Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp-problem, starta windows externt-Hack?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-01 10:19

Min fråga gäller hur man fixar så att Windows går att starta på extern hårddisk?

Så här ser förutsättningarna ut:

1. Jag har en ny hårddisk i min MacBook Pro (disk - 0), som har 3 partitioner - partition (1)=root->(p1), (p2)= Snow Leopard 10.6.3 , (p3)=Tiger-10.4.11, (p4) = windowsXP-ServicePack 3.
Detta krävde en del fix och trix, eftersom Bootcamp bara kan skapa 2 PARTITIONER på hårddisken. Detta kräver editering av filen boot.init på p(4)

2. Gamla Hårddisken har 2 partitioner, (p1)=root, (p2)=Tiger, (p3)=windows XP-sp2.
Denna kopplar jag externt, så den blir disk(1).

För att kunna köra Window på HD (1) skriver jag följande i boot.init-filen på båda diskarna:
"[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional snowdisk" /noexecute=optin /fastdetect/usepmtimer
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional extern disk" /noexecute=optin /fastdetect"

3. När jag sen kör igång "Välj Startskiva" - med snow-start syns bara HD(1) - (p2) med Tiger på. Detta beror på att bootcamp inte "skapat" den externa hårddisken från snowstart. När jag startar om på HD(1) däremot så kommer båda partitionerna upp i HD(1):s (Tigerstart och "Välj Startskiva"). Om jag då väljer start på HD(1)/(p3) så påbörjar window uppstarten på rätt disk. Men under init-fasen av windowsdisken så får jag en blåruta i en 1/4 sekund som jag inte hinner läsa.

Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig få igång Windows - sista biten?

Jag misstänker att det är fler filer på windows som styr Bootcamp och val av disk nr. De ligger förmodligen i : Windows/system32 / drivers / ???. Det är också tänkbart att det finns någon fil i snow, som automatiskt anropas vid uppstart.

Mina kunskaper i terminal räcker inte för att lösa detta? Men jag tror att det är den vägen man kan/ska fixa det sista - så att datorn inte kraschar i senare delen av Windows uppstarten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-01 10:47

Nu kan inte jag Windows så bra, men hur gör man på en PCburk om man vill boota Windows från en extern hårddisk?
Partitionen måste väl vara "aktiverad" (motsvarar Macens "bless"?), och får inte vara en "extended partition"....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 07:34
Ursprungligen av kenjon:

Nu kan inte jag Windows så bra, men hur gör man på en PCburk om man vill boota Windows från en extern hårddisk?
Partitionen måste väl vara "aktiverad" (motsvarar Macens "bless"?), och får inte vara en "extended partition"....?

Är detta en ledtråd eller en fråga?

Angående frågan om "aktiverad". - Ta ner txt-filen (=boot.ini) jag bifogat, läs två sista raderna.
Windowsuppstarten styrs av boot.ini som i det här fallet ställer en valfråga innan uppstart med default att starta "snowdisk" om man inte gör ett annat val inom 20 sekunder.

Tricket är att om man gör fler partitioner i från skivverktyg i snowstarten så kan man lura bootcamp att hitta rätt disk i alla fall, därav editerar man om partitionsnumret för windowsplatsen, i detta fallet partition(4) för HD (0) i filen boot.ini som ligger på den sv bootcamp skapade windowsvolymen.

Baksidan är att bootcamp inte går att starta om man gör nya partitioner via skivverktyg. (Som jag ser det är detta = programfel i bootcamp)

Att snowstartens "välj startskiva" inte ser den externa partitionen med windows - till skillnad från start i Tiger/välj startskiva där den syns - bootcamp beta 1.0, anser jag vara medvetet hinder-val av Apple, med affärsmässiga motivationerr bakom
(precis i linje med 10.4.11 uppgraderingen plötslig fick bootcamp att sluta starta//fungera = tvinga användare att köpa snow)

Om jag kopplar den externa disken till en äkta pc, så kan den starta därifrån med motsvarande kommandon i boot.init ( i det fallet får jag ändra disk (1):s nummer= relativt förhållande = - som jag först måste ta reda på genom / ansluta disken / göra kontroll av dsknr(?)).

I övrigt känns min fråga, för att komma vidare, lite obesvarad, kan för lite om windows/mac för att veta vilka filer som är inblandade.

Misstänker att booten av windows styrs av bootcamp, fram till ett visst läge - där windows "tar över". Jag tror man måste göra något mer tillägg av dsk-nr(1) någonstans i någon annan fil som används "på vägen fram till windows tar över"...????

Det är denna process/utmaning/lösning som jag önskar hjälp med....

Tack på förhand om det finns någon som vet...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-01 10:47

Har inte Microsoft fixat en USB-fierare av Windows 7 (och även kanske XP?) som gör att man kan installera lite udda konfigurationer? Eller är jag bara ute och tänker på den nya generella möjligheten att installera via USB? Någon?

Annars kan du ju söka här på 99.se eller googla på det stora oraklet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 19:25

Efter ett otal läsningar på nätet om windows "work around " och provkörningar av diverse program har jag nu lokaliserat problemet ytterligare.
När filen "mup.sys" laddas/initieras uppstår hängningen.
Denna fil är inte en windowsrelaterad, utan en "Bootcamp" relaterad fil. Den ligger i "Windows/system32/driver/mup.sys" på partitionen för windows.

Har t om med prövat ett installera ett helt nytt windows på en NY annan extern disk, med originalskivan "w-dos service pack2", på en annan nyformaterad hårddisisk, och även den uppstarten hänger sig på vid starförsök av samma fil, som ger slutsatsen att problemet är helt MAC-relaterat / (så klart).

En annan sak jag upptäckt är, om jag döper om partitiondiskens för windows på HD (0=p(4)) då så försvinner markeringsmöjligheten/valet i snow-systemet/"välj startskiva", vilket ytterligare relaterar problemet tillbaka till MAC/Bootcamp.

MEN om jag startar i Tiger får jag fortfarande upp ALLA diskvalen, samt när jag startar i windows och väljer bootcamp så syns tre de tre diskarna, på HD (0), DÅ MED de nya omdöpta namnen.

- Rena såpoperan - hur-i-helvete-tänker-man-på-Apple? De kommersiella anledningarna håller på att att skapa hatkärlek - i stället för "lowe-fact".

Så viss måste det röra sig om ett "Apple"-strul. Varför kan samma program i Tiger se det det inte kan se i snowstart ???????.

MIN slutsats är att problemet måste lösas via en uppstart i "snow".

OCH här behövs utökade kunskaper i "Terminal", så jag är chanslös.... HJÄLP - SNÄLLA någon- nån som kan.

Senast redigerat 2010-04-03 19:52
1
Bevaka tråden