Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband (Huawei E220)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-05 11:53

(MPB2.1 (17" från nov 2006), Snow Leopard 10.6.3, Huawei E220-modem från Telia.)

Sitter hemma hos föräldrarna nu under påsk, och otur i turen (hehe) så vill inte det mobila bredbandet fungera.
En skum grej är att senast jag var här så var det inga problem att bara koppla in dongeln, starta Mobile Connect, skriva in PIN-koden och klicka Connect.

Men igår, av okänd anledning, så ville inte ens programmet Mobile Connect att starta utan "programmet avslutades oväntat" och försöker man "öppna igen" eller starta det genom att klicka på ikonen så försöker inte ens datorn att starta det utan "programmet avslutades oväntat" dyker upp inom en enda sekund.

Känns som att jag provat det mesta nu, inkl. http://javamilk.com/2008/10/09/all-about-huawei-e220-driver-for-mac-and-xp-ressurection-from-failed-firmware-update/
(att man ska kunna använda modemet utan att ens använda sig utav Mobile Connect)

Jag har tagit bort Mobile Connect, installerat det igen, kört utan det... vet inte vad mer jag kan prova...

Kan det finnas någon fil i Bibloteket man kanske behöver ta bort manuellt för att få hela skiten nollställt inför en nyinstallation?

(använder just nu samma dongel, PIN-kod och Windows-version av Mobile Connect för att skriva detta inlägget på farsans 4-5 år gamla PC-laptop hehe)

Senast redigerat 2010-04-05 12:52

Testa på ett annat konto.

Det finns säkert en inställningsfil som heter com.mobileconnect.plist eller något sånt, i /Library/Preferences/ eller ~/Library/Preferences/.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-05 12:09

Sök på forumet (99.se) efter Huawei och Snow Leopard (utgår jag ifrån då du inte skriver så mycket om förutsättningarna).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-05 12:25

Fick programmet att fungera på mitt vanliga konto nu igen, men när den försöker ansluta så blir det badbollen i någon minut tills programmet kraschar, sedan går programmet inte att starta längre (badboll och krasch direkt)

Samma sak på ett nytt konto och i /Library/Preferences/ eller ~/Library/Preferences/ hittar ingen com.mobileconnect.plist eller annan fil med relevant namn.

Usch, det här är hemskt, ska det vara såhär vill jag inte vara kvar hos släkten

*edit*

Frazze: MPB2.1 (17" från nov 2006), Snow Leopard 10.6.3, Huawei E220-modem från Telia.

Jag har numera även testat tipsen från http://www.padawan.se/nyheter/koppla-upp-telias-huawei-3g-modem-i-snow-leopard
och tråden http://www.99.se/internet-bredband/265204-telias-mobila-bredband-fungerar-med-osx-finns-det-nagon-loesning.html

Senast redigerat 2010-04-05 12:43
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-05 16:15

Har du kollat på Telias sida efter nyaste versionerna för modemet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-05 16:51

*KA-CHING*

Jag fick tag på ett helt annat program och nu fungerar det klockrent.
(Tidigare och i två-tre års tid kört med Mobile Connect utan problem, lyckades nyligen hitta "Telia mobile broadband" och då spann allt på fint igen)

Inte för att jag är i behov av svar, men frågan är ändå varför det hela fungerat i minst två års tid och senast i jul/nyår, och nu helt plötsligt krångla som tusan... jaja, numera är jag lycklig hehe

Det är värt att tillägga att jag tror att den guide du hänvisade till på All about Huawei E220 – Driver for Mac and XP, ressurection from failed firmware update är felaktig. Efter att du installerat drivrutinerna så kan du gå in och ta bort Mobile Connect / Telia Mobile Broadband och ansluta direkt via System Preferences -> Network -> DITT 3G-modem -> Connect. Se bara till att *99# är ifyllt som Telephone Number och att du har slagit av kravet på PIN-kod.

Rekommenderar att du testar ovan process även om du har fått det att fungerar. Om du sedan bockar i "Show modem status in status bar" så blir det ännu enklare eftersom du då kan klicka på den ikonen och ta "connect". Så gör jag. Otroligt smidigt.

Ursprungligen av Werzion:

*KA-CHING*

Jag fick tag på ett helt annat program och nu fungerar det klockrent.
(Tidigare och i två-tre års tid kört med Mobile Connect utan problem, lyckades nyligen hitta "Telia mobile broadband" och då spann allt på fint igen)

Inte för att jag är i behov av svar, men frågan är ändå varför det hela fungerat i minst två års tid och senast i jul/nyår, och nu helt plötsligt krångla som tusan... jaja, numera är jag lycklig hehe

Det kan dessutom vara bra för övriga forumbesökare att detta skrivs ut. Länkar kan när som helst sluta gälla, vilket gör att hänvisningen är totalt meningslös som kunskapskälla.

Senast redigerat 2010-07-25 20:49
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-05 17:32

Tidigare körde du inte 10.6.3

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-07 13:32

Hehe, ja det är sant, men man räknar ju inte med att en uppdatering ska vara en nergradering
Lesson learn'd

Var laddar man ner "telia mobile broadband"-appen?
Hittar den inte hos telia...

Du behöver den inte om du ser till att ta bort kravet på PIN-kod för ditt mobila bredband. Det gör du antingen genom mjukvaran eller genom att sätta in ditt SIM-kort i en mobiltelefon och avaktiverar koden därifrån.

1
Bevaka tråden