Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lansering av iPad

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lördag den 3:e april lanserade Apple sin senaste inovation, iPad. 99mac var på plats i världsmetropolen New York City för att följa lanseringen.

Redan ett dygn innan lanseringen började kön ta form utanför Apples flaggskeppsbutik på Fifth Avenue. På plats fanns ett 10-tal personer sittandes i tältstolar, journalister från FOX, CNN, samt 6-8 anställda från Apple. Vid 00.30 hade flera personer tagit sig till platsen och en mer organiserad kö började ta form med hjälp av kravallstängsel.

Klockan 07.00 är det drygt 200 personer i kön och media bevakar lanseringen som om det vore en het världsnyhet. Den kö som under natten bildats, har nu blivit uppdelad i två separata delar, en för reservationer och en för icke reserverade iPads. Klockan tickar mot lansering och det är uppskattat 500-600 personer på plats för att räkna ner dom sista sekunderna. Medelåldern är förvånansvärt hög och många turister från t.ex. Tyskland, Frankrike, Holland, Luxemburg har letat sig dit. Klockan slår 09.00 när folkhavet strömmar in i affären och möts av ett 40-tal kameror och applåderande butiksbiträden på vägen. Nere på butiksplan står ett hundratal jublande butiksbiträden i blåa tröjor för att ta emot alla blivande iPad-ägare. Stämningen är på topp.

Tillgången av iPads verkar vara god, även för kunder som ej har förhandsbokat sina exemplar. Nyblivna iPad-ägare blir intervjuade av CNN, New York Times, London Times, FOX News, för att nämna ett fåtal av medierna som bevakade eventet.

Vid 16.00-tiden fanns det gott om iPads i respektive storlekar på alla butiker runt Manhattan.

Sammanfattat så blev lanseringen antagligen större än väntat. Även om den inte kan mätas med lanseringen av iPhone, är det förmodligen den näst största under 2000-talet för Apple.

Efter en hektisk dag och många taxiresor fram och tillbaka på Manhattan var det hög tid att slå sig ner med en färsk kanna kaffe och starta upp iPaden. Förstaintrycket är en riktigt snabb, smidig, användarvänlig tablet med en vass LED-display där betraktningsvinkeln inte är en kompromiss. Touch-gränssnittet är minst lika bra som på iPhone och känns mycket mer användbart på den större ytan.

Produkten har ifrågasatts flera gånger, men efter några minuters användning får till och med jag äta upp min förutspådda "flopp". iPad är här för att stanna och är bara en försmak av vad som komma skall under 2010-talet.

En mer ingående recension av enheten samt tillbehör kommer inom kort.

En lite rörig video från eventet:
YouTube - iPad launch @ 5th Ave.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-04 08:25

Riktigt kul repotage direkt från NYC. Länge sedan någon på 99 gjorde något i stil med detta och det är verkligen tummen upp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-04 09:10

Måste man tänka om och skaffa sig en i allafall... F-n, f-n, f-n...

Äsch... varför har inte jag ett sådant där jobb;)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-04 10:38

Videon var inte alls rörig, den var härlig. Med lite fantasi (eller mycket) så kändes det som om jag var på plats där och jag gick också nerför trappan med alla glada och applåderande människor runt omkring. Ett väldigt trevligt sätt att börja morgonen på här hemma i Sverige

Tack för att jag fick "följa med". Bra jobbat!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-04 10:41

Suveränt klipp till tuben!, jag fick fullständig gåshud och total ångest att jag själv inte hade möjlighet att va där. Shit alltså!!!

bra jobbat johannes!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-04 11:18

Bra närvarokänsla på videon. Jag tyckte den var bra Johannes och precis som du säger detta är bara förrätten, tänk er när varmrätten och efterrätten dyker upp i framtiden. Då faller nog oxå jag in i ledet av iPad ägare men än så länge försöker jag hålla mig:cool: ,men inte lätt det kliar lite i fingrarna att pilla lite på denna platta måste jag säga.

Skrämmande och smaklöst - pinsamt, genant och äckligt - att se att Apple kör med uniformerat folk som står och skriker/ applåderar - som Microsoft kör med vid lanseringar.
Som sagt - även Apple är ju ett amerikanskt företag och amerikansk kultur/sociokultur befinner sig på ett betydligt lägre stadium än i Europa. :-D. Ser/känner man inte det - instinktivt - så är man ingen sann europe. Då kanske man ska flytta till USA.
Tack och lov så har vi Syd/Latinamerika och Kanada i den där världsdelen som är mentalt och kulturellt utvecklade i europeisk nivå. USA är ju trots allt en primitiv region.

Nå - dom sjunger i alla fall inte som Microsoft vid lanseringar :-D. Men det är bara en gradskillnad - sjukdomen finns där. När Jobs säger att MS inte har någon kultur så kanske han ska ta och kolla egen farstu först :-D.

