Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara-funktionen i Word 2008 jävlas med mig!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 12:25

När jag skriver sparar jag väldigt ofta manuellt genom att trycka kommando-S.
I tidigare versioner av Word (och jag har kört Word sedan 1986) har det alltid skett diskret i bakgrunden.
När jag har valt "spara som" har det dykt upp en dialogruta där jag kan skriva in ett nytt dokumentnamn och välja plats. Och om jag glömt att ändra namn så har jag fått frågan om jag vill ersätta dokumentet som redan heter så.

Men i Word 2008 som jag kör från MacBook Pro så sker detta varje gång jag väljer kommando-S. Programmet gör ingen skillnad på "spara" och "spara som". Det är mycket irriterande att varje gång behöva välja "skriv över befintlig fil". En rad handgrepp för att få bort två onödiga dialogrutor.

Jag har frågat kolleger som också arbetar i Word. Ingen annan har upplevt samma fenomen. När de trycker kommando-S sparar programmet dokumentet utan åthävor, diskret och osynligt i bakgrunden.

Någon annan här på forumet som råkat ut för det? Går detta att åtgärda?

Jag har inte haft något liknande problem, och en stunds googlande gav inte heller något resultat.

Har du använt något program eller på annat sätt försökt att ändra eller skapa egna tangentbordkommandon som kanske har orsakat någon konflikt med Words cmd-s?

Bara för att utesluta allvarligare fel med din installation skulle du kunna prova att logga in som en annan användare (skapa en tillfällig om du inte redan har någon) och se om problemet finns kvar. Om inte är det sannolikt något fel på programinställningsfilerna för Word/Office. Prova att kasta eller flytta alla filer i filen dinanvändare/bibliotek/preferences som heter något i stil med com.microsoft.Word.plist.

Att radera font-cachefiler har varit ett annat standardtips när MS Office trilskas, men jag tror inte att det hjälper här. Men du förlorar inget på att prova.

Har det varit så här ända sen du installerade Word 2008, eller började det här beteendet i samband med någon annan händelse?

Var sparar du dina dokument - direkt på hårddisken, eller på någon server eller nätverksvolym?

1
Bevaka tråden