Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP kan inte ansluta till nätverk, iPhone kan

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-06 15:23

Jag har varit bortrest över påsken och hade datorn med mig. Innan jag stack stängde jag av min Airport Express. Idag när jag kom hem slog jag igång den och väckte min MBP 5.1.

Den kunde inte ansluta till mitt nätverk automatiskt så jag valde mitt kära nätverk i listan. Den ville då ha mitt lösenord trots att jag har det i nyckelringen sen långt tillbaka. När jag skrivit in mitt lösen och tryckt på "Anslut" fick jag meddelandet att "Anslutningen nådde en maxtidsgräns".

Jag startade då om Airporten men möttes av samma problem. Då nollställde jag min APE och gjorde om alla intällningar.

Nu kommer jag in på nätverket korta stunder innan jag blir utkastad. Under den tiden får jag ingen IP-adress utan det blir en egentilldelad 169.xxx.xxx.xxx.

Hittills har ju allt pekat på att det är i APE:n felet ligger men min iPhone kommer in som vanligt och kommer ut på nätet utan minsta gnäll.

Om jag kollar i Systeminfon hittas följande info:

Citat:

Programversioner:
Menytillbehör: 6.2.1 (621.1)
configd-insticksfil: 6.2 (620.15.1)
Systeminformation: 6.0 (600.9)
Nätverksinställningar: 6.2.1 (621.1)
AirPort-verktyg: 5.5.1 (551.19)
IO80211-familj: 3.1 (310.6)
Gränssnitt:
en1:
Korttyp: AirPort Extreme (0x14E4, 0x8D)
Version fast programvara: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.91.27)
Lokalt: ETSI
Landskod: US
PHY-lägen som stöds: 802.11 a/b/g/n
Kanaler som stöds: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, 149, 153, 157, 161, 165
Vakna vid trådlös anslutning: Stöds
Status: Ej associerad

Det jag hänger upp mig på är dels landskoden som jag tycker ska vara SE samt att det står Ej associerad under status. Det ser fel ut. Men vad gör man åt det?

Edit: Jag har testat att rensa PRAM.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-06 15:50

Det är numera helt omöjligt att få Airportverktyget att hitta några enheter överhuvudtaget.

Normalt brukar jag få upp två tre stycken som finns i mitt hus.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-06 21:39

Körde 10.6.3-kombouppdateringen. Hjälpte inte.

Får ibland upp min enhet i Airportverktyget. Men den försvinner från mig rätt snabbt igen. Har lyckats ställa in den två gånger utan att det löst mina problem. Oftast får jag ett felmeddelande när jag försöker ställa in den i Airport-verktyg.

iPhonen har fortfarande inga problem att ansluta/hålla anslutningen/få ip-nummer. Irriterande. Jag har hellre fel på APE:n som är fyra år gammal än på min MBP vars garanti går ut imorrn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-06 23:09

Nu har jag lyckats nedgradera och sen uppgraderat tillbaka min APE.

Jag kan numera ansluta till ett nätverk jag skapat. Men jag får endast en egentilldelad ip. Eftersom den fiktiva ip-adressen ligger på en annan delnätsmask kommer jag inte åt APE:n i Airportverktyget. Det hjälper inte att köra ip:t manuellt.

Varför får jag en egentilldelad i OS X medan det funkar i iPhonen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-07 09:30

Nu är problemet löst!(?)

Efter att ha konfigurerat expressen via ethernet (jag stängde helt enkelt av Airport) snurrar allt som det ska. Det var ju stora problem att få till en konfig via wlan. Jag valde att skapa ett nytt lokalt nätverk med expressen som dhcp-server. Tidigare körde jag den i bryggläge och lät min isp vara dhcp-chef. Dessutom har jag provat olika kanaler och hittat en som ger full fart.

Min gissning är att det var kanalstrul trots att iPhonen fick full fart och att iStumbler inte visade på andra nätverk på samma kanal.

iStumbler är buggigt som f-n så det är kanske inte helt otroligt att den inte visat sanningen. Att iPhonen aldrig strulade kan jag inte svara på. Men en lekmannagissning är att antennen i den inte är lika effektiv som den i MBP:n vilket gjorde att de störningar som fanns inte utgjorde några problem.

Jag kör vidare, avslutar bloggandet här och hoppas på det bästa.

Kan det vara så att din dator är köpt i USA eller så, och bara har 11 kanaler på 2,4GHz? Tänkte på det faktum att det stod US som landskod.
Om AirPorten står på Auto-kanalval så är risken ganska stor att den väljer just 12 eller 13.
Du kan verifiera det genom att ställa om den manuellt till kanal 12 och 13 och se om Macbooken får problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-10 12:23
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Kan det vara så att din dator är köpt i USA eller så, och bara har 11 kanaler på 2,4GHz? Tänkte på det faktum att det stod US som landskod.
Om AirPorten står på Auto-kanalval så är risken ganska stor att den väljer just 12 eller 13.
Du kan verifiera det genom att ställa om den manuellt till kanal 12 och 13 och se om Macbooken får problem.

Nepp. Köpt från svenska Apple Store. Ska dock testa med att välja kanal 12 och 13.

Så ni menar att det står SE under landskod på era?

En sak jag noterade nu var att om man tittar på infon jag postade längre upp finns kanal 12 och 13 inte med under rubriken "Kanaler som stöds".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-10 12:15

Just därför jag inte köper en iPad från USA även om det drar i tarmen.... vill inte riskera att få bara 11 kanalers...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-10 12:41

Det här var lite upprörande/förvånande.

Kanal 12 och 13 funkar inte. Det ger exakt samma symptom som jag upplevde i tisdags.

Jag har alltså en MBP 5.1 2,4. Köpt från svenska Apple Store via Mecenat. Jag skulle uppskatta om nån med en likadan dator kan kolla sin Systeminfo och se vilken landskod som finns under Airport.

Det är väl inget jätteproblem. Men ska man ta kontakt med Apple ändå?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-10 12:59

Vilsen MBP...

Googlade lite och fick ett tips om att Landskoden bestäms via Datum- och tidsinställningarna. Så jag kryssade i att tidszonen skulle uppdateras automatiskt beroende på min position. I inställningarna dök Karlstad upp.

Men Systeminfo säger nu att mitt airportkort är i Holland. Nu har jag kanal 12 och 13.

Den har ju visserligen legat en eller två dagar i Holland under leveransen. Men det var ett år sen.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2011-02-23 16:32

Hej.

Jag får en egentilldelad ip-adress på min MBP. Det har alltid gått att ansluta innan men helt plötsligt så blir det egentilldelad ip. Iphonen ansluter såklart utan probelm.. Hur gör jag för att få en "icke egen ip"? Testat att förnya DHCP-tilldelning! AirPort anslutning.

Mvh Devvel

Starta om eller stäng av och låt det vara avstängt lite så de nollställs fungerar i de flesta fall. Om du inte får tips om bättre lösning prova att stänga av och dra ut allt över natten.

1
Bevaka tråden