Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Print jobb skriver ut men försvinner, når aldrig skrivaren

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem: Man gör en utskrift, jobbet syns i kön och försvinner sedan som man skulle kunna vänta sej, men ingenting händer vid skrivaren. Den registrerar inte ens att ett jobb är på väg.

Jag har sökt på nätet men hittar ingenting som pekar på någon lösning, eller förslag till konkret lösning, fast en hel del frågor som ställts och sedan "ah, jag har fixat det" eller liknande.

Jag har själv haft detta problem med en Brother laserskrivare där vissa datorer skriver ut utan problem men andra visar alltid detta fenomen, men nu dyker problemet upp igen hos min far där hans senaste iMac med Leopard inte kan få det till att fungera (han har en Lexmark E210) trots att rätt drivarrutin installerats och hans andra Mac klarar att skriva till den.

Har så klart letat här på 99.se också men inget dyker upp.

Alla konstruktiva förslag mottages med glädje.

LCR

  • Medlem
  • 2010-03-30 23:18

• Hur är kopplingen mellan dator och skrivare?

Ex:
iMac -[WIfi]- Airport Express -[USB]- Lexmark E210

•Vilken är "rätt" drivrutin?

Ex:
Den som finns i datorn. Den som finns på CD:n som följde med. Den som finns på tillverkarens sida. Den som finns på cups.org etc.

I hans fall så är det direkt med USB kabel. Med största sannolikhet den senaste drivarrutinen på deras sida, men jag ska kolla.

I mitt fall med Brother skrivaren är det som du skriver, via Airport Extreme. Här är det den senaste drivarrutinen från deras sida (som fungerar med vissa av våra Maccar men inte andra).

LCR

Ett exempel på samma problem

Apple - Support - Discussions - Print job disappears from queue and ...

Shysst att de arkiverar frågan utan att den fått något svar...

LCR

Har varit med om detta, och då hjälpte det att bara ta bort skrivaren från systemet, och lägga till den igen. Du berättar inte huruvida du redan har provat detta...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har varit med om detta, och då hjälpte det att bara ta bort skrivaren från systemet, och lägga till den igen. Du berättar inte huruvida du redan har provat detta...

Det är också de enda förslagen jag hittat på Internet, men tyvärr inga svar om de hjälpt.

I min situation med Brother skrivaren så hjälpte detta ej, vad gäller min fars situation så vet jag ej men håller på att få honom till att göra det. 18 mil är en bit bort... ;o)

LCR

Min HP LaserJet 1200 beter sig på samma sätt, dvs inte alls, fastän printjobb noterar hela arbetsflödet. Hittade då att en högre resolution än tolererad råkade vara inställd.

Samma här med hp photosmart 3210
men jag har löst det genom att välja
rätt utskrift väg
jag anger och väljer rätt skrivare i väljaren och anger den som standard

felet kan beror på att jag har instalerat
skrivaren för nätverk samr USB
och massa varianter av hp's help program
för scaner mm

sen har märkt att det fungerar bäste med USB
men under Windows xp boot camp på samna maskin iMac
kan den bli låst till det och inte kan skriva till den under mac os

så lösningen är att köra USB under mac os
avinstalera skrivare driver och programpaketen om du har flera varianter

instalera den senaste från tillverkaren
och bara det skrivar i väljaren och välja den som standard

det som är komiskt jag har inte självt orkat lösa det på samna sätt som jag förslår här

Om det är lite mer på high-end sidan så har jag varit med om detta både på Rippen till en Fujifilm Celix 4000 (ja, det var rätt länge sen) och på samma sätt på rippen till en Epson storformatare av nån sort. Det som var problemet då var att rippen helt enkelt fick slut på diskutrymme för att rymma spoolfilen...

testa att minska upplösningen på monterade bilder och i utskriftsdialogen
och även att skriva ut via förhandsvisning

Ursprungligen av Mutant:

testa att minska upplösningen på monterade bilder och i utskriftsdialogen
och även att skriva ut via förhandsvisning

Händer på helt vanliga textfiler såsom webutskrifter, jpg bilder och PDF filer...

LCR

Hade det felet på en HP LJ 5 SI när jag skrev ut A3 dokument

Var för lite minne i skrivaren

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-01 21:15
Ursprungligen av AndersStromberg:

Hade det felet på en HP LJ 5 SI när jag skrev ut A3 dokument

Var för lite minne i skrivaren

Men då borde Data-LEDen blinka, när den börjar ta emot utskriften, innan den märker att minnet är fullt. Han skriver att inget händer vid skrivaren....

1
Bevaka tråden