Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker program för bildoptimering - Storlek, Namn och filändelse

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Jag skulle behöva ett tips på något bra program för att optimera bilder, gärna flera i ett svep. Primärt vill jag bara minska data storleken på filerna, dvs minska kvaliteten på bilderna.

Sen vore de toppen om de gick att ändra namn och filändelse på flera bilder i ett svep.

Tips och trix mottages gladligen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 15:23

Varför vill man ändra filändelsen på en/flera filer? Formatets förblir ju densamma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 15:33

För att batchkonvertera bilder finns det enklare program som
EasyBatchPhoto
eller
Graphic Converter

för att döpa om en massa filer finns klassiska:
A Better Finder Rename
men även gamla (men gratis):
R-Name
är en suverän trotjänare i ämnet.

Tackar, ska kolla upp dem.

Graphic Converter klarar av allt du behöver (batch-konvertering, ändring av namn osv) och mer därtill. Även värt att ha i bakfickan för de allra mest udda filformaten man kan träffa på, liksom för att öppna skadade bildfiler som alla andra program vägrar att ens försöka öppna. Lite knöligt interface dock.

Samt naturligtvis Photoshop, men är det bara för detta ändamål så är det kraftig overkill.

mm PhotoShop e skit bra, men inte om man bara ska sänka datastorleken på bilder. och då gärna flera bilder på raken. typ 5 åt gången.

Ursprungligen av lurefiix:

mm PhotoShop e skit bra, men inte om man bara ska sänka datastorleken på bilder. och då gärna flera bilder på raken. typ 5 åt gången.

Jo Photoshop är bra på det OCKSÅ, så om man har Photoshop har man redan de möjligheterna.

Personligen har jag automatiserat Photoshop till att göra det för hundratusentals bilder, bokstavligt talat.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo Photoshop är bra på det OCKSÅ, så om man har Photoshop har man redan de möjligheterna.

Personligen har jag automatiserat Photoshop till att göra det för hundratusentals bilder, bokstavligt talat.

Cool, de visste jag inte man kunde göra. Hur gör man de?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 18:54

lurefix,

Kolla in Apples Automator:

Med Automator kan du utföra tidskrävande, repetitiva arbetsuppgifter snabbt, effektivt och enkelt. Automator kräver ingen komplex programmering eller skriptredigering för att automatisera arbetsuppgifter. Programmet bygger istället på att du sätter samman enkla steg till en komplex arbetsuppgift genom att dra åtgärderna till ett arbetsflöde i Automator. Automator innehåller ett bibliotek med hundratals åtgärder. Med den nya ”Se mig utföra”-åtgärden kan du spela in en åtgärd du utför – som att trycka på en knapp eller styra ett program utan inbyggt stöd för Automator – och spela upp den som en åtgärd i ett arbetsflöde.

Lycka till,

- Torkel

Photoshops Hjälp, kanske? Den där sidan på internettet som kallas Google?

Mera konkret: Moderskeppet - Om Photoshop, bildbehandling och digitalfoto är en bra källa till det mesta vad gäller Photoshop.

1
Bevaka tråden