Är det bara jag som mår illa när jag ser sådant här för en pryl? En manick alltså? En kanske underbar manick - men at the end of the day bara en...just det; manick. Pryl. Mojäng. Grej. Materia.
Konsumism har INTE ett egenvärde. Utan en sund kritisk inställning till konsumismen så är det kört för planeten. Man behöver inte vara komplett idiot för att digga IT och IT-verktyg. Man kan TÄNKA och vara en värdig människa ÄVEN om man köper en iPad. Tro mig, medborgare :-D. Hallelujah.
Jag förstår mactaliban-hatare - som menar att det finns en sekt kring mac - när jag ser detta. Om dom inte själva köper MS-sekterism (en mera utflippad variant med psykiskt störd chef (Balmer) - så har dom rätt att skjuta detta dekadenta robotslödder utan hjärnor. Dessa människor drar ner Homo Sapiens värdighet - stoppar vår utveckling.

Senast redigerat 2010-04-04 11:45
  • Medlem
  • 2010-04-04 12:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Skrämmande och smaklöst - pinsamt, genant och äckligt - att se att Apple kör med uniformerat folk som står och skriker/ applåderar - som Microsoft kör med vid lanseringar.
Som sagt - även Apple är ju ett amerikanskt företag och amerikansk kultur/sociokultur befinner sig på ett betydligt lägre stadium än i Europa. :-D. Ser/känner man inte det - instinktivt - så är man ingen sann europe. Då kanske man ska flytta till USA.
Tack och lov så har vi Syd/Latinamerika och Kanada i den där världsdelen som är mentalt och kulturellt utvecklade i europeisk nivå. USA är ju trots allt en primitiv region.

Nå - dom sjunger i alla fall inte som Microsoft vid lanseringar :-D. Men det är bara en gradskillnad - sjukdomen finns där. När Jobs säger att MS inte har någon kultur så kanske han ska ta och kolla egen farstu först :-D.

Är det bara jag som mår illa när jag ser sådant här för en pryl? En manick alltså? En kanske underbar manick - men at the end of the day bara en...just det; manick. Pryl. Mojäng. Grej. Materia.
Konsumism har INTE ett egenvärde. Utan en sund kritisk inställning till konsumismen så är det kört för planeten. Man behöver inte vara komplett idiot för att digga IT och IT-verktyg. Man kan TÄNKA och vara en värdig människa ÄVEN om man köper en iPad. Tro mig, medborgare :-D. Hallelujah.
Jag förstår mactaliban-hatare - som menar att det finns en sekt kring mac - när jag ser detta. Om dom inte själva köper MS-sekterism (en mera utflippad variant med psykiskt störd chef (Balmer) - så har dom rätt att skjuta detta dekadenta robotslödder utan hjärnor. Dessa människor drar ner Homo Sapiens värdighet - stoppar vår utveckling.

Den där typen av inlägg hör hemma i Loungen. Om det alls hör hemma här. Vilken kultur som är bäst/äckligast känns 30-talsmässig.
Fortsatta inlägg på det här spåret raderas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-04 13:52
Ursprungligen av Baron:

Den där typen av inlägg hör hemma i Loungen. Om det alls hör hemma här. Vilken kultur som är bäst/äckligast känns 30-talsmässig.
Fortsatta inlägg på det här spåret raderas.

Tack för en klockren moderering Baron.

Ett jättejobbigt inlägg Påsken blev nattsvart. Vet inte varför, blev bara ledsen.

Man måste få vara glad och njuta av stunden någon gång :). Annars blir det ett tråkigt och svårt samt ensamt liv om man bara ska sitta och hitta fel i saker och ting.

Många kulturer har sin charm.

Det är påsk vänner låt oss bara vara glada även om det är för en kort stund innan nytt elände i vår värld tar vid.

Låt oss fortsätta Johannes på det glada spåret Nått mer att rapportera ?

Senast redigerat 2010-04-04 14:08

Nu var det ju JAG som associerade till 30-talet - släpp som dessa med koreografi, uniformer och masspsykos luktar ju stalisnism eller nazism för alla sunda medborgare.

Nå - jag ber om ursäkt - jag hade glömt forumets juvenila nivå. Jag trodde dessutom att man kunde skriva andra infallsvinklar än onani och hurrarop i en tråd om iPad-släpp (eller vilket släpp som helst). Ryktet om talibani kanske inte ÄR överdrivet. Nå - sorry - jag hade alltså glömt ytligheten här och jag lovar att försöka komma ihåg den.
I övrigt rekomenderar jag all att hoppa över mina inlägg om jag syndar igen. Det gör jag - hoppar över inlägg som jag inte diggar eller som är sjukligt ytliga etc. Fritt val råder.

