Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen med olika storlek

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 17:32

Har en MacBook Pro 13" med 2GB arbetsminne. Tänkte utöka det. Spelar det stor roll om jag köper två lika stora minnen och sätter in eller väljer att bara byta en av minnena. Funderar på om man ska köpa två 2GB eller en 4GB. Fördelen med det senare är att jag kan uppgradera till totalt 8GB senare utan att behöva slänga de två 2GB.

Har kollat lite på nätet och hört med ett par butiker. Har fått svaret att det går utmärkt, men att man kan få lite bättre prestanda med två lika dana. Men har även fått svaret att det inte alls går bra utan att det kommer att strula alternativt inte alls gå lika fort om jag bara byter den ena i stället för två lika. Fick även en del misstankar om att säljaren bakom disken inte riktigt visste utan enbart drog till med något som lika gärna kan vara gammal information som gällde för en massa år sedan eller enbart rykten.

Är det någon som vet, eller ännu bättre har testat?

Jag tror inte de senaste MacBook Pro längre använder Dual Channel (rätta mig gärna) och då spelar det ingen roll om minnena är olika stora. Om datorn har Dual Channel kan du få en liten prestandaförlust om du inte använder likadana minnen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 17:51

Är den liten och mätbar, men knappt märkbar eller är den liten men klart betydande?

Jag vet faktiskt inte.

Även för senaste MacBook Pro (13) rekommenderas matchande par av minnen för att få ut maximal prestanda. MacBook Pro: How to remove or install memory

Äldre tester visar att man tjänar 5-10 % i prestanda genom att använda "interlieved memory" men det beror på vad man gör. Men mer minne är i de flesta fall bättre än matchande minne och jag tror inte att du kommer märka någon skillnad i jämförelse med den prestandaökning du får av att dubblera minnet från 2 till 4 GB.

Nästa hopp från 4-8 kanske inte ger lika dramatisk upplevd förbättring om du inte jobbar med väldigt stora filer.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Även för senaste MacBook Pro (13) rekommenderas matchande par av minnen för att få ut maximal prestanda. MacBook Pro: How to remove or install memory

Äldre tester visar att man tjänar 5-10 % i prestanda genom att använda "interlieved memory" men det beror på vad man gör. Men mer minne är i de flesta fall bättre än matchande minne och jag tror inte att du kommer märka någon skillnad i jämförelse med den prestandaökning du får av att dubblera minnet från 2 till 4 GB.

Nästa hopp från 4-8 kanske inte ger lika dramatisk upplevd förbättring om du inte jobbar med väldigt stora filer.

Intressant. Är detta något annat än Dual Channel? Jag har för mig att Apple slutade använda den tekniken för ett tag sedan.

Jag är långt ifrån någon expert, men jag har för mig att dual channel och interleaving är olika saker, men båda ger fördelar om minnena har samma hastighet och storlek. Dual channel ger möjlighet till att i praktiken få 128 bitars bandbredd från två 64-bitars. Jag tror inte att MacBook Pro stöder detta fullt ut på samma sätt som Mac Pro. Interleaving var något som kom med Quadra eller PCI-powermacarna och ger snabbare access till minnet genom att parvisa minnesmoduler kan dela upp data mellan sig på ett effektivare och mer finurligt sätt. Prestandavinsten är potentiellt sätt lägre för Interleaving än för dual channel.

Nog med amatörgissningar

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag är långt ifrån någon expert, men jag har för mig att dual channel och interleaving är olika saker, men båda ger fördelar om minnena har samma hastighet och storlek. Dual channel ger möjlighet till att i praktiken få 128 bitars bandbredd från två 64-bitars. Jag tror inte att MacBook Pro stöder detta fullt ut på samma sätt som Mac Pro. Interleaving var något som kom med Quadra eller PCI-powermacarna och ger snabbare access till minnet genom att parvisa minnesmoduler kan dela upp data mellan sig på ett effektivare och mer finurligt sätt. Prestandavinsten är potentiellt sätt lägre för Interleaving än för dual channel.

Nog med amatörgissningar

Tackar!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-04-07 20:17

Det verkar som om det testats på en lite äldre, men snabbare, MBP:

"late 2008" MacBook Pro - 4GB vs 6GB RAM config

1
Bevaka tråden