Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora Aperture bibliotek

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ny på Aperture och undrar om någon har synpunkter kring det att "consolidera"/lägga alla foton i själva biblioteksfilen i Aperture. Jag förstår att en av fördelarna är det att man kan använda sk. vaults. Men jag tycker att biblioteksfilen blir fruktansvärd stor. Flera 10 tals GB. Ser ni nackdelar med detta? Blir det trögare att använda Aperture då biblioteksfilen (växer med antalet foton) ?

Ni som använder Aperture och verkligen kan programmet. Vad gör ni? Lägger ni fotona i bibliteket och kör vaults m.m. eller använder ni "referenced" foton på andra diskar?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

PS! Börjar bli nöjdare med Aperture 3 nu. Det känns snabbare än det gjorde för 1-2 veckor sedan och efter senaste uppdateringarna har jag inte "krockat".;)

Jag har drygt 700 GB i biblioteket och det snurrar på bra för mig. Jag använder inte referens utan har dem i Apertures db.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har drygt 700 GB i biblioteket och det snurrar på bra för mig. Jag använder inte referens utan har dem i Apertures db.

Det låter betryggande!

Ett problem som jag börjar se nu är att min interna disk i MBP'n har för lite plats till att lagra biblioteket med fotona i. :"> Den är på 250 GB, och det återstår endast ca 50 GB. Fungerar bra när jag som nu kör referenced, men med fotona i databasen så blir det för dåligt med plats. Verkar bli tvungen att spara på en WD Passport.

Upptäckte att både biblioteksfilen och vaultsen är mycket smart gjorda. Funkar ungefär som en ZIP fil, med alla fotona separata i denna hållaren. Bra om man är nojig av sig och vill ha möjlighet att plocka ur fotona ett och ett... men det visste ni säkert...:p

Antagligen är det därför att en stor biblioteksfil inte slöar datorn också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 13:17

Jag har ca 270gb i mitt bibliotek, managed, utan problem och en vault mot en usb disk, sen tar jag säkerhetskopia av vaultet till ett NAS.
Alternativet är ju att köra med flera olika bibliotek osv, eller referenced files.

Ps. Glöm inte att aperture har en egen inbyggd liten trash, så när du tar bort bilder måste du tömma papperskorgen även där för att skiten skall försvinna, om du undrar varför biblioteket bara växer och växer trots att du rensar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 11:34

Hej!

Jag är helt ny med aperture och undrar lite vad som verkligen är smidigast med bibliotek, mappar och allt därtill.

Jag skulle vilja ha lite tips för att smidigast använda aperture. Jag vet att jag tidigare tänkt lite för mycket PC kring detta med att ha alla bilder i mappar för att lätt komma åt råfilerna och flytta till usb osv om någon annan i familjen/vänner vill ha bilder.

Om jag låter Aperture sköta allt med att lägga bilderna i sitt bibliotek men jag ändå har kvar mapparna i tex mappen bilder i finder så ligger väl alla bilder dubbelt, i både finder-bilder men även i Apertures "dolda" bibliotek.

SÅ om jag nu väljer att köra fullt ut med Aperture och dess bibliotek och tar sedan bort alla bilder i Finder-Bilder hur gör jag i Aperture för att flytta hela mappar till tex ett usb som skall vidare in i en PC.

Nu blev det mycket här men är så tacksam för svar, anar att det finns en del rätt säkra svar från er som kan

Tills sist får ni gärna tipsa om hur jag lättast backupar min bilder.

Tack på förhand!

Hej alla,

Jag har börjat också använda mig av Aperture 3 och det är ett väldigt bra program. Använde innan ligthroom från Adobe.

Det jag har märkt av är att MacMini (late 2009) 2,53 Ghz med 4 GB ram och 9400 Nvidia kort i. Inte riktigt orkar med ett bibliotek på ca 1.4 GB ca 70 bilder i (RAW) oftast betydligt större bibliotek, och det går inget vidare. Att bara bläddra bland bilder är det inga problem men att lägga på effekt m.m. då går det väldigt segt.

Jag undrar vilken typ maskin och vilket grafikkort kör ni. Hur upplever ni att ert systemet beter sig med Aperture 3.
Kanske dags att köpa en bättre maskin? Vilken i så fall?

Senast redigerat 2010-04-03 13:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-03 22:07
Ursprungligen av Hunter78:

Hej alla,
Jag undrar vilken typ maskin och vilket grafikkort kör ni. Hur upplever ni att ert systemet beter sig med Aperture 3.
Kanske dags att köpa en bättre maskin? Vilken i så fall?

Vilken version av Aperture 3 har du? Lagt in alla uppdateringar? Så du minst har version 3.0.2? Verkar funka betydligt rappare för många..

Ja tror det var ansiktsigenkänningen som spökade men trots det är det inte riktigt snabbt som i ligthroom 2. Problemet är inte att bläddra bland bilder, utan att använda effekter. lite trög känns datorn.

1
Bevaka tråden