Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera system via Time Machine?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en ny mac efter många år. På min gamla G4 har jag en massa saker som jag vill kopiera till nya datorn. En bekant föreslog att jag skulle göra en backup från gamla datorn med hjälp av time Machine och sen göra en restore till den nya maskinen.
Nu undrar jag om det verkligen kan vara så lätt. Jag har redan upptäckt att Time machines backuper inte är bootbara. Dessutom flyttar jag från en Powermac med Motorolaprocessor till en Mac Pro med Intel-processor. Några tips vore bra!

Tack/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-04-08 18:22

Om det överhuvudtaget ska fungera så måste du först installera OS X 10.5 Leopard på din G4. (Om inte det är gjort) Det funkar inte med 10.6 på den. Efter det måste du skjuta in backupen i den nya maskinen. Det lär vara enklare att bara kopiera över allt till en hårddisk manuellt.

Om jag förstår dig rätt så är min gamla G4 inte kompatibel med Snow Leopard(?)
Det är just Leopard som jag använder på G4:an. Det som jag hoppas vinna genom att använda Time Machine är att slippa göra om en massa kontoinställningar och programinstallaitioner.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-08 20:24
Ursprungligen av fcerha:

Om jag förstår dig rätt så är min gamla G4 inte kompatibel med Snow Leopard(?)
Det är just Leopard som jag använder på G4:an. Det som jag hoppas vinna genom att använda Time Machine är att slippa göra om en massa kontoinställningar och programinstallaitioner.

Jag skulle nog råda dig att ta den där extra tiden till att göra om kontoinställningar och programinstallationer (och gärna uppdatera programmen) samtidigt.

Men jag vet faktiskt inte ens om det är möjligt att använda Time Machine, för jag antar att din nya dator kör Snow Leopard.
När jag gick från G4 till intel körde jag Leopard på bägge, men den nya datorn blev seg som sirap och i praktiken oanvändbar när jag körde en komplett överföring/restore. För filer, iTunes bibliotek och enstaka program kan det förstås funka.

  • Medlem
  • 2010-04-08 19:57

Man kan inte köra Snow Leopard på en PPC, men Time Machine kan du använda om du vill eftersom du har Leopard på den gamla datan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 23:03

Det funkar perfekt att lägga över rubbet med TM från en Leopardmaskin och sedan lägga tebax på en ny dator med Snöleopard. Så har jag gjort på flera stycken. Inga problem alls, snarare tvärtom - smidigt och enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 10:33

Jag har bytt från en G4 till en intel och använde TM för att flytta alla inställningar, program och mina filer. Funkar perfekt. Görs antingen då man installerar nytt OS på den nya datorn eller precis då den nya datorn är köpt (då får man upp en fråga om man vill göra detta).

Har man redan börjat använda den nya datorn får man ge upp det man gjort hittills och installera om.

Tack för alla nyttiga svar. Jag tror jag provar helt enkelt...... en sak bara. CCC skulle väl inte kunna funka i mitt fall? Jag har för mig att den kopierar på bitnivå. Jag tycker att det borde bli något som den nya processorn inte kan hantera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 11:24
1
Bevaka tråden