Ursprungligen av Baron:

Den där typen av inlägg hör hemma i Loungen. Om det alls hör hemma här. Vilken kultur som är bäst/äckligast känns 30-talsmässig.
Fortsatta inlägg på det här spåret raderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 17:20

Bra reportage Johannes! Likt dig är jag skeptisk till enheten även om den har sina funktionsområden. Kul att höra du blivit "omvänd"!

@Zimmerman: Fruktansvärt märkligt inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 17:53

iPad kommer att bli sjukt stor och förändra folks användarbeteende på ett grundläggande sätt som t.o.m. kan vara svårt att se idag. Detta tror jag är början till gemenes man och kvinnas användande av det omtalade 'molnet', inte bara oss 'nördar'..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 18:44

En glad sak som var lite oklart är att iPad har fullt Exchange-stöd.
Apple - iPad - See what makes iPad a powerful tool for business.

Aha! Det var sista detaljen som bestämde att jag köper en. Med 3G så klart (fattar inte riktigt vad man ska ha den till utan 3G - ska man lulla omkring i lägenheten med den?)
Mitt jobb kör ju Exchange och jag köpte inte iPhone heller föränn den fixade det. I höst blir det en iPad :-). Istället för en MacBook faktiskt.

Ursprungligen av acke:

En glad sak som var lite oklart är att iPad har fullt Exchange-stöd.
Apple - iPad - See what makes iPad a powerful tool for business.

Väntar med inköp till nästa revision med kamera och med film, tv och böcker i den svenska affären. Innan dess så ser jag iPad som en extra pryl som lämnas kvar i affären. Kul lansering i USA och lycka till med nästa revision.

Nötter med för mycket pengar och för lite vett

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-04 22:17

Vad gör man inte för sina 15 minuter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 22:33

Kul rapportering Johannes! Ser fram mot recensionen!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-05 07:17

Jag har skickade i väg mina första iPads till Sverige i lördags. Framme på tisdag.
http://www.99.se/mac-saeljes/276354-apple-ipad-saeljes.html

Ursprungligen av martin:

Jag har skickade i väg mina första iPads till Sverige i lördags. Framme på tisdag.
http://www.99.se/mac-saeljes/276354-apple-ipad-saeljes.html

Du är en elak människa!

Jag vill inte veta om att det finns ett smidigt sätt att ha en iPad inom några dagar!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-06 17:59
Ursprungligen av akerstrom:

Du är en elak människa!

Jag vill inte veta om att det finns ett smidigt sätt att ha en iPad inom några dagar!

Skickade på lördagen framme i dag tisdag i Sverige.
Det vattnas i munnen på dig va

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-05 23:03

Det var väl bara en tidsfråga men...

Dude installs iPad into his car dashboard | 9 to 5 Mac

Jag tycker det hade varit sjysst

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-06 18:01

Tillgången på Blocket verkar vara rätt god: Stockholm | Blocket

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-06 21:13

Jodå, en sån där måste man ju ha!!

Tänk nu lite innan ni kastar er ut på blocket.

Det är förmodligen rena Julaftonen nu om man är en liten pundare någonstans.

Alla vill ha grejen, den inbringar ett antal sköna tusenlappar man kan köpa knark för på en affär!
Wow, säljer man samma ett par ggr om man kan ju punda som fan i flera veckor utan att behöva sno TV-apparater och bryta sig in i bilar och riskera stryk och bli kall och blöt och ...

Klarar de bara vara rediga och snacka när man ringer och kollar så har de pengarna på kontot.

Allt stämmer, de finns på den adressen de uppger, personnummer stämmer, kollar ni bankkontot stämmer det säkert med.. allt stämmer på dessa små knarkare.
Det enda är att de måste ha sina pengar varje endaste dag på året till sitt knark och de gör vad som helst för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-07 19:45

Jag håller med, köp av mig i stället. Har i och för sig också en annons på Blocket

Ursprungligen av Goflorp:

Tänk nu lite innan ni kastar er ut på blocket.

Det är förmodligen rena Julaftonen nu om man är en liten pundare någonstans.

Alla vill ha grejen, den inbringar ett antal sköna tusenlappar man kan köpa knark för på en affär!
Wow, säljer man samma ett par ggr om man kan ju punda som fan i flera veckor utan att behöva sno TV-apparater och bryta sig in i bilar och riskera stryk och bli kall och blöt och ...

Klarar de bara vara rediga och snacka när man ringer och kollar så har de pengarna på kontot.

Allt stämmer, de finns på den adressen de uppger, personnummer stämmer, kollar ni bankkontot stämmer det säkert med.. allt stämmer på dessa små knarkare.
Det enda är att de måste ha sina pengar varje endaste dag på året till sitt knark och de gör vad som helst för det.

Det viktiga är att ni skickar pengarna först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 21:17

hoppas ngn jailbreakar och fixar tethering via iPhonen

Bevaka tråden