Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten efter den perfekta IMAP-klienten

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge använt Mail och trodde under en lång tid att jag använde IMAP. Sedan läste jag specifikationen och konstaterade att Mail och väldigt många andra klienter i princip bara verkar emulera POP ovanpå IMAP utan att dra nytta av de funktioner som IMAP har. Ett typisk exempel på en sak som jag saknar är expunge, istället flyttar de flesta bara meddelanden till en annan mapp vilket känns helt onödigt. Såvitt jag vet sätter Mail inte ens \Deleted-flaggan.

Vad jag söker efter är en klient som faktiskt har implementerat IMAP, som inte bara hanterar det som POP med skillnaden att meddelanden sparas på en server. Under någon månads tid har jag provat Mulberry. Det känns en aning arkaiskt och har inte de mest lysande framtidsutsikterna (näst intill nerlagd Carbon-portning från OS 9) men verkar hantera IMAP på ett bra sätt.

Vad har ni andra för erfarenheter? Finns programmet jag söker efter?

Ursprungligen av Marcus K:

Finns programmet jag söker efter?

Nix.

Återstår att se om det blir något av Letters.app.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-01 22:47

Lite OT men jag gillar inte hur outlook hanterar IMAP. När jag raderar ett meddelande vill jag att det flyttas till papperskorgen, inte att det markeras som raderat.

Mail hanterar det ju på ett annat sätt, det sättas som deleted och hamnar således i papperskorgen, där får du möjlighet att radera dom igen, och då sätts dom som purged. Det är iaf min förklaring till att jag måste radera dom två gånger från min trashcan i apple mail

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-02 08:17

Jag tycker att IMAP till både outlook och Mail blir konsigt på nått sätt så känns det inte integrerat med programmen på ett bra sätt, det känns som programen inte är byggda för att hantera IMAP i grunden och man därmed hittat en nödlösning. Jag skulle önska att IMAP hanterades som POP men med fördelarna IMAP har tex att ett brev som blir läst makeras som läst på samtliga enheter datorer, webmail, iphone etc.

Nått sånt program känner jag inte till!

  • Oregistrerad
  • 2010-04-02 23:59
Ursprungligen av what:

JJag skulle önska att IMAP hanterades som POP men med fördelarna IMAP har tex att ett brev som blir läst makeras som läst på samtliga enheter datorer, webmail, iphone etc.

Nått sånt program känner jag inte till!

Att du ser vilka mail som är lästa, svarade, vidarebefordrade etc. är ju en grundläggande funktion i alla IMAP klienter, så även Mail.

Jag har inte kört det själv och har alltså ingen aning om hur bra imap-stödet är, men jag har hört några som kör Postbox ( Welcome to Postbox ) säga att den mailklienten ska vara riktigt bra. Kanske kan vara värt att kika på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-02 15:14

PowerMail körde jag för några år sedan, men har inte testat den på länge. Uppdateras fortfarande dock.

Jag tycker det är perfekt att radera betyder att man flyttar mailet till papperskorgmappen - då har man eb chans att ångra sig...det är ofta det går en tid och ta mig tusan om man inte plötsligt behöver den där adressen som stog i ett mail för länge sedan. Papperskorgmappen tömmer jag då och då helt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-11 19:16

jo, sjävklart fungerar det i Mail men jag tycker att det fungerar dåligt. Jag använder IMAP med google och jag tycker inte IMAP känns integrerad i Mail som det är nu har man en gmail fik med massa mappar och t.om papperskorg men man kan inte ändra hur man vill och de känns inte integrerade i Mail applikationen. samma sak blir det med apple tjänst mobileme.

Om man använder pop så blir det ju integrerat i Mail, men pop har inte fördelarna som IMAP har där ett mail som man har läst i min iphone blir makerat som läst i Mail och på gmail.com så skulle det inte bli om man körde pop.

1
Bevaka tråden