Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mailserver och hur byta?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 16:58

Jag kör CommuniGate Pro (CommuniGate Systems - Unified Communications) och innan dess Communigate för MacOS, och har varit väldigt nöjd med deras produkter.
Dock har de blivit lite för stora tycker jag, de har minskat på uppdaterings/supporttiden, och tar betydligt mer betalt nu. Det gör att jag inte kan uppdatera längre (jag har datorer som hobby, inget företag). Så jag måste se mej om efter andra alternativ.....
Vad ska jag välja och varför? Egentligen är det kanske lättast att köra Apples lösningar eftersom de är inbyggda i MacOS X Server, men jag har hört så mycket negativt om Squirrel...
Kerio, Zimbra m fl har fått rätt bra kritik, men jag har inte testat något av dem än. Kerio kostar väl också en del... Att konverteringen av mail och konton går smidigt är ju ett krav.

Edit: Den här tråden kanske skulle ligga under MacOS X Server istället...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-29 10:10

Blandar du inte ihop äpplen och päron? Å enda sidan pratar vi om en (SMTP) mailserver som vi vill byta bort: från CGP till något annat. Å andra sidan refereras Squirrel (eg. SquirrelMail) vilket väl är en webbaserad IMAP-klient som dessutom snackar SMTP för att skicka. Bara så att man reder ut begreppen innan.

Och ovanpå detta pratas det också om Kerio, ZImbra etc som är integrerade lösningar med en hel del ytterligare matnyttigt.

Du kan alltså välja separata lösningar i form av Postfix + Dovecot så får du SMTP + IMAP. Sedan väljer du något annat ovanpå för själva access/gui. Eller så går du direkt på en totalintegrerad lösning i form av Zimbra. (för jag tror att den har allt i samma monolit).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-29 15:27
Ursprungligen av frazze:

Blandar du inte ihop äpplen och päron? Å enda sidan pratar vi om en (SMTP) mailserver som vi vill byta bort: från CGP till något annat. Å andra sidan refereras Squirrel (eg. SquirrelMail) vilket väl är en webbaserad IMAP-klient som dessutom snackar SMTP för att skicka. Bara så att man reder ut begreppen innan.

Och ovanpå detta pratas det också om Kerio, ZImbra etc som är integrerade lösningar med en hel del ytterligare matnyttigt.

Du kan alltså välja separata lösningar i form av Postfix + Dovecot så får du SMTP + IMAP. Sedan väljer du något annat ovanpå för själva access/gui. Eller så går du direkt på en totalintegrerad lösning i form av Zimbra. (för jag tror att den har allt i samma monolit).

Det jag avsåg men inte beskrev är att jag behöver POP3, IMAP, HTTP/HTTPS av mailen (ska nå samma mailboxar oavsett protokoll). Och givetvis SMTP.
I CGP ligger allt i samma program, därför tänkte jag inte på att speca dessa.

Adressböcker och kalendrar använder jag inte idag, jag har visserligen LDAP uppsatt men använder mej inte av dej. Om dessa ingår i t ex Zimbra/Kerio är det ju ingen nackdel....

Jag skulle nog föredra en integrerad lösning, dels eftersom jag är van vid det, och dels för att jag tror det blir mindre problem vid bl a uppdateringar.

I Zimbra o Kerio finns ju dessutom funktioner för Delade kalendrar/adressböcker m.m. Samt att Zimbra har en gratis-version som dock är lite begränsad.

För att lättare kunna hjälpa vore det bra om du skriver vilka funktioner du eftersträvar.

Vi körde Communigate Pro (CGP) på två mejl servrar i flera år (från 99-08) i ett par små företag. Vi har 50 konton, 80 alias och 14 domän på vår nuvarande server. Vi håller med mejl tjänster gratis till nåra små organisationer och våra familjer mm. Vi var mycket nöjda med CGP men kände inte att vi ville betala priset för uppdateringarna längre då det blev lite väl dyrt.

Vi tittade på en del alternativ och fastnade för Zimbra Open Source Edition. Zimbra lösningen har inte varit lika stabil som CGP var. Men det kan bero på hur vi kör vår miljö. Zimbra måste i princip installeras själv på en server (annars blir det knepigt att underhålla). Så vi kör vår Zimbra installation på en Ubuntu virtuell maskin (VM), då vi inte vill ha en burk bara för Zimbra.

Det som är bra:

- Zimbra är lätt att installera
- Zimbra är lätt att administrera
- Fungerar bra för användarna
- Vi hittade skript som gjorde att vi förhållandevis lätt kunde importera IMAP mejlboxarna från CGP
- Ganska lätt att underhålla
- Regelbundna uppdateringar
- Start och stop kommandon för Zimbra finns som "command line"

Det som har varit lite strul:

- Java processen som är Zimbras huvudprocess hänger ibland och jag måste sparka VMen som den sitter på för att få gång den igen (det kan vara relaterat till vår VM konfig. eller sättet vi gör backuper på)
- Statistik systemet har slutat fungera och det är knepigt att få igång igen (många verkar har samma problem). Å andra sidan, på CGP så hade vi ingen statistik.

