Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Diskmaskin?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-24 11:57

Jag och flickvännen har precis köpt en lägenhet som vi skall flytta in i om ett par månader.
Den saknar dock diskmaskin som vi båda tycker är mycket viktigt (läs lata jä**ar )

Vilket märke och vilken modell skall man ha? Jag har ingen koll alls. Vart hittar man oberoende tester?

Vi vill ha en 60 bred som vi skall bygga in och färgen skall vara alu eller svart.

tacksam för tips

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-24 12:00

Cylinda är bra märket för mej, har både som tvättmaskin o diskmaskin.

Diskmaskinen är mer än 10 år gammal och går som en klocka forfarande !

Du vill ha en med lyse i, fiffigt värre!

Miele is the shit. Åtminstone den dyraste för 30000 ;). Helt otroligt bra och driftsäker. Men det är ju lite saftigt pris.. Hade en sådan på dagiskoop. Skulle tro att de billigare också är bra. De kostar ändå 7-8 papp.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-03-24 14:20
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Miele is the shit.

Yepp. Offra lite tusingar och köp en av de lite dyrare varianterna, typ +10 papp. Annars är Siemens inte helt fel heller.
Sök på Byggahus.se | Oberoende portal på konsumentens sida för omdömen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-03-24 14:22

Förresten, så byggs det ett annat märke på samma fabrik som Miele. Kommer inte på namnet just nu.

Vi köpte en Bosch förra året, och är mycket nöjda med den. Slog till vid en kampanj hos Elgiganten, och gav under 4000 kr för den.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2010-04-04 08:13
Ursprungligen av MacJake:

Förresten, så byggs det ett annat märke på samma fabrik som Miele. Kommer inte på namnet just nu.

Siemens heter det och kan inte rekomendera billiga Miele/Simens. Köpte en och stressad ska man inte vara då den tar väldig tid och sen har den redan läkt vatten en gång.

Sen ska man tänka på att väldigt många märken byter modeller mellan varandra och dessutom finns samma maskin i ett bra utförande och en stormarknads utförande med saker som sämre inredning eller billigare maskineri.

Cylinda är nog säkraste köpet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-24 14:55

En med lyse i kanske vore lite kul faktiskt!

Jag har kikat lite på Miele efter råd från brorsan.
Vad tror ni om denna: Miele G 1143 SCU Stainless Steel - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige
Och är det någon som har handlat från tretti.se ? är dom seriösa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-24 15:44
Ursprungligen av kainen:

En med lyse i kanske vore lite kul faktiskt!

Och är det någon som har handlat från tretti.se ? är dom seriösa?

Diskmaskin med innerbelysning är "det nya svarta"…;)

Skämt och sido…men det är praktiskt faktiskt!!

Gällande tretti.se så köpte vi vår Electrolux Inspire ESF66030 därifrån för något år sedan och är enbart nöjda av dem som leverantör, samt av maskinen ifråga.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-24 15:09

Kolla Råd&Rön/Konsumentverket. De gör mycket tester.

Om ni ofta har fest så köp en med ”partymode”. Dom diskar glas på 30 minuter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-24 19:03

Jag har en UPO D606 som jag köpte för 1 år sedan. Kanon nöjd. Den har metallspol armar
som gör sitt jobb. Metall korgar Kan varmt rekommendera den. Gav 4000 kr för den.

Ren skinande disk. Bra hållbart effektivt filter i botten lätt att rengöra. Lagom display och inte någon flygplans cockpit.

Jag är så trött på dålig plast, och skit som fastnar i spolarmarna och ger smutsig disk. Elektrohelios är sämst.

När det gäller diskmaskiner så får man kvalitet och ekonomisk livs/drift längd efter vad man betalar. Så är det med det mesta, men diskmaskiner i hög grad enligt min erfarenhet, har haft cylinda och elektrohelios tidigare dom var hel dåliga.

Gå för "metall" det är mitt bästa råd var inte snål vid val av märke och kvalitet. Man diskar en hel del under ett år .

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 20:37
Ursprungligen av Chaosstar:

Om ni ofta har fest så köp en med ”partymode”. Dom diskar glas på 30 minuter.

Min nuvarande Cylinda har också party mode
Diskar på 30 min om man vill...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-24 23:13

Tack för tipsen, jag kikar vidare och återkommer!
Förmodligen blir det en maskin med något humanare pris än 10k
Det finns ju så mycket annat roligt att lägga pengarna på när man köper ny lägenhet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-24 23:21

Åk till IKEA, funkar hur bra som helst. Hellre en maskin som man kan byta ut när den börjar bli äcklig. OM den ändå ska vara inbyggd

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-25 07:42

Om någon skulle tvinga mig att välja mellan Mac eller diskmaskin skulle jag nog välja diskmaskinen. I brist på diskmaskinsforum får jag hänga här istället.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-25 10:13

Vitvaror från IKEA har vi redan valt bort.
Nya köksstommar däremot kanske i framtiden

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-25 12:57

Det viktigaste med en diskmaskin är att den tyst och diskar bra.
Jag kan därför rekommendera Whirlpool. De är riktigt tysta.
Jag är inne på min andra Whirlpool. Den förra sålde jag ihop med vår förra lägenhet.

