Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med X10 & Airport Extreme/Express

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-11 19:22

Hej!
Har nyligen fått en SonyEricsson X10 i jobbet då jag jobbar med mobiler.
Har tidigare kört iPhone och haft den kopplad i mitt nätverk hemma som består av 1st Airport Extreme och 2st Airport Express (för musiken).
Med iPhonen fungerade allt klockrent såklart, men med X10:an hittar jag nätverket, kan slå in min säkerhetskod, men inte ansluta till nätverket.
Nätverket kommer telefonen "ihåg" och lösenordet likaså.

Någon som vet en lösning eller är det bara att gilla läget med att Android-modeller inte diggar Apple.
Hade problem med en annan Andoidlur (Samsung Galaxy Spica i5700) som jag har exakt samma problem med.

/A

Ursprungligen av andsan:

Någon som vet en lösning eller är det bara att gilla läget med att Android-modeller inte diggar Apple.

/A

Nej, ett sånt läge ska du inte gilla. Har kört de flesta androidmodeller på mitt Extreme/Express-nätverk, utom just X10, däremot en Spica, utan problem.

Har för mig att jag haft strul med andra lurar och ställt om säkerhetsinställningarna till att använda WPA2 Personal istället för WEP eller WPA/WPA2 för att få det att fungera.

Bifogar en bild så ser du hur det ser ut i min burk i Airportinställningar. Eftersom du kört en Iphone bör det väl inte vara så att du råkat ställa "Endast 802.11n". Men kan vara värt att kolla.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-11 22:28

Tack för tipset. Testade att ställa in det precis som du har det men det hjälpte inte.
Slet ut mina 2 Express också, inte det heller. Ska testa med nätverket i butiken imorrn. Men mycket märkligt att den hittar, kan logga på men får ingen IP-adress.
Tack för din hjälp dock!

/A

Hmm, skumt, har en Galaxy här och en HTC Legend anslutna och försöker lista ut vad det kan vara, hos mig rullar det bara på mot Extremen utan några tricks.

Har du testat med ett lösenord på 16 tecken utan några konstiga tecken som åäö eller så? Frågar den vilken säkerhet det är på nätverket när du ansluter och du markerar "WPA2" i en dropdownmeny eller känner den det automatiskt.

Känns spontant som att det är någon inställning i ditt nätverk eftersom du testat med två telefoner och det inte funkar. Å andra sidan funkade ju Iphonen så...

Max

Har du testat att starta om extremen förresten? Man vet aldrig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-11 23:47

Hmm ja det enda jag kan tipsa om är typ det som är sagt, att testa den lägsta säkerhetstypen, och om du har mellanslag eller åäö i ditt nätverksnamn så ändra det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-13 06:15

Ta bort krypteringen helt och hållet först och kolla med ett helt öppet nätverk. Får den IPadress då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-13 15:02

Har testat att starta om byta lösen samt ta bort lösen. Inga konstigatecken, endast siffror i detta fall.
Den hittar nätverket och kan spara det, men får ingen ip-adress.
Testade ett öppet nätverk som jag får upp från en Zyxel-modell, då fick jag en ip-adress.
mycket märkligt att det inte går.
Står bara att den är "Frånkopplad".
Verkligen tack för all hjälp. Ska ringa SE idag o kolla om de vet något. Kanske e problem med 1.6 av android då både X10 o galaxy Spica kör denna än så länge av mina modeller.

/A

Ursprungligen av andsan:

Ska ringa SE idag o kolla om de vet något. Kanske e problem med 1.6 av android då både X10 o galaxy Spica kör denna än så länge av mina modeller.

/A

Mnja, funderade också på det, men Spica kör 1.5. Har även själv kört en HTC Tattoo hemma på Extremen, den kör 1.6 och det var inget problem.

Kan det vara nåt med IP-inställningen i Extremen? I Airportverktyg under Internet och Internetanslutning har jag under Anslutningsdelning "Dela en allmän IP-adress" och använder DHCP.

Har du testat att göra en total återställning av X10:an? Kan ju vara värt ett försök om du inte tankat ned en massa appar förstås. Fast nu känns det som desperarata skott från höften snarare än vettiga förslag...

Men jag är nyfiken på hur mkt koll SE:s support har på Android + Apple, så posta gärna igen hur det går.

Max

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-24 00:51

Hej all!

Sorry för dålig uppdatering, har haft sjukt mkt på jobb med diverse tillverkare och goa bjuderesor
Det räckte att göra en total återställning på min Extreme, samt att jag kortade ner namnet på nätverket (vet dock inte om det spelade någon roll).

Ha en fantastiskt underbar helg!
För det ska jag!

/A

1
Bevaka tråden