Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook hittar plötsligt inte min externa (men den hittar den i skivverktyg...)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-28 17:52

Idag när jag skulle plugga in min externa tillbaka i datorn hittades den inte. Hårddisken börjar surra och lysa som vanligt men ikonen dyker inte upp på skrivbordet. När jag gick in på skivverktyg så finns den där. Se bild...

http://www.skaerby.se/bild1.png

Det är en WD My Book Home edition och är lite drygt ett år gammal, jag har inte haft några som helst problem förens nu.

Vad skall jag göra? Vad har hänt? Börjar få panik......

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-28 20:01

Markera den och klicka på knappen "Lägg på skrivbordet"

Prova annars att kontrollera och reparera skivan. Risken är att volymen på hårddisken är skadad, eftersom bara själva enheten visas i Skivkontroll. Om inte Skivkontroll kan reparera skivan kan du göra ett försök med Disk Warrior.

Om inte Skivkontroll kan åtgärda problemet på första försöket bör du nog skaffa en ny hårddisk - risken är att den går sönder igen inom kort.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-28 20:31

okej, tack! jag skall försöka med det, tack för svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 21:12

Det verkar se ut som att man inte kan välja att Kontrollera skiva. Går det inte och Lägga på skrivbordet, misstänker det eftersom den inte ens kommer upp i listan så skulle jag försöka med Diskwarrior, fungerar inte det skulle jag prova att formatera disken och lägga tillbaka innehållet på disken från backup. För backup på allt material har du va?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-28 21:27

Disken är korrupt och troligen död (det är väldigt ovanligt att en HD som mår bra sabbar datan som finns på disken). Garanti och backup är nog lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 23:00
Ursprungligen av shandar:

Disken är korrupt och troligen död (det är väldigt ovanligt att en HD som mår bra sabbar datan som finns på disken). Garanti och backup är nog lösningen.

Hehe, lite väl drastiskt. Troligtvis är det partionen som är skadad. Testa Diskwarrior som acke säger.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-28 23:48
Ursprungligen av 20hz:

Hehe, lite väl drastiskt. Troligtvis är det partionen som är skadad. Testa Diskwarrior som acke säger.

Kanske det, men precis samma sak har hänt mig förut och då såg det likadant ut Hoppas för Rajkurts skull att Diskwarrior fixar det, men jag hade inte satt många ören på det. Tyvärr. För övrigt har jag aldrig sett en partition som blivit korrupt utan att disken har varit skadad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 00:04
Ursprungligen av shandar:

Kanske det, men precis samma sak har hänt mig förut och då såg det likadant ut Hoppas för Rajkurts skull att Diskwarrior fixar det, men jag hade inte satt många ören på det. Tyvärr. För övrigt har jag aldrig sett en partition som blivit korrupt utan att disken har varit skadad.

Räcker att man sliter ur en USB/Firewire disk utan att unmounta den. Hänt mig ett par ggr.

Då måste jag ha haft en enorm tur Jag har ryckt oavmonterade USB och FW enormt många gånger genom åren. Det har aldrig lett till några som helst problem.
Men...diskarna har ju aldrig hållit på och jobbat förstås.

Ursprungligen av 20hz:

Räcker att man sliter ur en USB/Firewire disk utan att unmounta den. Hänt mig ett par ggr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 00:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Då måste jag ha haft en enorm tur Jag har ryckt oavmonterade USB och FW enormt många gånger genom åren. Det har aldrig lett till några som helst problem.
Men...diskarna har ju aldrig hållit på och jobbat förstås.

Ja För det har hänt mig flertalet ggr ;D

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-29 09:31

Hej alla, och tack för svaren. Hann aldrig återkomma igen igår, men saker och ting har förändrats (utan att jag har gjort någonting). Efter att ha varit här inne och frågat er så har jag letat som en galning efter kvittot, vilket ledde till att jag drog hemifrån ungefär ganska snart efter att jag skrev det andra inlägget.

När jag sen kom hem, så har den mystiskt lagat sig själv. För på skrivbordet låg en vanlig mapp med samma namn som den externa, med samma innehåll. Datorn säkerhetskopierade som vanligt och efter att jag startade om datorn kom även ikonen tillbaka och allt har fungerat bra sen dess.

Borde jag fortfarande vara orolig?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-29 11:54

Ja, tills du har kört disk utility och disk warrior så ska du vara orolig. Skulle de visa minsta fel så gör en full backup på allt som finns på disken, annars kan du nog slappna av

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-29 18:02

Menar du reparera i disk utility? Kommer filerna som finns där ta skada eller försvinna då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 18:16
Ursprungligen av Rajkurt:

Menar du reparera i disk utility? Kommer filerna som finns där ta skada eller försvinna då?

Nejdå.

1
Bevaka tråden