Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriva ut lista på filer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill skriva ut en lista på filer jag har på olika externa hårddiskar. Hur gör jag enklast? Jag vill inte skriva ut skärmdumpar vilket jag förstår att jag kan göra. En redigeringsbar lista i textformat med namn, storlek och filtyp skulle jag vilja få och det kan man säkert få men jag vet inte hur. Tacksam för råd!

Du kan göra det enkelt i Terminal

Skriv cd+mellanslag och drag och släpp önskad mapp i terminalfönstret. Tryck retur.
Skriv sedan
ls > filelist.txt
Tryck retur och det skapas en textfil i mappen med alla filer i samma mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 18:03
Ursprungligen av M. Sundbom:

Du kan göra det enkelt i Terminal

Skriv cd+mellanslag och drag och släpp önskad mapp i terminalfönstret. Tryck retur.
Skriv sedan
ls > filelist.txt
Tryck retur och det skapas en textfil i mappen med alla filer i samma mapp.

Fan Du hann före mig. Jävla intressanta tvprogram ;D

Ursprungligen av 20hz:

Fan Du hann före mig. Jävla intressanta tvprogram ;D

Ja, här går det undan. Påsken är hjälpsamhetens tid.

Markera det du vill lista i Finder, kopiera (cmd+C).

Sen går du in i Textedit eller något, och klistrar in "med samma format" (shift+alt+cmd+V) så att du bara får vanlig text och inte en massa bilder.

Hierarkin blir inte speciellt tydlig, men du får med alla filer och mappar.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Markera det du vill lista i Finder, kopiera (cmd+C).

Sen går du in i Textedit eller något, och klistrar in "med samma format" (shift+alt+cmd+V) så att du bara får vanlig text och inte en massa bilder.

Hierarkin blir inte speciellt tydlig, men du får med alla filer och mappar.

Tack för svar men jag får inte med varken filstorlek eller filtyp. Går inte det att få med? Helst utan att använda terminalen.

Ursprungligen av goranlin:

Tack för svar men jag får inte med varken filstorlek eller filtyp. Går inte det att få med? Helst utan att använda terminalen.

Aha, missade det. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 18:02

Gå in i mappen via terminal och sedan typ ls > ~/Desktop/files.txt då får du en txt fil på skrivbordet som innehåller alla mapparnas/filernas namn. Sedan kan du ändra om lite genom ls kör ls -help i terminalen.

Sorry, missade att du ville ha storlek och filtyp.
ls -l > filelist.txt ger info om storlek m.m.

Finns fler möjligheter att med ls. Kolla t.ex. här ls

Ursprungligen av M. Sundbom:

Sorry, missade att du ville ha storlek och filtyp.
ls -l > filelist.txt ger info om storlek m.m.

Finns fler möjligheter att med ls. Kolla t.ex. här ls

Tack, efter visst krångel (jag har aldrig använt terminalen förut) fick jag en lista med filnamn, dag och tidpunkt när den skapades filtyp och storlek. Men jag förstår inte storleksangivelsen, vilket mått används?

Att det inte går att välja Skriv ut i ett Finder-fönster som i Mac OS 9 efter tio års utveckling av Mac OS X är minst sagt märkligt...

Det går. På sätt och vis.

Skapa en skrivbordsskrivare genom att dra en skrivare till skrivbordet från inställningspanelen "Skrivare och fax" i systeminställningarna.
Dra en mapp (som motsvarar det Finder-fönster du vill skriva ut) till skrivaren och du får upp en utskriftsruta.

Om man väljer att skriva ut som PDF får man en pdf-fil med en lista över alla filers namn, storlek och ändringsdatum. Sedan får man trixa lite för att få in listan på rätt sätt i Textredigeraren, Excel eller vad man nu vill använda för att bearbeta fillistan.

Jag tycker att terminalkommandot är det enklaste och samtidigt mest mångsidiga tipset hittills.

Storleken anges i byte. Du kan även se denna siffra för en fil i Finders "get info" (cmd-I). Det är alltså filens egentliga storlek. Men i finders visas den storlek som filen upptar på hårddisken och den avrundas uppåt till en multipel av t.ex. 4 K (K = kilobyte). Om det är 4 eller något annat tror jag beror på hårddiskens storlek och vilket filsystem man har. Hos mig finns enligt finder t.ex. inga filer mindre än 4 K även om de bara innehåller ett enda tecken, dvs 1 byte.

(Till råga på allt har Apple ändrat definitionen av kilobyte, Megabyte osv i Snow Leopard, men det är kanske överkurs här...)

Senast redigerat 2010-04-06 10:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 07:25

ls -lh
...ger storlekarna i Kilobyte, Megabyte, etc istället för byte.

Det borde väl gå att skriva ngt "Grep-tjosan" som gör hela rasket med formattering etc.
Borde väl kunna sparas som ett kommando ("dir")

Både jag och goranlin ser chansen lära oss ngt här nu.
pesc, jag vet att du är en hävert på det här....

Det går nog att få till något bra med Automator. Testade lite snabbt med:

Fråga efter Finder-objekt
Skriv ut Finder-objekt

Då kom det ut en lista med filnamn, storlek, ändringsdatum (utskriftsdialogen la sig dock bakom alla andra fönster).

Senast redigerat 2010-04-07 15:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-07 14:08

Prova nåt i stil med det här i en terminal. Det går säkert att förfina det, jag bara skrev ihop nåt från minnet nu.

find /Volumes/<din externa disk> -exec ls -al {} \; > ~/fin_fil.txt

Då listar den alla filer du har rättigheter att se och slänger resultatet i filen fin_fil.txt i din hemkatalog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 14:26

Just det find-kommandot är inte så bra eftersom det gör ls på både directories samt de filer som finns inuti. Man får med andra ord en massa dubletter.

Prova lägga på switchen -type d till find för att göra ls på alla directories (eller -type f för att göra ls på de enskilda filerna).

Eller kanske find bla-bla -type d -ls (dvs skippa exec-harangen). Då får man storlekarna i block och ser inte filtyperna.

Vill man glänsa kan man göra ett mer komplicerat kommando som kör file på varje fil för att få en fylligare typbeskrivning. Allt beror på syftet med kommandot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-07 16:13

om du sen vill ha allt i samma fil kan du göra som ni_hao tipsar om, men när du kör kommandot på den andra disken (om du har fler) väljer du >> ~/fin_fil.txt

kör man 2 stycken >> lägger den på i den befintliga filen

1
Bevaka tråden