Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sirapsseg iMac efter 1 år

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-28 19:45

Hej!

Vet ej hur man skapar ny tråd, men jag verkar ha hamnat inom rätt ämnesområde:

Har problem med min iMac som jag köpte ca 13-14 månader sedan.

Problemet:

iMac:en är mycket långsam, badbollen kommer upp och snurrar så fort jag klickar på något. Har prövat följande och inget gör det bättre:

1. Säker start.
2. Arkivera/installera
3. Radera/ installera

Har gott om plats på hårddisken (speciellt efter ominstallationen!). Kan det vara en skada på disken? När jag kör programmet "reparera disk" säger den "det verkar inte vara något fel på disken".

ps. Gjorde precis en till desperat arkivera/installera men när jag gjorde en kontroll via skivverktyg var hårddisken markerad med röd färg och det stod:

"Den här enheten har rapporterat kritiska fel till Skivverktyg. Om enheten inte har kraschat fullständigt så säk.kop. så mycket som möjligt och ersätt sedan enheten med en fungerande enhet".

Är det kört?! Måste jag lämna in datorn och få en ny hårddisk efter bara 1 års användning? Någon som vet vad det kan kosta?

Har en MacBook som fungerar perfekt och ungarna en MacMini som är suverän.

Please help!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 20:03
Ursprungligen av Gåpen:

Hej!

Vet ej hur man skapar ny tråd, men jag verkar ha hamnat inom rätt ämnesområde:

...

Har en MacBook som fungerar perfekt och ungarna en MacMini som är suverän.

Please help!

Har sett det felmeddelandet och då har det alltid varit disken. En hårddisk ska hålla längre men ibland har man otur.
Om du inte har AppleCare så borde det kosta ca 900kr (1 arbetstimme) och sedan det disken kostar. Det är svårt att svara på, det är ju kopplat till hur snabb och hur stor disk. Men en 1TB hos dustin kostar ca 800kr exkl moms.
Tex: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/300 32MB*

Tips är att kolla vad de tar för diskarna hos reparatören. Brukar bli ett saftigt pålägg som man kan undvika genom att köpa disken själv.

Ursprungligen av acke:

Om du inte har AppleCare så borde det kosta ca 900kr (1 arbetstimme) och sedan det disken kostar.

Det ska inte spela någon roll om man har applecare eller inte, du har en reklamationstid på tre år enligt konsumentköplagen. Eftersom det troligtvis rör sig om ett ursprungligt fel bör med andra ord Apple stå för kostnaden. Om jag inte minns fel så flyttas bevisbördan över på kunden efter 1 år men om det är en stationär dator som (antagligen) stått på samma plats eller sällan flyttats ska det inte vara några problem.

Ursprungligen av Gåpen:

Vet ej hur man skapar ny tråd, men jag verkar ha hamnat inom rätt ämnesområde:

Har nu flyttat ditt inlägg till en ny tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Hur man skapar en ny tråd:
http://www.99.se/feedback/275275-hur-skapar-trad.html

/Mod

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-28 20:32

Tack för svaret!

Har nu kört en radera/installera och datorn verkar fungera fint, men det gjorde den förra gången också tills jag började flytta över mina backup-filer. Kankse inte är hårddisken ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 21:36
Ursprungligen av Gåpen:

Tack för svaret!

Har nu kört en radera/installera och datorn verkar fungera fint, men det gjorde den förra gången också tills jag började flytta över mina backup-filer. Kankse inte är hårddisken ändå?

Jo det låter som det, hela disken behöver inte vara trasig men delar av den. Delar du fyller upp när du lägger in dina saker. Jag tror disken är körd. Men så länge du har backup och din tid är gratis så testa på bara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-28 21:57

Jo, du har nog rätt! När programuppdateringen körde igång började trasslet igen! Tog ca 45 min innan datorn startade om och nu har den visat grå skärm med snurrande ikon i 30 minuter. Förstår att det kan ta tid med en programuppdatering efter en ominstallation men så här länge...?

Blir nog till att köpa en Westen Digital Caviar Black 1TB och få den installerad av kunnigt folk.

Tackar för dina svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-28 22:09

Känner förresten att skärmen är kokhet i övre vänstra hörnet - är det normalt? Min macbook har stått på hela dagen och är helt sval.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 10:18
Ursprungligen av Gåpen:

Känner förresten att skärmen är kokhet i övre vänstra hörnet - är det normalt? Min macbook har stått på hela dagen och är helt sval.

Tror att hårddisken sitter där upp.

