Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering av USB-minne - FAT32, NTFS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-27 23:11

"The FAT32 format is a fairly old format. Although it can be used on both Mac and PC computers, you may find some larger files won't copy to the device. If you use a Windows-based computer and want the capability to import larger files, you can reformat the device to NTSC. Although Mac computers can read NTSC files, they aren't able to write to them"

Vet någon en lösning på ovanstående problem. Jag köpte ett vanligt Kingston 16 GB USB minne hos Elgiganten. Har ingen större erfarenhet av större USB minnen har alltid använt externa hårddiskar. Men nu börjar priserna krypa ner även på 64 GB och 128 Gbs USB minnen.

Men jag kan bara kopiera hela filer mindre än 4 gig till minnet i FAT32 formatering. I NTSC så kan macen bara läsa minnet men inte skriva till mitt minne ?

Finns det andra vägar att gå på macplattformen för att kunna kopiera större filer än 4 gig till mitt USB minne ?

I HFS+ så läser inte blueray spelaren minnet

Inget annat filformat jag kan formatera med så min SAMSUNG blueray spelares USB port kan läsa minnet .

Finns det någon lösning att jobba med minnet på macplattformen ?

Finns det andra blueray spelare som kan läsa macformaterade USB minnen (troligtvis inte), eller är man påtvingad PC-plattformen när det gäller detta problem ?

Senast redigerat 2010-03-27 23:59

Har din blu-ray spelare nätverksport eller trådlöst strömmande använd den istället för usbminne. Popcornhour är trevliga oxå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-27 23:39
Ursprungligen av pepparkaka:

Har din blu-ray spelare nätverksport eller trådlöst strömmande använd den istället för usbminne. Popcornhour är trevliga oxå.

Ja tack för tipset tänkte pröva dom alternativen senare. Har en Samsung BD-P1600 blueray den har nätverksport och stöd för Wifi men ingen dongel, lös dongel kostar 700 kr så det väntar jag med.

Popcornhour hårdvara-mjukvara för att streama, funkar det bra för mac har du kört den en tid ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-27 23:45

Download NTFS-3G for Mac - Read-write NTFS filesystem driver. MacUpdate Mac Software Downloads

Finns tydligen något NTFS-3G format som ska ge read/write på macen

Ska testa det bäst att vara försiktig är nog buggigt värre.

Tacksam för andra tips angående mitt USB minne i mac miljö - kontra blueray spelarens USB ingång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-28 00:00

NTSC kontra NTSF

NTFS . Windows eget filsystem. NTSB "National Transportation Safety Board" .
NTSC "National Television Standards Comittee"

Undrar om min blueray kan läsa NTSF-3G .. skulle inte tro det...

Skulle behöva en NTSC- 3G filsystem driver för mac

Senast redigerat 2010-03-28 00:10
Ursprungligen av CUBEIS:

Finns tydligen något NTFS-3G format som ska ge read/write på macen

NTFS-3G är inget format. Det är ett program som gör att Macen kan skriva till NTFS-formaterade volymer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-29 16:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

NTFS-3G är inget format. Det är ett program som gör att Macen kan skriva till NTFS-formaterade volymer.

Du har rätt. Jag var för mycket uppe i limningen på ostadiga ben, hehehe,, NTFS ska det vara O:-)

Hade fest och efter "lite" dryck så skulle jag självklart börja meka med USB minnen och få dom att funka för mac

Problemet är löst. Jag har NTFS formaterat minnet i PC och lägger över filerna från PC:n också och då kan jag köra upp NTFS på min LG 350V blueray spelares USB port.

Jag lämnade tillbaks min Samsung blueray fick ingen ordning på den och läsning av vissa filer trots alla världens firmware uppdateringar, så verkar den hålla fast vid att bara läsa FAT DOS i sin USB port dvs filer under 4 GB.

När det gäller "streaming" från dator till blueray så är det också PC som gäller, lite tråkigt att macen inte hänger med än så länge inom detta område, men den som lever får se.

Nu har jag tom fått ordning på ljudet i mina filer också på USB stickan, på PC-sidan finns det dock en hel del trevliga nytto program som mac fortfarande saknar måste jag säga.

Skall du använda USB så är det FAT som gäller.
Snabb sökning på samsungs sida säger

"Only those USB devices formatted in FAT filesystem (DOS 8.3 volume label) are supported"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-28 11:40
Ursprungligen av illerG:

Skall du använda USB så är det FAT som gäller.
Snabb sökning på samsungs sida säger

"Only those USB devices formatted in FAT filesystem (DOS 8.3 volume label) are supported"

Slutsatsen blir då tyvärr att man inte kan använda filer över 4 gig på USB stickan .

Får väl pröva att formatera en USB hårddisk med FAT DOS men samma sak där förmodar jag.

Får väl streama från min dator till bluerayen då. Eller ta fram min lilla mini PC laptop och köra över filer till minnesstickan i PC-miljö i NTSC formatet.

Får väl använda USB stickan till JPEG bilder och annat smått och gott

Ursprungligen av CUBEIS:

Får väl streama från min dator till bluerayen då. Eller ta fram min lilla mini PC laptop och köra över filer till minnesstickan i PC-miljö i NTSC formatet.

Trots att du själv kommit med förklaring till bokstavskombinationerna, så fortsätter du att kalla det för NTSC. Varför?

Jag ändrar i trådens rubrik.

/Mod

FAT 32 filsystem är max 4GB filer. finns inget sätt att komma undan det oberoende om det är disk eller USB-minne

Sedan läger vi ner det här med NTSC som är en amerikansk "TV-signal" standard. Detta har inget att göra med Microsofts filsystem som just är NTFS, inget annat.

1
Bevaka tråden