Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 datorer 1 iPhone men vill ha ett bibliotek?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 16:41

Hejsan.

Nu är det såhär.

Hemma har jag en dator med en massa musik på. All den musiken har jag även på min jobbdator. Det är musik som jag har ripat direkt utav mina köpe skivor. Så inget är ful kopierat.

Jag vill ju att dessa 2 bibliotek skall vara synkade och då tänkte jag att det bästa är ju om iPhonen sköter detta. Den musiken som inte finns på jobbdatorn lägger telefon över till och vise verse hemma.
Detta verkar inte gå då iPhonen bara kan ha ett bibliotek att synka sig mot. Det enda som fungerar är musiken som jag köpt på iTunes. Jag har ingen lust att köpa 3-400cd skivor igen för samma peng bara för att få det att fungera. Och jag köper fortfarande cd skivor ibland och lägger in dom på olika datorer.

Jag vet att jag inte är ensam om problemet och det måste ju gå att lösa på ett eller annat sätt!

När du har lagt in ny musik på den ena datorn, så kan du ta med dig låtarna på ett USB-minne till den andra datorn.

Det är kanske ingen snygg synkroniseringslösning, men det funkar, och det är ganska enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 19:00

Det är en lösning som jag hade gått med på 2002 men inte i år!

Nu så raderas ju iPhonen varje gång för att den inte är synkroniserad och det är mina datorer båda med samma iTunes konto på.

Ganska så dumt lösning på problemet tycker jag att apple har.

Ursprungligen av atomlab:

Nu så raderas ju iPhonen varje gång för att den inte är synkroniserad...

Jag förstår inte. Varför raderas den? Hur gör du dina synkroniseringar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 19:17

Det går ju att köra filsynk om du har Internet på båda ställena. Synka iTunesmappen....
iPhonePyssel.se - Perfekt blogg för iPhone älskare - iPB uppdateras dagligen stod det för någon vecka sedan om hur man skulle göra för att köra en iPhone på två (eller flera) datorer. Man behöver ändra i ett par filer med en hexeditor har jag för mej.... ska se om jag kan hitta den artikeln igen.

Edit: här var det:
http://iphonepyssel.se/2010/03/06/synca-din-iphone-med-flera-datorer-guide/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 23:44

Jag stoppar in min iPhone i min hemmadator och har en smart mapp som synkroniserar dom senaste 10gb importerade låtarna.

Sedan kommer jag till jobbet och stoppar in telefonen och då säger den att telefonen är synkroniserad mot ett annat bibliotek och behöver raderas för att fortsätta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-28 09:53
Ursprungligen av atomlab:

Jag stoppar in min iPhone i min hemmadator och har en smart mapp som synkroniserar dom senaste 10gb importerade låtarna.

Sedan kommer jag till jobbet och stoppar in telefonen och då säger den att telefonen är synkroniserad mot ett annat bibliotek och behöver raderas för att fortsätta.

Ja, du kan inte synka mot två datorer med iTunes.

Testa med typ http://reviews.cnet.com/8301-19512_7-10115100-233.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 12:56
Ursprungligen av zappee:

Ja, du kan inte synka mot två datorer med iTunes.

Jodå, men inte OTB.Kräver lite pill....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 16:30

Det är just det som är grejen.

Varför kan inte apple bygga iTunes så att den känner att man har flera itunes med hjälp utav sitt itunes konto?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 16:51

Copyright.... visst kan de, men jag tror de får problem med musikindustrin då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 17:14

Varför då. Det är musik som är godkänd på min egna dator och som jag själv köpt så varför skall jag inte kunna ha den på min andra egna dator?

Ok att det inte fungerar mellan din, min och grannens dator. Men mellan mina egna datorer med min egna musik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 17:33
Ursprungligen av atomlab:

Varför då. Det är musik som är godkänd på min egna dator och som jag själv köpt så varför skall jag inte kunna ha den på min andra egna dator?

Ok att det inte fungerar mellan din, min och grannens dator. Men mellan mina egna datorer med min egna musik.

Tja, varför får du nog fråga Apple om....
Vi hade ju kassettskatt och CD/DVDskatt på inspelningsbara media även om man skulle använda dem för eget material, för att kompensera för piratkopiering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 17:56

Snarare Skivbolagen tror jag.

Kan ju börja med att fråga Artisterna här om dom tycker det är ok eller inte att jag vill ha den köpta musiken på 2 datorer.

Ursprungligen av atomlab:

..om dom tycker det är ok eller inte att jag vill ha den köpta musiken på 2 datorer.

Detta är inte problemet. Du kan ha din köpta musik på hur många datorer du vill.

Problemet är att det inte går att använda iPhonen som mellanlagring och synka mot två olika iTunes-bibliotek.

Det är två helt olika frågor. Så vi kan väl försöka hålla oss till ämnet...

- Det finns kanske tredjepartsprogram som löser ditt problem. Sök lite på versiontracker t.ex.

- Och jag har tidigare i tråden gett förslag på en metod som jag själv använder för att synka iTunes hemma och på jobbet.

- Och ett annat förslag är att lämna feedback till Apple, och be dem fixa en lösning i kommande versioner av iTunes/iPhoneOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 19:29

Jag tror inte det finns en enkel lösning som gör det du vill. Tyvärr.

Mina förslag:
1) Strunta i att ha iTunes-bibliotek på jobbet. Du har ju iPhonen med dig och kan lyssna på musiken där.

2) Själv har jag en Mac hemma och en laptop som jag tar till jobbet. Min laptop har inget eget iTunes-bibliotek, utan är inställd så att den kör på biblioteket som ligger på hem-Macen. Funkar bra om hem-Macen INTE har iTunes startat. Så då jag är på jobbet kan jag koppla upp fildelning mot hem-Macen och starta iTunes. Långsamt, men det funkar.

3) Ha endast ett iTunes-bibliotek på en liten extern hårddisk. Koppla in hårddisken i den dator du vill starta iTunes på just nu. Ta med hårddisken till jobbet om du vill. (Se till att köra Time-Machine-Backup på denna hårddisk på någon av dina datorer.)

1
Bevaka tråden