Cylinda eller Miele. Har en Cylinda själv och de är tysta, har genomgående extremt bra korgar med tätt galler samt strösslat med spolmunstycken (min har särskilda såna för bestickkorgen, kastruller samt för den äckliga lilla avloppssilen - mycket smart). Cylinda är inte blodigt dyra heller; kanske inget man hittar på elgigantens rea men ett par tusenlappar extra kan det faktiskt vara värt att få bra grejor.

Tycker annars att det inte finns så mycket anledning att dissa vitvarorna från Ikea, det är ju bara Whirlpoolgrejer med obetydligt ändrad front. Ungefär som med köksinredningarna, det är snarast en fråga om hur mycket man vill betala för samma Blum-system

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 23:58

Ta en diskmaskin som har låg strömförbrukning (energiklass A++) och som är tyst. Vilket märke spelar väl inget roll men de bättre märken har bättre värden.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-04 11:48

Viktigt att maskinen har ett snabbprogram. På min maskin använder jag bara det programmet och det räcker till, disken blir ren. 36 minuter tar den disken på min maskin. Och när disken är klar så ljuder en signal så att jag kan öppna luckan och dra ut korgarna så att disken får självtorka. Det är bra!

Det finns dessutom en hel massa andra inställningar och avancerade "känselprogram" som anpassar sig efter hur smutsig disken är. Helt onödigt egentligen, jag har aldrig använt annat än snabbprogrammet! Men jag ville ha en helintegrerad "hög" modell och de fanns bara till de avancerade modellerna.

Viktigt är också hur maskinen är inredd, hur korgarna fungerar och hur de kan anpassas efter olika storlekar på diskgodset. Jag är mycket nöjd med den diskmaskin jag har i hemmet nu, en Siemens i modell som är "extra hög". Den modell jag har är några år och finns inte att hitta nu men det finns säkert liknande. Det här "extra höga" syns inte på utsidan, där är vanliga standardmått men på insidan är det större utrymme och maskinen rymmer mina största tallrikar och har väldigt flexibel inredning, det går enkelt att anpassa efter vad man diskar.

I stugan har jag en maskin i ett annat märke med annan inredning och det känns som om den bara rymmer hälften av vad Siemensmaskinen rymmer. (Jag går nästan och hoppas att den ska gå sönder så att jag får köpa en Siemens dit också)

Ta med egna glas och tallrikar till affären och testa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 17:34

Vi använder alltid 30 min programmet hela tiden, är mycket nöjd.
Mycket ekonomisk !

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-04-04 20:01

Köpte en Bauknecht för några veckor sedan, väldigt tyst, snabbprogram, flexibel inredning med höj- och sänkbar överkorg, ekonomiläge och det viktigaste av allt: 5 års garanti.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 20:07
Ursprungligen av Peth:

Köpte en Bauknecht för några veckor sedan, väldigt tyst, snabbprogram, flexibel inredning med höj- och sänkbar överkorg, ekonomiläge och det viktigaste av allt: 5 års garanti.

Ja en ny uppstickaren Bauknecht har mycket intressanta produkter med hög kvalitet, som Mielé kvalitet och därav inte billiga saker. Men 5 års garanti är ju mycket bra !

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-04-04 20:23
Ursprungligen av REP:

Ja en ny uppstickaren Bauknecht har mycket intressanta produkter med hög kvalitet, som Mielé kvalitet och därav inte billiga saker. Men 5 års garanti är ju mycket bra !

Vår kostade 6000 kr, inte så mycket pengar med andra ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 20:26
Ursprungligen av Peth:

Vår kostade 6000 kr, inte så mycket pengar med andra ord.

Mycket bra pris !

Ursprungligen av REP:

Ja en ny uppstickaren Bauknecht har mycket intressanta produkter med hög kvalitet, som Mielé kvalitet och därav inte billiga saker. Men 5 års garanti är ju mycket bra !

Kolla i så fall specarna bara, Bauknecht är bara ett av Whirlpools alter egon med lätt modifierad design och annan benämning på samma finesser. Lite som hela Electrolux/Elektrohelios/Husqvarna-grejen, samma prylar med annan front.

Ursprungligen av Goflorp:

Hade en maskin, tror det var en Electrolux, när jag hade hus, den kallades "Sverigedisken", alla i branschen vet vad du pratar om då. En standardmaskin, den gör rent, funkar som ett spjut och tänker du behålla den mer än fem år så kan i princip alla firmor serva/reparera den.

Säker på att det inte var en Cylinda? De har en Sverigedisken i sitt sortiment (och -torken, -tvätten etc.), som är en lite rejälare basmodell av något slag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 20:27

Ja det kan man inte komma ifrån...

Bevaka tråden