Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N97 Promotional Video vs. Real Life

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-01 09:30

hehe, gillade musiken som spelades när filmen visade hur den var i verkliga livet.
Det är bra att se sådant här, speciellt med tanke på att nästan varenda smartphone som säljs idag ofta får etiketten "iPhonedödare". Visst är det så att tillverkaren inte använder sig av det ordet, utan media generellt gör det, men då borde man kunna förvänta sig något som åtminstone är på samma nivå.
Dessvärre har det blivit lite så att många utav de lurar som släpps idag har någon pre-alpha version av OSet så att den precis går att använda, sedan får man vänta på en uppgradering som löser problem som egentligen inte borde finnas på en släppt produkt (ex. vis det som togs upp av filmen).
jag vart nästan mörkrädd när jag testade en SE Xperia, seg som tusan var den, vet inte hur den är nu dock.

Det är nog där Apple's framgång med iPhonen ligger mycket i framkant, det som släpps till den i form av mjukvara (OS) fungerar riktigt bra direkt, och de kan kosta på sig att ta tid med att implementera något för att göra det både bra och användarvänligt istället för att slänga ut något snabbt halvjobb och sedan patcha upp det allt eftersom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-01 09:38

Satt faktiskt med en 97 mini igår och fixade. Förutom den totala ologiken i menyerna som sköljde över mig så tänkte jag också på hur dålig responsen i touchen var och hur segt allt var. Pinsamt Nokia.

Nokia verkar åtminstone erkänna problemet.

Ursprungligen av Anssi Vanjoki:

The N97 has been a tremendous success for us when it comes to how many we have shipped and how much money we did collect, but it has been a tremendous disappointment in terms of the experience quality for the consumers and something we did not anticipate. It happens every now and then in a big company, like Nokia, even if you have the most stringent quality control mechanisms. Something slips, and you notice one thing, [it] leads to another thing, you fix that, and actually you make things worse and so forth... and this has been an unbelievable cycle of things for us that has taken far too long to repair and mitigate.

Video: Anssi Vanjoki on the N97 and Symbian^3

Jag hade inte bara en N97 utan TVÅ. Jag tänkte i min enfald att det måste vara fel på den här och eftersom Nokia och MediaMarkt vägrade låna mig en annan N97:a medan min var på service eller helt enkelt byta ut den så skaffade jag en annan och insåg att det var faktiskt bara ren skit. Sålde båda två till inte alltför stor förlust och har svurit att aldrig mer ha en Nokia eller överhuvud taget en telefon med Symbian på. Det ska vara iPhone och Android. Eller om man bara behöver en lur för att ringa i, så blir en T68i perfekt.

Sorgligt att Nokia ligger så efter att de ska behöva ta till rena bluffmetoder i marknadsföringen. Har de inte insett att iPhone och Android höjt ribban så pass att det blir skrattretande när de håller på sådär?

Det var roligt att läsa kommentarerna också, vissa verkar desperat vilja försvara Nokia mot Apple fastän de inte förstått att kritiken inte handlar om att jämföra N97 med iPhone, utan att jämföra N97 i reklamen med N97 i verkligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 11:22

De som försvarar Nokia går efter hårdvaru specifikationerna och inte efter hur den fungerar.

Apple brukar också göra produkterna lite bättre i reklamen men produkterna är faktiskt så lätta att använda som det visas. Vilket inte kan sägas om Nokias produkter.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple brukar också göra produkterna lite bättre i reklamen men produkterna är faktiskt så lätta att använda som det visas.

Fast jag tror just iPhone-reklamen har varit äkta gränssnitt mest hela tiden.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror just iPhone-reklamen har varit äkta gränssnitt mest hela tiden.

Nja, de har ju i alla fall använt sig av fejkade webbsidor, som laddas bra mycket snabbare än vad de gör när jag surfar (och i iPad-videon innehöll Flash-element).

edit:

Ursprungligen av 9to5mac.com:

We've just got word from our source at Chiat/Day Media Arts Lab that they make fake optimized web pages for all of Apple's commercials -- which load faster. In this case they made optimized images to take the place of Flash and are redoing them as we speak. So probably no Flash.

9to5mac.com: The iPad has Adobe's Flash on Apple's video

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 14:31
Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror just iPhone-reklamen har varit äkta gränssnitt mest hela tiden.

Gränssnittet ja men Apple har fått problem med just iPhone reklamen som visade vissa saker gick snabbare i reklamen. Jag tror det var i England som några klagade på det. Men om man nu bortser från det så var iPhone reklamen verklighets trogen.

//Rob

Jo precis, därav "mest hela tiden" - själva gränssnittet är äkta, men de har fuskat lite med laddningstiderna vilket iofs bör kritiseras. Men hastigheten i att scrolla, de mjuka animeringarna osv, allt det är äkta. Kolla bara på hur frustrerande segt det och oresponsivt det är på N97 i videon ovan.

Kommer man från iPhone/Android-världen tror jag aldrig man skulle acceptera något annat än ett gränssnitt som reagerar omedelbart som vore det i verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 22:01
Ursprungligen av Adrian B:

Jmen de har fuskat lite med laddningstiderna vilket iofs bör kritiseras.

Men brukar Apple inte skriva en liten blänkare om att laddningstiderna är ändrade? I alla fall efter någon tveksam annonser?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-05 23:07

Nokia släpper verkligen patetiska produkter numera. Deras olika touchgränssnitt (symbian/maemo) är verkligen bedrövliga.

Problemet i jämförelsen N97 verklighet kontra reklam och iPhone verklighet kontra reklam är att vad gäller N97:an så var skillnaden som att jämföra en kulram mot en modern iMac. Tror det var i Frankrike Apple blev förbjudna att visa reklamen där de hade speedat upp gränssnittet lite. Hursomhelst, när det gäller iPhone så var kanske verkligheten typ 80% av vad reklamen visade. Som jag ser det är är skojarna på Nokia skyldiga mig en låda fin whisky plus ett par premiumtelefoner av valfritt fabrikat.

1
Bevaka tråden