Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombination av Automator/Applescript + OSX speech recognition + Safari + Flash/AS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag måste (jo så är det) få till en sak. Man skulle kunna säga att det är en enklare form av röststyrning. Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av programmering etc, det mest avancerade jag gjort är HTML/CSS och lite lite ActionScript. (HTML/CSS är jag i och för sig är rätt bra på men det är ju inte direkt C++. :">)

Vad jag tänkte mig skulle kunna lösa detta problem på det för mig till synes enklaste sätt vore om;

Jag skriver ett Applescript eller använder Automator för att göra ett program som skriver en kort text, egentligen bara ett namn, låt säga "uppsala" och efter det "trycker programmet på enterknappen" (som när man skickar iväg text på MSN t.ex.).

Jag använder Mac OSX:s inbyggda speech recognition för att starta detta program som sedan direkt avslutar sig själv efter att det gjort vad det ska (se ovan). Viktigt att man ska kunna säga just "uppsala" för att "uppsala-programmet/skriptet" ska startas, men "länkningarna" kan jag väl fixa på förhand så att säga, behöver inte vara en "generell funktion" eller vad man ska säga.

I ett Safari-fönster (t.ex.) med Adobe Flash (förmodligen ActionScript 3.0) fångar den upp "uppsala" (+ enter/skicka) genom ett formulär i det aktiva Safari-fönstret.

Alltså, när användaren säger "uppsala" visar min Flash-sida en viss grej och säger man "kiruna" visas en annan, då jag gjort olika script/program för varje "namn" och gjort de nödvändiga "länkningarna" i Apple speech recognition. (Jag tror att jag kommer behöva göra ca 20-30 av dessa program/skript som ska kunnas startas med speech.)

Vad tror ni? Är detta möjligt över huvud taget och låter det som något en hyffsad webdesigner klarar av inom 3/4 veckor?

Det skulle vara guld värt (nej, mer än så) om det fungerade och rent spontant tycks det vara genomförbart. Mitt största hinder är ju som sagt min överhängande, ickeexisterande erfarenhet av programmering och skriptmakeri. Flash/ActionScript-delen kommer inte vara några problem iaf. Mest fundersam över om själva upplägget/kedjan kommer fungera från att någon yppar ett namn och att det ger en bit text + ett enter i ett formulär.

Jag skulle verkligen uppskatta all input som bidrar till att jag skulle kunna få detta att fungera!

Mvh / Herje

Namnen kan med fördel vara engelska så som "Chicago", "Minneapolis", alltså välkända namn som bör finnas i "igenkänningsbibliotek" redan, men åter igen jag tänker mig att jag kan göra nya verbala-namn-länkningar.

Varför behöver du ett separat program? Varför behöver du "trycka enter"? Det enklaste är ju att bara köra speech recognition rakt av, och när det står något som programmet känner igen så går det bara vidare till vart det nu ska.

Om jag förstår din fråga rätt behöver du inte använda några formulär/actionscript, eftersom AppleScript kan prata direkt med webservices (SOAP eller XML-RPC) eller via CURL skicka formulärdata.

Tack för de snabba svaren!

Efter mer sökande verkar det som att du har helt rätt irrelogical! Stort tack! (Klantigt av mig men jag antar att det blir så när man trött och stressad.) Hittade en bra tutorial som verkar göra mer eller mindre exakt vad jag letar efter. Mac OSX speech recognition kan ha sparat mig veckor av lidande med en Python-orm. (Ha... ha... onsdagskul med euro... )

Tack för ditt svar Richard Rönnbäck. Jag var nog lite otydlig i det tidigare inlägget, detta behöver enbart fungera lokalt på min Mac. Som jag förstår det är SOAP, XML-RPC el. CURL mer för kommunikation till en server?

1
Bevaka tråden