Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av HD i MacBook Pro late 2009

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-03-31 09:57

Vid första påseendet otroligt enkelt. Öppna snäpplåset på baksidan, lossa en skruv och ta bort den gamla.

MEN - den nya disken (Samsung SSD 256 GB) har inte de fyra små skruvar (som små öron) som håller disken på plats. Jag har inte heller lyckats få bort dem från gamla disken, hittar inget passande verktyg??! Det finns iofs skruvhål på nya disken där man skulle kunna sätta dessa skruvar, men det verkar inte vara meningen man skall ta bort dem från gamla disken.

Vet någon hur det skall vara? Hittar inget på Apples supportsida - det anses väl vara alltför enkelt?

Är det inte en Torx 8 du ska använda? Det är det till typ alla möjliga skruvar i bärbara burkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 10:29

Är 99% på att det är Torx 6.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-31 22:39
Ursprungligen av acke:

Är 99% på att det är Torx 6.

Stämmer - bytte härom dagen efter inhandlande av en Torx T6

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-31 10:31

Någon av dessa två är det ju iallfall

Skruvar finns att köpa på alla affärer som säljer datatillbehör. Så det är lungt om du inte skulle få lös dom. Clas Olsson säljer en låda med olika Torx mejslar. Köp en sådan så är du 100% garderad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 10:33

Står det inte i Apple's DYI manual vilken torx man ska använda?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 10:33
Ursprungligen av Stig R:

Vid första påseendet otroligt enkelt. Öppna snäpplåset på baksidan, lossa en skruv och ta bort den gamla.

MEN - den nya disken (Samsung SSD 256 GB) har inte de fyra små skruvar (som små öron) som håller disken på plats. Jag har inte heller lyckats få bort dem från gamla disken, hittar inget passande verktyg??! Det finns iofs skruvhål på nya disken där man skulle kunna sätta dessa skruvar, men det verkar inte vara meningen man skall ta bort dem från gamla disken.

Vet någon hur det skall vara? Hittar inget på Apples supportsida - det anses väl vara alltför enkelt?

Jo, du behöver plocka skruvarna från den gamla disken. Monteringen är olika i olika datorer/lådor, ibland följer det med vanliga stjärnskruv som passar i en del PC-maskiner/lådor.
Men till Macen behöver du de gamla....

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-03-31 11:53

"Står det inte i Apple's DYI manual vilken torx man ska använda?" - nej jag hittar ingen sådan manual för detta, men väl för att byta minne.

Misstänkte att det kunde vara Torx modell liten. Var inne på en järnaffär i detta fjärran land (Thailand) idag, men noterade just att Torx verkar inte vara någon storsäljare så jag köpte sexkantnycklar i stället. 1,5 mm passade nästan men ändå inte. Får pröva en annan affär eller vänta tills det blir vår i Sverige så man kan återvända till Clas Ohlsson.

Tack för tipsen i alla fall!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 12:50

Passa dej för att använda sexkant istället... det är stor risk att spåren skadas, och då kanske du inte alls får loss dem sedan

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-03-31 13:04

Jag märkte att det tog i lite men slant så jag slutade.
Egentligen behöver jag inte ta loss dem, man kan väl köpa nya skruvar, vad kan det vara för spec på dem? Då kan jag ju välja ett huvud som jag har verktyg till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 13:55

Jag tror det är M3 i 3.5"-diskarna, men i 2.5" vet jag inte... kanske samma?
Ta med disken till en skruvförsäljare och kolla. Men är inte huvudena cylindriska för att passa i spår i datorn? Kan vara väldigt svårt att hitta sådana....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 18:06

4 nya skruvar kostar säkert lika mycket som en torxmejsel plus att den är bra att ha då det blir mer och mer torx.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 18:18
Ursprungligen av Joel:

4 nya skruvar kostar säkert lika mycket som en torxmejsel plus att den är bra att ha då det blir mer och mer torx.

Absolut, men nu sitter han i Thailand och det kan vara svårt att hitta
Det finns säkert där också, det gäller bara att veta var man ska leta.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-03-31 19:08
Ursprungligen av kenjon:

Absolut, men nu sitter han i Thailand och det kan vara svårt att hitta
Det finns säkert där också, det gäller bara att veta var man ska leta.

En stor del av dagen åtgår till att agera sakletare, tror det ordet uppfanns av Astrid Lindgren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 22:41

Eller så kanske man kan använda en platt-tång?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-01 06:40
Ursprungligen av Tangen:

Eller så kanske man kan använda en platt-tång?

Har redan försökt - det bara slinter. Får bli Torx.

Prova att uppsöka någon hål-i-väggen-reparatör som fixar datorer, mobiltelefoner eller annan elektronik. En sådan bör ha torx-mejsel.

Här i Kina vet jag att internationella kedjor som Carrefour och Wal-Mart har riktigt hyfsade "hemmafixaravdelningar" med grundläggande verktyg, elprylar, tejp, häftkuddar etc av olika slag. Kanske likadant i Thailand?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-02 06:48

Ett kit med en uppsättning torx-mejslar kostar runt en hundring.

I Thailand kanske det räcker med 20 spänn - problemet är att trådskaparen (antagligen) inte kan språket och inte vet var han skall leta... Eller att ingen förstår vad han säger när han frågar efter vägen till ขลาศโลษณ!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-26 08:48

Har varit på några platser där man säljer vektyg. TORX bemöts med frågande ansikten. Efter att ha ritat hur den ser ut har jag erbjudits att köpa insexnycklar Jag bor alltså inte på någon turistort...

Men - efter askmoln och annat är jag nu i Sverige, här finns TORX - Clas Ohlsson 200 meter bort :-). Och Johan_tanying - min svenska är otroligt mycket bättre än min "paasa thai" - det hjälper nog också.

Tack för alla goda råd! SSD-disken går com en raket! Värd varenda Baht!

1
Bevaka tråden