar kominationen mycket bra macbook cs3 nikon D80. Kan vara ett tips att köpa en extra liten dongle så du kan koppla in en extra skärm.

Har man höga krav på skärmkalibrering, stor och snabb hårddisk (gärna separat hårddisk för Photoshops scratchfiler). och rejält med minne skall man ju inte köra bärbart. Men det vet du nog redan.

Macbookens skärm är faktiskt riktigt dålig och passar inte för bildbehandling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 17:26
Ursprungligen av J Littke:

Macbookens skärm är faktiskt riktigt dålig och passar inte för bildbehandling.

Helt sant, det går faktiskt inte att jobba på den skärmen om man har någorlunda krav på korrekthet. Går tyvärr inte att kalibrera så man kan lita på den. Hastigheten och allt annat är ok, men man får ha en extern skärm.

Jag sitter på en sån Eizo Coloredge o en G5 hemma. Men det är ju så skönt ute nu.
Pro´n e kanske bättre?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 10:07

Klart att pro'n är bättre än macbooken. Det är ju samma tillverkare och det är ingen slump att datorerna ser ut och presterar som de gör. Dyrast är alltid bäst när det gäller macar. Senär det ju en helt annan femma var man själv lägger ribban. Klart man vill ha kvalitet, men var sätter din plånbok och din ambitionsnivå gränsen?
Jag vet priofessionella fotografer som reser jorden runt och plåtar och tankar in i sin vita lilla macbook. Redigerar dem lite och skickar dem till tidning eller agentur för slutredigering färgprofilering och annat.

Det jag mest hade tänkt att använda den till är att räta linjer o pilla bort färgstick mm. Det är liksom inget som ska gå i tryck. Men 12000:- för Macbooken o 19600:- för pro´n. Sjukt dyr skärm o grafikkort.

Har du en bra utrustning för serieösare jobb hemma så blir en Macbook ett bra komplement på fältet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-01 11:47

Men för mig som på sin höjd är amatör när det gäller foto, borde inte macbook räcka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 15:48
Ursprungligen av buuyuu:

Men för mig som på sin höjd är amatör när det gäller foto, borde inte macbook räcka?

Jo, det kommer det.

Jag kör en macbook Pro Med en separat Eizo Coloredge att jobba emot...

Med cs3 går det helt ok...Ska nu dock klämma i ett till gig ram ( totalt 3) då tror jag att jag kommer bli nöjd...

Skulle helt klart satsa på en pro..Just om man är ute och plåtar digitalt och kanske vill kolla någon bild i cs3 ( mer grovkolla än färgställa)...Bränna backupper och lagra på eldkabeldiskar då kommer nog pro modellen hännas mer "rapp"...(Speciellt nu när den är uppraderad och man kan maxa 4 gig ram..Annars lär det ju dyka upp några begagnade ex nu när nya modeller släppts...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-06 19:11

Alla vill ju klart ha en macbook pro men har man inte pengarna så kommer en macbook räcka gott. Även vid arbete som ska hålla hög kvalitet så kommer den att duga.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-21 23:53

Jag kör macbook med lightroom och gjorde idag enligt mig själv ett klipp på blocket tycker jag. En Eizo L767 19" lcd för 1100kr. Har stått på en hörna i en tidningsredaktion och enligt OSD panelen varit igång 1300 timmar sammanlagt. Inte mycket för en kvalitetsskärm. Hellre köpa en begagnad kvalitetsskärm och köra färgkritiskt arbete på än en billig ny skärm med TN panel eller annat skröfs i om man inte skiter pengar förståss. Det viktiga är ju också att den är kalibrerad annars kan man ju lika gärna jobba på en utsliten bankomatskärm.

Jag byter från mac till pc för att kunna hantera bilderna från min systemkamera. Skärmarna i macarna räcker inte för mig, och framför allt inte prestandan i lightroom + photoshop. Jag är inte proffs, men investeringen i kameran och framförallt objektiven vore bortkastad utan en tillräckligt bra dator.

Fujitsu Lifebook, och kanske även Vaio och vissa Asus, kan användas till detta utan extern skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 00:44

Fotoredigering på Macbook

Hej!
Jag hade funderat på att köpa min första systemkamera och jag köpte den nya Macbooken för knappt en månad sen, räcker den skärmen som sitter på booken för enkel fotoredigering och hur mycket mer klarar den?

Klart att den räcker för hemmabruk! Själv sitter jag med en mer än fem år gammal iBook och gör - bland annat - just detta och mer därtill. Och iBooken är ju rejält mycket sämre än en MB på alla fronter. Men det är som med humlan - trots det flyger den...

Jag håller med föregående. Macbooken räcker bra för bildredigering som inte är färgkritisk och i många fall behöver den inte vara det. Jag har hanterat bilder till många bra betalda uppdrag på en Macbook. Men skulle jag få uppdrag att fota för IKEA och deras logga ska vara med då skulle jag nog redigerat den på en bra färgkalibrerad skärm för att deras färger skulle bli exakta i tryck eller web.
Miiilan: Tänk dock på att spara dina bilder i sRGB profil när du redigerat dem, om du hade tänkt lägga dem på webben, annars kan färgerna se skruvade ut i webbläsare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 22:23

Tack för svaren.

1
Bevaka tråden