Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna bildfiler i Iphoto...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 12:42

Har precis importerat över 200 bröllopsbilder ifrån cd-skiva till Iphoto varav 20 bilder är "oläsliga", det står att filerna är av okänt format... Pratade med min kompis som har tagit bilderna och enda skillnaden är att dessa 20 bilder är redigerade i photoshop men hon använder sig av Mac/iphoto.
Någon som vet vad jag kan göra? Kan tillägga att alla bilder är i jpeg format...

Fungerar att öppna dem i "förhandsvisning" och spara om som jpeg-2000 format och sedan importera dem i Iphoto men kvalitén ändras, bilderna blir gråare vilket jag inte vill.

tack på förhand/ e

  • Medlem
  • 2010-04-11 22:20

Kan du ladda upp en fil nånstans?

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 22:49

Vad menar du? Jag kan öppna alla filer men det är bara 180 av dom som iphoto lyckas läsa.. Alla filer är i jpeg format.. Jag har provat en massa olika grejer, duplicerat, sparat som annan fil, öppnat dem i photoshop och sedan sparat om dom men inget fungerar.. Det enda som hittills funkar är det som jag skrev innan i jpeg-2000..
Någon som vet något? Som kanske har haft samma problems? Är det en bug i iphoto... Nån mer måste ju ha stött på samma problem..

Baron försöker hjälpa dig om du inte förstår det.

Enklaste sättet se om det är ngt vajsing med filerna är att låta Baron öppna en med sina program.

Att de blir gråare låter i mina öron som datorn tar fel på sRGB och AdobeRGB.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 23:02
Ursprungligen av Goflorp:

Baron försöker hjälpa dig om du inte förstår det.

Enklaste sättet se om det är ngt vajsing med filerna är att låta Baron öppna en med sina program.

Att de blir gråare låter i mina öron som datorn tar fel på sRGB och AdobeRGB.

Att han försöker hjälpa är klart att jag förstod men inte frågan.. Kan man bifoga en fil på något sätt här i forumet?

  • Medlem
  • 2010-04-11 23:06

Inte så stora som det antagligen handlar om.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 23:08

1,2mb är en bild..
Konstigt som faan att inte iphoto kan läsa dom..

Lägg en bild på dropbox, eller en zippad mapp med fem bilder i.
Pm sedan till Baron med The Public link...(du kanske vill hålla bilderna inte helt allmänna)...

  • Medlem
  • 2010-04-12 09:51

Börja med att ladda hem Graphic Converter och testa med det.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-12 10:08

Tack, jag ska testa G.C senare idag.. Och för mig fungerar eventuellt även Goflorps alternativ..

Ursprungligen av imported_DON:

Tack, jag ska testa G.C senare idag.. Och för mig fungerar eventuellt även Goflorps alternativ..

Det jag föreslår är bara ett sätt att lösa problemet med att överföra filer.
Lägga filen på Dropbox som mellanhand är ett sätt av många.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-14 17:00

Hej igen, nu har jag provat med G.C och det fungerar att öppna filerna som med "förhandsvisning". Det går att lägga till bilderna i Iphoto om jag sparar om filen till ex, pct fil men dessvärre återstår samma problem som innan att filen blir gråare.. När jag öppnar dem i G.C så heter filerna fileformat: jpeg/jfif..
Några idéer om hur jag kan göra? Vore schyst att slippa det här gråa som kommer till..
Tack igen alla hjälpsamma!

Jag har råkat på ett liknande problem nu, iPhoto vägrar läsa/importera JPEG filer, även om jag exporterar en bild FRÅN iPhoto till skrivbordet och sedan försöker importera den till iPhoto igen så säger programmet att filen är "ogiltigt format"! Någon som har en idé till lösning, det känns lite knepigt att inte kunna få in bilder från kameran till programmet som alltid funkat tidigare!
Kanske ska tillägga att vi har formaterat om datorn och läst tillbaks en backup innan problemet uppstod.
K-E.S

1
Bevaka tråden