Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att aktivera/avaktivera Voddlers vnet-process?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det någon kunnig som vet om man kan fixa ett litet program eller dylikt så att man enkelt kan stänga av och sätta på processen vnet som Voddler i största hemlighet automatiskt kör igång? I ett forum finns denna instruktion hur man gör:

To shutdown vnet in a semi friendly way use;

sudo launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist

and to restart the service

sudo launchctl load -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist

The -w flag is strictly unnecessary but if not used the daemon will be loaded on the next reboot / login. In my so far limited experience the daemon is well behaved if somewhat spiky when it comes to resource usage.

Detta verkar fungera bra men det är "jobbigt" att behöva gå in i terminalen varje gång man vill göra detta. Kan man på något sätt "automatisera" detta så att man kan göra det genom ett par klick med musen eller så? Var inne på att man kanske kunde göra något med hjälp av Automator men där verkar inte finnas något som kan skriva in saker i terminalen.

HT-tower

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-11-03 12:01

Jodå, 'Automator -> Kör kommandotolksmanus' är till för just detta. Dock finns ett litet problem till i just detta fallet, nämligen att kommandot måste köras med administratörs-behörighet. Då är det smidigare att använda AppleScript.

I Automator, lägg till 'Automator -> Kör AppleScript-manus' i ett tomt arbetsflöde. Klistra in följande i textrutan:

on run {input, parameters}
	do shell script "launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist" with administrator privileges
end run

och spara sen i lämplig form, kanske Finder-plugin, som ex. "Stäng av vnet".

Gör sedan ett flöde till med koden

on run {input, parameters}
	do shell script "launchctl load -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist" with administrator privileges
end run

som följdaktligen får heta "Starta vnet" eller något liknande.

När arbetsflödet körs kommer du nu frågas efter administratörslösenord i en dialogruta.

Tackar!!! Det funkar klockrent!

HT

Hej igen!

Nu har voddler fått för sig att ändra på allt och skapat ett eget program som ska kunna stänga av vnet. Problemet är bara att när man stänger av detta så stängs bara det lilla programmet och inte själva vnet! kanske för att lura användarna att vnet har stängts av? vnet ligger inte heller längre som root utan under användaren. Kan man modifiera arbetsflödena ovan så att de funkar igen?

HT-Tower

Se gärna mina inlägg i denna tråd också http://www.99.se/nyhetstips-mac/271964-voddler-foer-mac-finns-foer-nedladdning-3.html, kolla inlägg #120 och #121

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-15 18:41

Hej

Jag provade att köra spots program i Automator (på en MBP -08, SL), men efter att jag tillfrågats om lösenord kommer detta meddelande: "Ett fel uppstod med åtgärden "Kör Applescript-skript, Kontrollera åtgärdens inställningar och försök köra arbetsflödet igen."
Något tips om varför det inte funkar? Vnet slöar ner hela min dator.

Innebär detta att det är ok att köra/installera voddler nu eller är det fortfarande så att man ska hålla sig borta?

Du har inte noterat inlägg #4? Sen det problemet fanns så har det hänt en hel del med voddler...

Har själv märkt att Voddler slukar sjuka mängder bandbredd även om det bara körs i bakgrunden och man har stängt av det som det talas om i något/några tillägg upp. Löser det själv genom att bara stänga av det genom aktivitetshanteraren när det får för sig att strypa mitt internet och kasta tillbaka mig till 36.6 modem tiden. Är inte helt insatt i hur Voddler funkar men jag gissar att det är någon slags P2P grej de kör med, varför skulle man annars idla det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-31 02:40

Och det är inte bara själva voddler tray som ligger uppe vid klockan som är igång? så bara stänga det?

Ursprungligen av Kajan:

Och det är inte bara själva voddler tray som ligger uppe vid klockan som är igång? så bara stänga det?

Nä det är redan avstängt, vnet fortsätter trots avstängningen uppe vid klockan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-31 20:17

Aha ok. Ja jag fick ett problem med den när jag tog bort programmet så låg vnet kvar ändå o körde, så det är viktigt att avinstallera programet via Voddler Trayn iallafall så ni tänker på det. Det avhandlas i denna tråden http://www.99.se/ovrig-programvara/273784-radera-voddler.html

Såg nu att i sista inlägget står det att man kan trycka på "stop" i voddler tray, så slutar den tugga bandbredd, men jag antar att ni testat det. Annars har jag inte någon annan idé. Maila Voddler och påpeka det kanske är sista steget?

