Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om Adressbokserver och iCalserver

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå. Är ny här på 99mac.se och ska försöka hinna med en presentation senare.
Jag sitter och kikar på Mac OS X Server lite. Är inget proffs på detta utan är mer intresserad till en början av den lite större bilden. Är intresserad hur det fungera och mest då med Adressboks-servern och iCal-Servern men har kört fast i det fundamentala i början.

Är därför djupt tacksam för den hjälp jag kan få för att komma på rätt spår. Hoppas att ni med mer kunskap orkar ta er tid och svara. Speciellt då jag skriver på Mac OS X Server-delen av 99mac.se.

Har fått låna en licens av Mac OS X Server 10.6 och medföljande dator. Det är inte en piratkopia utan en helt laglig licens som bara inte används i produktion ännu.
Är väl medveten om riskerna att utan kompetens sätta upp en server utan kunskap. Jag kommer inte sätta upp den skarpt och låta den stå utan jag kommer hålla allt på ett teoretiskt plan till att börja med.
Har letat genom 99mac.se om detta och det verkar vara ganska många frågor men få svar på detta ämne.

Förutsättningar:
Tillång till fast IP-nummer. En dator med Mac OS X Server 10.6. Jag förstår portkoppling, NAT och DHCP osv.

Mål:
Få funktionerna Adressboksserver och iCal server att fungera även utanför mitt interna nätverk.

Frågor:
Jag undrar över domännamnets roll rent allmänt och sedan i relation till de ovannämnda tjänsterna.

Måste jag ha ett domännamn kopplat till mitt fasta IP eller fungerar tjänsterna med ett rent IP-nummer?

I min hjärna borde man kunna skriva in det publika IP-nummret:portnr i iCal?

Vänligen Christian

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-04-04 23:46

Mmm jag kör bara iCal server som använder ett IP + default iCal porten 8008 (ej SSL) och det fungerar perfekt, PUSH med, bara till att öppna portnummret i routern och peka externa IP till iCal servern!

Har inte orkat blanda in domännamn än men det skall inte vara några problem!

1
Bevaka tråden