Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag 32 eller 64 bitar iMac?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac Intel från 2006. Hur ser jag om jag har 32 eller 64 bitar? Handbrake finns i två versioner och jag vet inte vilken jag ska ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-06 22:21

Du kan alltid ladda ner 32-bitarsversionen, den fungerar.

Ursprungligen av Morphen:

Du kan alltid ladda ner 32-bitarsversionen, den fungerar.

Ja, men om jag kan använda 64 är den betydligt snabbare tror jag. Jag kan säkert kolla men förstår inte hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 22:32
Ursprungligen av goranlin:

Ja, men om jag kan använda 64 är den betydligt snabbare tror jag. Jag kan säkert kolla men förstår inte hur?

Ska du märka någon som helst skillnad så ska du bota om systemet i 64-bit också. Och tro mig du kommer inte märka någon skillnad

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-06 22:38
Ursprungligen av goranlin:

Ja, men om jag kan använda 64 är den betydligt snabbare tror jag. Jag kan säkert kolla men förstår inte hur?

Starta programmet Aktivitetskontroll, där ser du vilka som är 32 bit eller 64 bit.

Men för att kunna köra 64 bit program med Snow Leopard, måste din dator ha Core 2 Duo.
Äldre Core Duo körs alltid 32 bit

.. å sen måste du även ha VLC i 64-bits version.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-06 23:02
Ursprungligen av Snabeldrake:

.. å sen måste du även ha VLC i 64-bits version.

Kul att det finns VLC 64-bit ! Jag hämtade hem den nyss tack !

Ursprungligen av REP:

Kul att det finns VLC 64-bit ! Jag hämtade hem den nyss tack !

Var hittar man den? sökte på vlc´s hemsida men hittar bara Intel 32bit?

Mvh
Henric

Här finns en hel del matnyttig information:
Startup Mode Selector

Där finns också ett program som gör att du kan välja att starta upp datorn i 64-bitars-läge, vilket den alltså inte gör automatiskt, även om man har en processor som kan köra 64-bitars.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-04-06 23:15
Ursprungligen av REP:

Kul att det finns VLC 64-bit ! Jag hämtade hem den nyss tack !

Var hittar ni den? Jag blev glad när jag läste om det, men när jag surfade in på VLC-sajten möttes jag av det gamla vanliga "Note: Owing to the forementioned shortage of developers, VLC will not be available for 64-bits Intel-based Macs until further notice. You can safely use the 32-bits package instead. "

Diskussionen om VLC och 64 bitar kan ni fortsätta här t.ex:
http://www.99.se/nyheter-mac/274174-vlc-foer-mac-gar-i-graven.html
Där finns också nerladdningslänkar.

Tillbaka till ämnet nu.

/Mod

Gå till Apple-menyn, om den här datorn. Om det står att den har en Core Duo-processor så är det en 32-bitarsprocessor. Står det däremot Core 2 Duo är det en 64-bitarsprocessor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 00:03

Upplysningsvis behöver man inte köra OSet i 64-bits-läge för att köra 64-bits program.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-07 11:13

Om du har möjlighet att starta din iMac i 64 bitar så gör du det genom att hålla ned 6+4 när den startar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Om du har möjlighet att starta din iMac i 64 bitar så gör du det genom att hålla ned 6+4 när den startar.

Och för att slippa göra detta varje gång man startar datorn, så kan man använda programmet som jag tipsade om i inlägg #10.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-07 11:22

Men varför ska man köra sin Mac i 64 bit istället för 32 om det nu knappast kommer att märkas? Man får ju en del problem med vissa program när man väljer att starta den i 64 ? eller är detta bara en myt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 13:40
Ursprungligen av jokarlsson:

Men varför ska man köra sin Mac i 64 bit istället för 32 om det nu knappast kommer att märkas? Man får ju en del problem med vissa program när man väljer att starta den i 64 ? eller är detta bara en myt?

Nej det stämmer. En hel del funktioner som inte fungerar i 64-bit.

Ursprungligen av 20hz:

Nej det stämmer. En hel del funktioner som inte fungerar i 64-bit.

Bland annat har jag upptäckt att iPhone-USB-tether ger kernel panic på 64-bit Snow leopard. Har rapporterat till Apple.

Jag tycker 64-bitskärnan är bra i övrigt. Vet inte om det gör särskilt mycket skillnad dock, så egentligen kan man lika gärna låta bli.

Ursprungligen av jokarlsson:

Men varför ska man köra sin Mac i 64 bit istället för 32 om det nu knappast kommer att märkas? Man får ju en del problem med vissa program när man väljer att starta den i 64 ? eller är detta bara en myt?

Dina program bryr sig egentligen inte om kärnan, om den är 32 eller 64 bitar.

Förresten, kan du ens boota 64-bitskärna på din iMac, om den är från 2006? Jag tror bara Nvidia-iMacar stödjer 64-bitskärnan. Alltså de från 2009 och frammåt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dina program bryr sig egentligen inte om kärnan, om den är 32 eller 64 bitar.

Förresten, kan du ens boota 64-bitskärna på din iMac, om den är från 2006? Jag tror bara Nvidia-iMacar stödjer 64-bitskärnan. Alltså de från 2009 och frammåt.

Jag har en Mac Pro några år gammal men den har core 2 duo! men för nördfaktorn ska stiga vill man ju trots allt prova. Kör ni i 64 vardagligt?

Ursprungligen av jokarlsson:

Jag har en Mac Pro några år gammal men den har core 2 duo! men för nördfaktorn ska stiga vill man ju trots allt prova. Kör ni i 64 vardagligt?

Mac Pro har aldrig haft Core 2 Duo, utan har alltid använt Xeon-processorer (vilka är baserade på Core, men ändå en annan processor). Jag tror inte den första generationen Mac Pro kan starta 64-bit, men testa att hålla ner 6+4 och se vad som händer.

Själv kör jag 64-bit kernel på min nya iMac, helt utan problem bortsett från iPhone-tetheringen som sagt.

Ursprungligen av jokarlsson:

Jag har en Mac Pro några år gammal men den har core 2 duo!

Som Marcus redan påpekat så finns det inga Mac Pro med Core 2 Duo-processor. Du menar kanske MacBook Pro.

Ja sorry jag har en MacBook Pro

har för mycket crap igång för att starta om datorn, men inom sin tid kommer jag prova 64:an låter ju sjukt spännande!

Sen kan man läsa följande:

Info om varför man inte behöver boota i 64-bitars kernel

...så slipper man klabba med 64-bitars kernel, som inte ger några direkta fördelar, men däremot en del inkompabiliteter.

Med Snow Leopard, som Apple levererar det (stöd för 64 bitar inklusive fördelar, med 32-bitars kernel), får man det bästa av två världar. Inget strul, inget att tänka på- precis som det skall vara.

1
Bevaka tråden