Jag har en rättelse, det funkar inte att göra som jag föreslog med att stänga av Voddler Tray och sen gå in i aktivitetshanteraren och stänga av processen vnet. Vnet lever sitt eget liv och startar om sig när man avslutat den. Det går som Kajan säger att trycka på stop i Voddler tray då stängs vnet av men då är således trayen igång. Kontentan blir att har man väl installerat Voddler så är det igång oavsett om man själv vill det eller ej. Tycker själv att detta är borderline malware att hålla på så men det är ju å andra sidan frivilligt att installera det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-01 00:21
Ursprungligen av monkey_man:

Jag har en rättelse, det funkar inte att göra som jag föreslog med att stänga av Voddler Tray och sen gå in i aktivitetshanteraren och stänga av processen vnet. Vnet lever sitt eget liv och startar om sig när man avslutat den. Det går som Kajan säger att trycka på stop i Voddler tray då stängs vnet av men då är således trayen igång. Kontentan blir att har man väl installerat Voddler så är det igång oavsett om man själv vill det eller ej. Tycker själv att detta är borderline malware att hålla på så men det är ju å andra sidan frivilligt att installera det.

Så processen startar igen om du trycker på stop och sen stänger av trayn?

Ursprungligen av Kajan:

Så processen startar igen om du trycker på stop och sen stänger av trayn?

Hmm, näe det gör den inte. Jag måste ha tryckt på stop själv förut och nu av någon anledning "bara" tryckt på quit. Men tack för påpekandet, nu slipper jag svära över det. Det är ju dock lite konstigt att quit inte automatiskt stänger av program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 20:44

Med "nya" Voddler skall väl detta vara historia. Jag fick för mig att jag fick lokalisera den här vnet deamon i någon undangömd mapp på hårddisken och radera den den hårda vägen för att bli fri från den.

Ursprungligen av pichia:

Med "nya" Voddler skall väl detta vara historia. Jag fick för mig att jag fick lokalisera den här vnet deamon i någon undangömd mapp på hårddisken och radera den den hårda vägen för att bli fri från den.

Vad menas med nya Voddler? Jag fick min invite förra veckan och har haft det installerad ca 7 dagar nu, har ända/fortfarande? detta problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-01 11:50

Ja det tycker jag också, och som sagt problemet var ju i mitt fall att jag tagit bort hela programet ändå startade Vnet processen, och även om jag avslutade processen så tog 2 sek sen startade den igen, och även om jag tog bort filern, som jag kunde se att processen hänvisade till så kom det nya filer också.k

Jag mailade Voddler, och då fick jag svaret att installera det igen och sen avinstallera det, och det gick ju bra. Men jag var rätt arg i mitt mail då jag tycker det är helt absurt att processer fortsätt o körs, även om man ha som i mitt till och med slängt programmet.

Så maila dem o förklara vad du tycker om det så kanske det blir en ändring.

Ursprungligen av Kajan:

Ja det tycker jag också, och som sagt problemet var ju i mitt fall att jag tagit bort hela programet ändå startade Vnet processen, och även om jag avslutade processen så tog 2 sek sen startade den igen, och även om jag tog bort filern, som jag kunde se att processen hänvisade till så kom det nya filer också.k

Jag mailade Voddler, och då fick jag svaret att installera det igen och sen avinstallera det, och det gick ju bra. Men jag var rätt arg i mitt mail då jag tycker det är helt absurt att processer fortsätt o körs, även om man ha som i mitt till och med slängt programmet.

Så maila dem o förklara vad du tycker om det så kanske det blir en ändring.

Ja jag kan inte säga att jag gillar kidnappningen av min dator. Man är ju van att om man stänger av något/avinstallerar att de stängs av eller försvinner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-01 20:35
Ursprungligen av monkey_man:

Ja jag kan inte säga att jag gillar kidnappningen av min dator. Man är ju van att om man stänger av något/avinstallerar att de stängs av eller försvinner.

Nä jag håller med helt och hållet med dig

Ursprungligen av planB:

Hela idén med Voddler och den typen av tjänster går ju ut på att användarna hjälper till med streamingen. Självklart att de försöker göra det så svårt som möjligt att hindra denna distribution - även då man inte kör Voddlerapplikationen.

Njae jag förstår idén och det är klart att många ska hjälpa till. Men Voddler fungerar ju inte som en torrent, för då måste man ju själv ha filen för att kunna hjälpa till att distribuera den. Och i Voddler har man ju inte det förutom möjligtvis den filmen man tittar på just då och då hjälper man bara andra som också tittar på just den filmen. Så även om hjälper till så ska det ju inte behövas tycker jag. Och jag tycker att ett avstängt program ska vara avstängt om man valt att stänga av det. Eller så får man helt enkelt berätta någonstans att det körs en process även när det är avstängt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 13:51

Hela idén med Voddler och den typen av tjänster går ju ut på att användarna hjälper till med streamingen. Självklart att de försöker göra det så svårt som möjligt att hindra denna distribution - även då man inte kör Voddlerapplikationen.