MItt förslag på en WD-disk vara bara ett exempel. Det finns massor med andra diskar som funkar men det hajar du ju.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-29 10:42

Någon sa till mig att större hårdiskar inte är lika pålitliga som mindre, vad säger du om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 11:04
Ursprungligen av Gåpen:

Någon sa till mig att större hårdiskar inte är lika pålitliga som mindre, vad säger du om det?

Kanske precis i början när de släpps och nya tekniker används. Kanske då att det kommer ut omgångar med diskar som är dåliga på olika sätt.
Men vad jag tror du hört det ifrån så är det externa enheter som innehåller flera diskar som har RAID:ats ihop till ett utrymme. Som alltid, ju fler diskar desto större risk att en går sönder och går en sönder så rasar allt.

Så länge det handlar om en disk som inte har några kända fel dokumenterade från tillverkaren så håller inte, enligt mig, det påståendet.

Ursprungligen av Gåpen:

Någon sa till mig att större hårdiskar inte är lika pålitliga som mindre, vad säger du om det?

Att det inte är relevant i sammanhanget.

Du har bara plats till en HD i din iMac (om du inte byter bort Superdriven). Normalt brukar man sätta i en så stor HD som man tycker man har råd med, eller som är prisvärt för tillfället.

Har aldrig hört talas om att någon valt en mindre HD för att öka säkerheten.

WD black som redan nämnts i tråden skall vara bra. Det är i alla fall inget dåligt val.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-29 11:25

Hur är det att byta den själv? Jag själv är ruska på sånt här men en kompis säger att han byter en hårddisk på en pc på en grisblink men han vet inte hur det är med en Mac, någon skillnad eller törs jag lämna över macen till honom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 11:53
Ursprungligen av Gåpen:

Hur är det att byta den själv? Jag själv är ruska på sånt här men en kompis säger att han byter en hårddisk på en pc på en grisblink men han vet inte hur det är med en Mac, någon skillnad eller törs jag lämna över macen till honom?

Jag säger att man alltid ska akta sig för självsäkra hemmafixare. Självsäkra hemmapularna är farligast eftersom de lovar att de ska fixa, sedan blir det svårare än vad de klarar av och då istället för att erkänna att det tagit vatten över huvudet så försöker de tills något går sönder.
Byta disk i en tower-PC och byta i en kompakt iMac är två helt olika saker. Han kan väl kolla här och se vad han tycker. Finns flera filmer om att byta disk i alu.

Jag skulle lämna in den, är du säker på att allt funkar som det ska.

Ursprungligen av Gåpen:

Hur är det att byta den själv? Jag själv är ruska på sånt här men en kompis säger att han byter en hårddisk på en pc på en grisblink men han vet inte hur det är med en Mac, någon skillnad eller törs jag lämna över macen till honom?

Är en GIGANTISK skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 21:57
Ursprungligen av Gåpen:

Hur är det att byta den själv? Jag själv är ruska på sånt här men en kompis säger att han byter en hårddisk på en pc på en grisblink men han vet inte hur det är med en Mac, någon skillnad eller törs jag lämna över macen till honom?

Tro mig. Det är inte lätt.

  • Medlem
  • 2010-03-29 23:02
Ursprungligen av 20hz:

Tro mig. Det är inte lätt.

Nja, det är inte så svårt heller (enligt min begränsade erfarenhet). Har man en steg-för-steg-instruktion eller en film att följa som Acke tipsade om ovan, så går det. Ta det lugnt, håll reda på skruvarna och slit inte i kablarna, så ordnar det sig. Krångligare än en ordinär PC-burk, men inte alls oöverstigligt.

Ursprungligen av Gåpen:

Hur är det att byta den själv? Jag själv är ruska på sånt här men en kompis säger att han byter en hårddisk på en pc på en grisblink men han vet inte hur det är med en Mac, någon skillnad eller törs jag lämna över macen till honom?

Lika lite som att jag skulle lämna över min bil till en moppefixare. Nästan så att det är bättre om du gör det själv, är man nervös och lite ovan brukar man åtminstone se till att det går noggrant till Fast som andra redan sagt är det lite annorlunda eftersom det är mycket mer precisionsarbete och är du osäker tycker jag definitivt det är värt att lämna in den. Om du vill göra det själv behöver du ett par sugkoppar, torxmejslar, tryckluft på burk och gott om tid. Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-30 02:33

Handlar inte om ihop eller isärtagningen utan att hålla skärmytan dammfri. Men störs du inte av små dammpartiklar så go for it. Burkarna tillverkas i vakuum då de monteras ihop.

1
Bevaka tråden