Senast redigerat 2010-03-29 15:25
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-29 15:20

Förstår jag dig rätt att du bara vill erbjuda mailtjänster? För då är ju Zimbra etc över målet. Kalender, adressbok etc har ju inget direkt med mail att göra, möjligen kan man integrera det hårt mot mail. Men är det bara POP/IMAP så känns det som att du kan komma undan mycket biligare och enklare. Och dessutom slippa Java.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-29 15:33
Ursprungligen av frazze:

Förstår jag dig rätt att du bara vill erbjuda mailtjänster? För då är ju Zimbra etc över målet. Kalender, adressbok etc har ju inget direkt med mail att göra, möjligen kan man integrera det hårt mot mail. Men är det bara POP/IMAP så känns det som att du kan komma undan mycket biligare och enklare. Och dessutom slippa Java.

Japp, bara mail, men även webmail utöver POP/IMAP.
Det viktigaste är stabiliteten eftersom jag jobbar utomlands flera månader i sträck ibland
Priset är inte sååå viktigt, men blir det flera tusen per år känns det inte så kul

Precis som bjelkeman använder jag den för familj och vänner, så det finns flera domäner som servas av den. Den körs idag på en dedikerad Macmini under vanliga MacOS X 10.5.8.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-29 20:13

Jag rekommenderar MacOS X mailserver som jag kört i snart 8 år. Ca 450 konton.
Nu rullar den stabilt på en Tiger-server som jag inte rört på 3 år.
Nästa år planerar jag att byta och kommer att fortsätta med MacOS-server.
Har kikat på Kerio och Communigate osv men eftersom vår har gått så stabilt så får nog Apple fortsatt förtroende. Dovecot i nya 10.6 har väl fått bättre kritik än SquirrelMail som kanske inte är så roligt. Fast den fungerar ju.
Jag har ingen egen erfarenhet av hur konvertering från andra servrers funkar.
Det är tydligen inte självklart att det fungerar mellan Apples egna versioner.
Någon som gjort detta ?

Ursprungligen av Allan Z:

Jag rekommenderar MacOS X mailserver som jag kört i snart 8 år. Ca 450 konton.
Nu rullar den stabilt på en Tiger-server som jag inte rört på 3 år.
Nästa år planerar jag att byta och kommer att fortsätta med MacOS-server.
Har kikat på Kerio och Communigate osv men eftersom vår har gått så stabilt så får nog Apple fortsatt förtroende. Dovecot i nya 10.6 har väl fått bättre kritik än SquirrelMail som kanske inte är så roligt. Fast den fungerar ju.
Jag har ingen egen erfarenhet av hur konvertering från andra servrers funkar.
Det är tydligen inte självklart att det fungerar mellan Apples egna versioner.
Någon som gjort detta ?

Det ska väl sägas att Dovecot och Squirrelmail är fel saker att jämföra. Squirrelmail är ju webbmailen medans Dovecot är IMAP/POP3 servern. Så det Dovecot ersätter från 10.5 är ju Cyrus. Squirrelmail är kvar som vanligt

Man kan inte komma undan billigare än Zimbra, den är ju gratis. Nåja, den bör sitta på sin egen maskin, så det är ju en kostnad om det är en VM eller en hård maskin. Det jag gillar mest är att man inte måste installera och integrerar flera packet för att få IMAP, POP3, SMTP, HTTP/HTTPS. De flesta UNIX grejor är nog så pilliga att få ihop ofta. Den kan som sagt mer saker, men det använder inte vi heller speciellt mycket.

Mac OS X Server med Mail Server är nog bra också, men den kostar ju förstås pengar. Den borde vara riktigt enkel att få igång. En Tiger server som inte rörts på 3 år låter ju dock trevligt. Jag förmodar att du har patchat den, men kanske den sista patchen kom ut för Tiger kom ut för 3 år sendan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-30 11:53
Ursprungligen av bjelkeman:

men kanske den sista patchen kom ut för Tiger kom ut för 3 år sendan.

Nja, sista säkerhetsuppdateringen kom väl ungefär när Mac OS X 10.6 kom ut.

Ursprungligen av Johan S:

Squirrelmail är kvar som vanligt

Vilket är helt sjukt. Apple sitter ju på den bästa webmailen jag sett, MobileMe. Förenklat, inte är det väl samma användare som köper MobileMe som köper Mac OS X Server?

Ursprungligen av acke:

Vilket är helt sjukt. Apple sitter ju på den bästa webmailen jag sett, MobileMe. Förenklat, inte är det väl samma användare som köper MobileMe som köper Mac OS X Server?

Men som vanligt är det ju bara hemanvändarna som får ta del av det Apple gör bra. Företagsanvändarna och serversegmentet sköter man med vänster lilltå

1
Bevaka tråden