Ursprungligen av planB:

Hela idén med Voddler och den typen av tjänster går ju ut på att användarna hjälper till med streamingen. Självklart att de försöker göra det så svårt som möjligt att hindra denna distribution - även då man inte kör Voddlerapplikationen.

Det köper jag och har inget emot att ge lite av min bandbredd, inte som det är nu. Gjorde en snabb koll/överslagsräkning, hade kvar 1/7 av min bandbredd när det var som värst. Det är i mina ögon att utnyttja gästfriheten lite väl mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 18:27

Hej, är det fortfarande så att Voddler ligger och snor bandbredd i bakgrunden?
Om jag stänger portarna 42042-42051 kan jag då ha UPnP påslaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-20 16:22

Gammal tråd... Men i förra veckan uppdaterades Voddler. Den lilla rosa voddler-ikonen försvann i samma veva från Finder. Nu är det inte längre möjligt att stänga av/på vnet den vägen. Programmet jobbar i bakgrunden och delar ut av min bandbredd! Fult av Voddler. Jag kommer att avinstallera helt.

Ursprungligen av mirydh:

Gammal tråd... Men i förra veckan uppdaterades Voddler. Den lilla rosa voddler-ikonen försvann i samma veva från Finder. Nu är det inte längre möjligt att stänga av/på vnet den vägen. Programmet jobbar i bakgrunden och delar ut av min bandbredd! Fult av Voddler. Jag kommer att avinstallera helt.

Räcker det inte om man blockerar inkommande anslutning i brandväggen då?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-20 18:03

Jo, men det är så voddler fungerar. Vem ska bidra om ingen delar med sig och har vnet avstängt?

Ursprungligen av mattem:

Jo, men det är så voddler fungerar. Vem ska bidra om ingen delar med sig och har vnet avstängt?

Det är ju inget välgörenhetsprojekt utan ett vinstdrivande företag. Att då säga att "man får väl dela med sig om man ska vara med och leka" är väl att snedvrida frågan? Som nämnt tidigare i tråden; det är ju en sak om man laddar upp när man ser film, men om den ligger å snyltar konstant är det ju inte riktigt snyggt.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-20 20:32
Ursprungligen av eskimo:

Det är ju inget välgörenhetsprojekt utan ett vinstdrivande företag. Att då säga att "man får väl dela med sig om man ska vara med och leka" är väl att snedvrida frågan? Som nämnt tidigare i tråden; det är ju en sak om man laddar upp när man ser film, men om den ligger å snyltar konstant är det ju inte riktigt snyggt.

Nej, men det är så det är, läs användaravtalet. Du går med på att upplåta plats och bandbredd till övriga användare "i din närhet" oavsett om du använder voddler själv eller inte.

Saxat från om voddler

Citat:

Our unique technology enables us to offer your free films and HD-quality titles
We stream our films to your screen and you never download the full film. In this way, we are very much like some other streaming or video-on-demand services you may have used. But we’re different from them when it comes to the technology we use: we stream via a unique decentralized peering solution that we have developed and patented ourselves.

This means that when you watch a movie on Voddler, the film doesn’t come streaming from our video servers. Instead it comes from the nearest other Voddler customers who have already seen the movie. It also means that when you have watched the film, parts of it stays on your computer for a little while, being redistributed to other Voddler customers.

Our peering system – where you get your film from others and you share it onwards to others – both keeps costs down and makes it more efficient to stream to you. This is, for example, how we can afford to offer you free movies with just a few minutes of ads before. And why we don’t charge extra for our HD-quality films, like most other services do.

We ask you for one download
It is to make that peering system work that we ask you to download a small program when you watch your first film on Voddler. That’s also why we need a certain amount of space on your computer’s hard drive, so we for a little while can store parts of the movies that you are viewing and then sharing onwards.

All the films on Voddler are still streamed with full copy protection, so called Digital Rights Management (DRM). Our promise to the film studios is that their movies are safe from copying on Voddler, so we can continue to grow our catalog, show more movies and keep sharing our revenues with the film makers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-20 23:57

Jag delar gärna med mig av min bandbredd - men BARA när Voddler kör. Inte när jag inte använder det... Spotify har ett bättre system. Quit=stoppa delning.

Ligger Voddler och suger bandbredd konstant (och de tagit bort möjligheten att stänga av) är nog flera än jag benägna att säga nej tack gissar jag.

(Jag har börjat med att stoppa all trafik via Little Snitch tills jag bestämt om programmet ryker helt.)

Absolut, det är så det är, och jag är medveten om att det ingår i användarvillkoren.
Men det betyder ju inte att man behöver gilla det, eller nödvändigtvis behöver spela med om det finns vägar runt.

Bevaka tråden