Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW400 -> USB2 = 400Mb/s?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-27 13:46

Tittar man på "nya" WD My Book Studio så saknar den FW400 ingång. Däremot så har den en FW400 -> USB2 konvertering. Fråga då: Då blir det 400Mb/s men att själva hårddisken använder sig av USB-funktionen, vilket sväljer CPU på datorn och ger en konverterad USB-anslutning till datorn. Alltså ingen riktig FW. Eller?
Antar att det skiljer i hårvaran mellan en äkta FW disk, och en "fuskis"?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-27 13:54
Ursprungligen av Dalle:

Tittar man på "nya" WD My Book Studio så saknar den FW400 ingång. Däremot så har den en FW400 -> USB2 konvertering. Fråga då: Då blir det 400Mb/s men att själva hårddisken använder sig av USB-funktionen, vilket sväljer CPU på datorn och ger en konverterad USB-anslutning till datorn. Alltså ingen riktig FW. Eller?
Antar att det skiljer i hårvaran mellan en äkta FW disk, och en "fuskis"?

Den har ingen FW 400-port, däremot FW 800 och en medföljande kabel med FW 800 ena änden och FW 400 i andra änden.

Ursprungligen av Dalle:

Tittar man på "nya" WD My Book Studio så saknar den FW400 ingång. Däremot så har den en FW400 -> USB2 konvertering.

Vadå konvertering? Vilken disk är det du har?

Mybook studio har USB och Firewire 800, precis som Konrad skriver.

  • Medlem
  • 2010-03-27 14:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vadå konvertering? Vilken disk är det du har?

Mybook studio har USB och Firewire 800, precis som Konrad skriver.

Ah, sorry. Det stämmer ju det som Konrad säger... :">

Ursprungligen av Dalle:

Ah, sorry. Det stämmer ju det som Konrad säger... :">

Bra.

I allmänhet är det svårt att konvertera från ett interface till ett annat. Annars hade det drällt av USB->FW-adapters för Macbook.

Kör den helt på FW-läget....

USB är inte lika rappt...

  • Medlem
  • 2010-03-27 21:47

Kör den på FW800 till min iMac, men till Macbooken måste jag ha USB tyvärr.

Jag ser inte riktigt vad problemet är. Den där hårddisken kan du ansluta med FireWire eller USB, båda går lika bra. Den mekaniska hårddisken som sitter inuti har ingen uppfattning av vad det är för yttre kommunikationskanal, det sköter kontrollerkortet oberoende av vad hårddisken använder, vilket antagligen är SATA.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-28 00:24

USB är alltid långsammare än FW, oavsett 400 eller 800.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-03 22:00
Ursprungligen av Gunnar B:

USB är alltid långsammare än FW, oavsett 400 eller 800.

Ja, USB är inte riktigt konstruerat för koppla in en hårddisk.
På pappret är det fina siffror, en i praktiken är det nåt helt annat.
Firewire är bättre i alla lägen, USB är en "nödlösning"..

  • Oregistrerad
  • 2010-04-04 18:30
Ursprungligen av Morphen:

Ja, USB är inte riktigt konstruerat för koppla in en hårddisk.
På pappret är det fina siffror, en i praktiken är det nåt helt annat.
Firewire är bättre i alla lägen, USB är en "nödlösning"..

Absolut inte sant. USB kan vara snabbare än FW och tvärtom. Det är som att säga att bara för jag har fina högtalarkablar så kommer min musik att låta bättre, oavsett vad man har för förstärkare eller högtalare...

USB 2 är snabbare än FW400 om man enbart pratar konstant överföringshastighet
USB 3 är snabbare än FW800 om man enbart pratar konstant överföringshastighet

Däremot så klarar Firewire av FLERA överföringar samtidigt, vilket USB inte klarar av. Jämför diskussionerna mellan SCSI och IDE.

IDE klarar inte av flera strömmar samtidigt på samma sätt som USB
Däremot SCSI och FW klarar av flera strömmar samtidigt.

Därför klarar FW och SCSI av att läsa OCH skriva en massa data samtidigt, något som USB inte är alls lika bra på.

Men, precis som med högtalare om man tycker det är bättre att lägga 200 kr/m på fin högtalarkabel och tror det hjälper så kan man ju göra det, men det kommer inte ha någon effekt förutom i den lilla hjärnan..

  • Medlem
  • 2010-04-03 22:26

Någon som vet hur USB 3 står sig i denna fråga? Ganska ointressant för oss Mac-ägare, men för allmänbildningens skull.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-04 00:21

När det gäller USB3 vs FW400 eller FW800 så vinner förmodligen USB3. Grejen är väl att det också kommer en FW3200 som förmodligen även kommer att blåsa byxorna av USB3.
IEEE new Firewire S3200 to rival USB 3.0 - SlashGear

Generellt när det gäller USB vs FW så kommer FW alltid att vara snabbare. Den grundläggande skillnaden är att USB alltid sköts av CPU;n medans FW har en egen krets som sköter data-skyfflandet utan andra hänsyn.

Ursprungligen av Gunnar B:

Generellt när det gäller USB vs FW så kommer FW alltid att vara snabbare. Den grundläggande skillnaden är att USB alltid sköts av CPU;n medans FW har en egen krets som sköter data-skyfflandet utan andra hänsyn.

...och därmed kommer alltid USB vara billigare än FW, och därmed vanligast (=standard) på alla billighets-pc...

Ursprungligen av johan_tanying:

...och därmed kommer alltid USB vara billigare än FW, och därmed vanligast (=standard) på alla billighets-pc...

...och därmed kommer alla kidsen att envist hävda att USB är sååååå överlägset med sin 480MBit/s ....

Historien kommer upprepa sig med lite högre siffror bara för USB3

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-04 13:36

Trist men sant.

  • Medlem
  • 2010-04-04 14:26

För både snorungar och ouppfostrade vuxna kommer alltid PC att vara bättre, billigare, snyggare etc jämfört med en Mac.

Det är som Metallica sjunger: It's sad but true!

Nu har jag inte hunnit läsa om nya Firewiren, men när beräknas den dyka upp? Jag klarar mig rätt ok på min FW800.

Passa dig så inte ljud-maffian dyker in och tar över tråden

Min erf av USB2 är att överföringshastigheten är långt från konstant, den är UPP TILL 480MBit/s i korta sk "bursts", i Burst mode kommer man upp i toppar. Detta gör att en bunte filer som är mycket små (ex en mapp med små textfiler på några K styck) går undan.

Pratar vi konstant överföring ligger FW konstant på sin maxfart 400MBit/s och bara tuggar (ex på en stooor fil; en film t ex på några GB). I det läget har USB2 inte nytta av sin Burst mode.

1
Bevaka tråden