Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router till Tre 3g-uppkoppling.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 15:52

Hej!

Jag och sambon har skaffat oss varsin 3g-dongel från Tre som fungerar fruktansvärt mycket bättre än comhemnätet vi hade tidigare, som är grymt skakigt i området.

Saknar dock min airport extreme enormt. Då jag har en iphone som vissa program kan synka enbart över WiFi med, ladda ner apps & podcasts på över 10 mb direkt i phonen.

Sen så har jag en mac mini i ett skåp där skrivaren står inkopplad... börjar bli rätt jobbigt att docka om datorn varje gång man ska skriva ut. Likaså vore det schysst att kunna dela ut sitt musikbibliotek till minin.

Kort sakt vill jag ha ett nätverk hemma och ha kvar min 3g-uppkoppling.

Att ha 3connect och wifi igång samtidigt lirar inte så bra.

Någon som har erfarenhet av dylika routers?

Är detta något att ha?
Huawei B260a

Funkar det so stabilt nätverk eller bara för att dela uppkopplingen?

Förslag på andra routrar där man kan plugga in dongel eller 3-simkort?

Stabilitet är viktigt, men pris spelar givetvis också roll.

Skulle det inte gå att använda Internetdelning i Systeminställningar för detta ändamål?

Jag är också intresserad av att veta om en särskild 3G-router behövs i annat fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 17:44

Har testat det men det funkar väldigt dåligt. Typ skrivar & skärmdelning funkade inte så bra om ena datorn är router har jag för mig.

Plus att det buggade en del.

Efter jag skrev första inlägget googlade jag lite och joggade ner på stan och köpte en sån här:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Funkar som en dröm hittils

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-03-28 22:11
Ursprungligen av snigel1:

Efter jag skrev första inlägget googlade jag lite och joggade ner på stan och köpte en sån här:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Funkar som en dröm hittils

Är du fortfarande nöjd med 3g-routern nu när den fått gå i två månader?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-28 23:10

Jag har också en UMR. Har haft lite problem med några låsningar, men med ny firmware och lite bättre konfigurering från min sida så fungerar den perfekt.

Jag kan rekommendera forumet Mobilt bredband / Forum
Där finns två anställda från Dovado som svarar på direkten. Du kan även läsa mycket om routern där.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-30 21:06

Jag gillar att den även kan styra Tellstick via webinterface, jag funderar starkt på att skaffa en sån router och gå över till 3g-bredband.

Finns det fler tips på routrar eller är det denna Dovado som gäller om man inte vill ha bredband via jack?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-30 21:41

Det finns en annan från Dovado, kolla deras hemsida. Sen har Huawei och D-link routrar också. (det är det jag vet)

Jag har haft en Huwaei D100 nåt år nu och den har hela tiden funkat klockrent.

1
Bevaka tråden