Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny erfarenhet av SSD?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-03-22 07:49

Jag står i begrepp att köpa en SSD till min MBP. Har hört att det gör datorn mycket snabbare vid start av program etc.

Samsung Flash SSD 256 GB, finns det någon erfarenhet av den? Läste en artikel på Samsung's Fast 256GB SSD Goes Into Production
men den är från 2008. Borde finnas nyare.

Jag sitter i samma sits och funderar också på att köpa en SSD till min MBP. Är det någon som har använt SSD en längre tid med OS X och kort kan berätta hur prestandan är efter en längre tids användning (några månader)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 14:03
Ursprungligen av nyllet83:

Jag sitter i samma sits och funderar också på att köpa en SSD till min MBP. Är det någon som har använt SSD en längre tid med OS X och kort kan berätta hur prestandan är efter en längre tids användning (några månader)?

Det är den billigaste och smartaste uppgradering för enorm prestanda du kan göra. Kört intels x25-m g2 160 gb ett bra tag nu och är fortfarande sjukt nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 16:42

Här är 31 sidor flashologi för den vetgirige. Alla SSDer är inte lika snabba...

The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 20:03

Ja alla SSD är inte lika snabba, det kan jag förstå. Olika konkurrenser.

Men men alla SSD är ändå mycket snabbare och helt tyst än 2,5 tum hårddiskar !

Jag har jobbat med SSD, o fan man ramlat bakut ! Sssåå snabba trodde man inte

Framtidens "hårddisk" !

Undan för undan försvinner analog, allting digitaliserar, liksom inom fotografi och teven

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-03 20:54

Jag är också enormt sugen. Såg att dustin kör någon SSD drive nu och man fick en 80gb intel ssd för 2000kr... räcker för OSX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 21:00
Ursprungligen av Csoft:

Jag är också enormt sugen. Såg att dustin kör någon SSD drive nu och man fick en 80gb intel ssd för 2000kr... räcker för OSX

Det räcker bra och om man har en extern hårddisk, så är det bara att skyffla data dit, så att 80 Gb räcker långt.....:$

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-03 21:04

Jag har en apple installerad 128 GB SSD i min MBP (2.53 GHz, 4 GB) och det är sjukt snabbt! Första gången jag drog igång Photoshop CS4 så trodde jag inte att det kunde gå så snabbt. Efter fyra månader startar det fortfarande på 4 s. Jag har inte upplevt att det skapat några problem över huvudtaget. Ett annat tillfälle när man märker hur snabbt det är, är när spotlight ska indexera disken första gången. Rekommendation köp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 22:58
Ursprungligen av andas:

Jag har en apple installerad 128 GB SSD i min MBP (2.53 GHz, 4 GB) och det är sjukt snabbt! Första gången jag drog igång Photoshop CS4 så trodde jag inte att det kunde gå så snabbt. Efter fyra månader startar det fortfarande på 4 s. Jag har inte upplevt att det skapat några problem över huvudtaget. Ett annat tillfälle när man märker hur snabbt det är, är när spotlight ska indexera disken första gången. Rekommendation köp!

Kanon ! Det är den nya skiftet inom datavärlden ! Liksom bildrörsteven och flatteven !

Men när ska dom droppa i pris och få ut ssd:er med större lagring.. Tycker det går lite långsamt på dom fronterna.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-04 12:29
Ursprungligen av jurassic579:

Men när ska dom droppa i pris och få ut ssd:er med större lagring.. Tycker det går lite långsamt på dom fronterna.

Hur stor behöver du? Min är 256 GB (nominellt), knappt 240 formaterad.

Förra veckan var det SSD från Intel som var bäst. Var är det som gäller den här veckan?

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Förra veckan var det SSD från Intel som var bäst. Var är det som gäller den här veckan?

Samma denna veckan
Intel är fortfarande kung på tronen, inte lika stor skillnad som innan men fortfarande ingen som är i närheten när det kommer till "Random Read/Writes"...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-04 12:27

I vilken test står det att intel är bäst? Jag har inte hittat någon vettig test (dålig på att söka?), de jag läser yrar mest om att den är MYCKET bättre än en 5400 rpm disk från någon känd tillverkare. Som att jämföra en formel 1-bil med en moped.

Var testar man SSD mot SSD?

Ursprungligen av Stig R:

I vilken test står det att intel är bäst? Jag har inte hittat någon vettig test (dålig på att söka?), de jag läser yrar mest om att den är MYCKET bättre än en 5400 rpm disk från någon känd tillverkare. Som att jämföra en formel 1-bil med en moped.

Var testar man SSD mot SSD?

Sweclockers har en prestandadatabas med SSD-diskar där har Intel(Intel 80/160GB X-25 M G2) disken legat etta sedan den släpptes(innan dess var föregående Intel modell snabbast).

Anandtech har oxå gjort ett par bra jämförande tester, kolla även in xbitlabs.com...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-04 17:23
Ursprungligen av DeathMan:

Sweclockers har en prestandadatabas med SSD-diskar där har Intel(Intel 80/160GB X-25 M G2) disken legat etta sedan den släpptes(innan dess var föregående Intel modell snabbast).

Anandtech har oxå gjort ett par bra jämförande tester, kolla även in xbitlabs.com...

Kollade på xbitlabs.com. Där står bl.a.:
Conclusion
We’ve made a nice discovery in this roundup, namely, the Kingston V+ series with the Toshiba T6UG1XBG controller. The developers of this controller have created a small miracle.The SSD based on it managed to overtake and outperform such renowned opponents as the Intel X25-M and a number of Indilinx-based products under loads typical of home computers.

