Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryckig bild från iMovie

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-14 07:37

När jag redigerat och exporterat film från iMovie (för att sedan visas på WD mediaspelare), så blir rörelser och panoreringar i filmen väldigt ryckiga. Kopplar jag min HD-videokamera direkt till TV:n så blir rörelser väldigt mjuka och fina.
Min videokamera spelar in i 1080i. Vad jag sett så verkar iMovie vid export göra om filmen till 720p. Kan det vara detta som är problemet, att iMovies "deinterlacing" fungerar dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 16:27
Ursprungligen av UrbanP:

När jag redigerat och exporterat film från iMovie (för att sedan visas på WD mediaspelare), så blir rörelser och panoreringar i filmen väldigt ryckiga.

Jag har samma problem vid panorering och zoomning!
(har digitalkamera, filmat i 1280x720, spela upp inuti iMovie blir snyggt men när jag exporterar filmen till m4v eller mp4 t.ex. så blir det ryckigt)

Finns det någon lösning på ryckigheten?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-10 21:48

Kolla så du har samma bilder/sek rakt igenom alla led.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 23:26
Ursprungligen av planB:

Kolla så du har samma bilder/sek rakt igenom alla led.

Jag lyckades precis komma på det själv, tack! Fick dock spara ner i annat format då som blev några gånger större i storlek men det är ok.

Kvarstår bara problemet att färgerna blir så "mjölkiga" men vad jag har läst så verkar det vara något med gammakorrektion och att det knappt går att göra något åt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 11:43
Ursprungligen av planB:

Kolla så du har samma bilder/sek rakt igenom alla led.

En sak verkar inte gå: om jag vill spara i m4v-format så tillåter den mig inte att göra några som helst inställningar, t.ex. om jag vill behålla 30bildrutor/min.

Ska inte detta gå att välja?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-11 12:29

Titta under iMovie / Preferences / Video

Har du NTSC / 30FPS där?

Vad använder du för alternativ under Share för att skapa/exportera filmen? Kolla inställningarna där också.

Finns det någon som vet vad som orsakar förvrängd/distad bild i iMovie? Jag har testat MASSOR av olika exporteringar och det händer bara när jag exporterar film som är "längre." 4-5 minuter ser ut som skit, under minuten ser ok ut. Inte fantastiskt men duger för youtube.

tillagt: prövade att rakt av använda förinställningen "högsta kvalitet" och då försvann allt, men bilden passas in i brevlådeformat, vilket är störande men en förbättring. Hur får man bort den svarta ramen?

Senast redigerat 2012-01-26 16:59

Kommentarer till modereringar ska aldrig skrivas inne i den aktuella tråden. För då är man offtopic. Använd PM i stället. Eller - om det är en större fråga som är av allmänintresse - skapa en tråd i Feedback-forumet.

Ett inlägg raderat.

/Mod

1
Bevaka tråden