Vem säger att X25-M är bäst nu?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-04 12:38

Läste nått för ett tag sen om att man måste formatera om dom efter ett tags användning då dom inte raderar bort gammal data för att OSX saknade Trim kommando. Ingen mer som läst det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-04 15:00

Spontan kommentar (innan jag själv har grävt ned mig och läst på om SSD och TRIM) är att inte ens Apple borde väl isåfall vågat sig på att sälja bärbara med SSD i. Men du har rätt i att det står skrivet att filsystemet i Mac OS X saknar stöd för TRIM.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 17:27
Ursprungligen av frazze:

Spontan kommentar (innan jag själv har grävt ned mig och läst på om SSD och TRIM) är att inte ens Apple borde väl isåfall vågat sig på att sälja bärbara med SSD i. Men du har rätt i att det står skrivet att filsystemet i Mac OS X saknar stöd för TRIM.

Ja, Apple säljer MacBook Pro med SSD hårddisk.
Apple informerar alltså inte till kunder att formattera om ofta för att inte få problem med OSX filsystemet ?

Jag tror inte att det är så allvarlig att det kan bli skandal. Inget jag har hört klagomål om SSD med OSX.....

  • Oregistrerad
  • 2010-04-05 19:53
Ursprungligen av REP:

Ja, Apple säljer MacBook Pro med SSD hårddisk.
Apple informerar alltså inte till kunder att formattera om ofta för att inte få problem med OSX filsystemet ?

Jag tror inte att det är så allvarlig att det kan bli skandal. Inget jag har hört klagomål om SSD med OSX.....

Vissa SSD:er har egen garbage collection och således inget behov av TRIM. Gissningsvis är det såna modeller som Apple installerar i sina maskiner.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-04 17:16

Kan du lägga ut länken, tack. Det jag hittade var från 2008. Dessutom hittar jag på Google "SweClockers jämför SSD mot HDD" - totalt värdelöst test. Har också hittat några "tester" där man prisar snabbheten men kritiserar priset.
denna länk kan du se att Samsungs disk på 256 GB läser skriver i 200/220 MB/s. Det är också en gammal uppgift. Har intel överträffat det ännu?

Det måste väl finnas någonting mera relevant???

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-04 17:42

Finns det något sätt att få en SSD installerad i min Macbook Pro utan att bryta Apple Care?

Här finns för övrigt ett kontinuerligt uppdaterad performance table över SSD-diskar sorterat på kontroller vilket är mer intressant än vem som har brandat produkten.

PC Perspective - SSD Decoder Ring - an SSD comparison guide (Rev 2.3)

Verkar som Kingston V+ är ett bra köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 19:38
Ursprungligen av PutteSWE:

Finns det något sätt att få en SSD installerad i min Macbook Pro utan att bryta Apple Care?

Här finns för övrigt ett kontinuerligt uppdaterad performance table över SSD-diskar sorterat på kontroller vilket är mer intressant än vem som har brandat produkten.

PC Perspective - SSD Decoder Ring - an SSD comparison guide (Rev 2.3)

Verkar som Kingston V+ är ett bra köp.

Du får öppna din macbook pro eller icke pro utan att garantin försvinner. Allt förutom iMacen får du öppna själv.

Ursprungligen av 20hz:

Du får öppna din macbook pro eller icke pro utan att garantin försvinner. Allt förutom iMacen får du öppna själv.

Öppna får man väl men jag tror att om du byter hårddisken så ryker all apple care. Så var svaret jag fick när jag frågade runt.

Dock kan en apple-verkstad installera den men det kostar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 21:57
Ursprungligen av jurassic579:

Öppna får man väl men jag tror att om du byter hårddisken så ryker all apple care. Så var svaret jag fick när jag frågade runt.

Dock kan en apple-verkstad installera den men det kostar..

Nej, du får öppna en mac mini, mac pro, macbook pro, macbook utan att garantin ryker. imacen ryker garantin. står till och med på apples hemsida hur du ganska lätt byter hårddisk på de nyare modellerna av macbook och macbook pro.

Ok.. Jag har en som inte är unibody och där får man bara byta RAM själv.. Så vi hade båda rätt! 8-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 22:17
Ursprungligen av jurassic579:

Ok.. Jag har en som inte är unibody och där får man bara byta RAM själv.. Så vi hade båda rätt! 8-)

Och jag tror inte du fick byta hårddisk på WallStreet heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 20:39

Utan TRIM kan en SSD inte veta vilka block som är lediga. SSD förstår inte filsystemet HFS, utan är beroende av att HFS-systemet talar om för SSDn (med hjälp av TRIM-kommandon) då en fil t.ex. deletas. Läs artikeln som länkas i inlägg #4 för att förstå varför.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-05 21:09
Ursprungligen av pesc:

Utan TRIM kan en SSD inte veta vilka block som är lediga. SSD förstår inte filsystemet HFS, utan är beroende av att HFS-systemet talar om för SSDn (med hjälp av TRIM-kommandon) då en fil t.ex. deletas. Läs artikeln som länkas i inlägg #4 för att förstå varför.

Vad innebär det för de som installerar SSD och kör med OS X som inte hanterar TRIM? Det funkar ju uppenbarligen. Men är det värt att vänta på TRIM?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-05 21:17
Ursprungligen av Kasaen:

Vad innebär det för de som installerar SSD och kör med OS X som inte hanterar TRIM? Det funkar ju uppenbarligen. Men är det värt att vänta på TRIM?

Det innebär att ju mer man fyller en SSD i OS X destu långsammare kommer skrivningarna till disken att bli. Tiden det tar att skriva till disken kommer till sist vara sämre än med en vanlig disk.

Jag kan inte se varför man vill använda SSD innan Apple har implementerat TRIM eller dylik funktion. Jag förstår på ett sätt att de ännu inte har gjort det då TRIM inte är standardiserat än men dock borde en likvärdig funktion finnas.

Bevaka tråden