Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express med trådlöst stadsnät?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har kopplat upp mig på ett stadsnät i Malmö som heter Myfi.net och skulle vilja få det att fungera ihop med alla roliga funktioner i Airport Express. När jag ansluter min airport express till myfi.net så kan datorn inte längre hitta expressen, någon som har koll på hur jag bör göra?

Mvh. Henning Pettersson

Hej Henning!

Nu vet jag inte riktigt hur airporten och stadsnätet och din dator är anslutna till varandra, men jag kan tänka mig att om du ställer in din airport över wifi med din dator och airporten då ansluts mot stadsnätet är då även din dator ansluten till samma nätverk? om inte så kan det vara detta som är problemet.

Du får gärna beskriva utförligare kring hur du vill att det skall fungera och hur det är anslutet, för som det är beskrivet just nu så vet jag inte riktigt om mitt förslag på lösning ens är i närheten av att vara till hjälp.

Tack för svar, men jag tröttnade på att det inte fungerade och bytte bredbandsleverantör istället. Problemet var att när jag satte airporten för att utöka det befintliga nätverket så försvann den helt och hållet.

Tack för hjälpen ändå.

/Henning

Har också skaffat myfi samt en AirPort Express samt en AirPort extreme. Har ännu inte satt mig in i hur det ska lösas men återkommer efter helgen då jag hade tänkt att ge det ett försök.

Nu ger jag uppförsöken att lösa det på egen hand och ber
om hjälp:

Tar emot ett trådlöst nätverk (myfi.net) med deras router som också skickar ut signaler. Har tre datorer uppkopplade på myifi-routern men vill koppla in min AirPort extreme samt Express i nätverket. Om jag kopplar ethernetkablen mellan myfi-routern och min ap-extreme och kopplar upp på airportnätverket står det att jag inte kan ansluta till internet.

Jag har inte så mycket erfarenhet av trådlösa nätverk så jag kanske missat något
enkelt steg?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 12:22

Eftersom du redan har en router i nätverket, bör du nog överväga att sätta din Extreme i bryggläge.
Vad vill du ha ut av ditt nätverk? Ska du ha din Extreme enbart pga att du vill ha trådlöst nätverk?
Express för att skicka ljud från iTunes?
Hur går kablarna, en TPkabel från routern till Extreme? Hur kopplar du in Express, med kabel från routern eller tänkte du köra trådlöst från Extreme?

Edit: Missade att ditt inkommande var trådlöst.... men det borde inte spela någon roll egentligen. Men mer info om vad du ska använda grejorna till underlättar

Min extreme ska fungera som:
- kärnan i mitt hemnätverk. Jag når inte
mina datorer via myfi-routern tex.
- USB-hårddisk

Min express ska fungera (trådlöst) till
- trådlös musik
- trådlös skrivare

Kopplat en nätverkskabel mellan routern och extreme. Kan man brygga trådlöst istället tror du?

Säg till om du behöver mer info om hur jag vill att det ska fungera

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 14:07
Ursprungligen av johan_fbg:

Min extreme ska fungera som:
- kärnan i mitt hemnätverk. Jag når inte
mina datorer via myfi-routern tex.
- USB-hårddisk

Det här får du utveckla lite... Varifrån når du inte dina datorer? Har du någon modellbeteckning som vi kan google på? Rent av en semi-grafisk (ascii-bild av ditt nätverk)?

Ok, jag gör ett nytt försök att göra mig förstådd. När jag bara är uppkopplad till nätet genom routern jag fick från Myfi så kommer jag t.ex. inte åt Macbooken via iMac. De dyker alltså inte upp i Finder under "nätverk".

När jag kopplar ihop datorerna genom min Airport Extreme hittar datorerna varandra direkt. Jag kan dela ut iTunes i nätverket, ta backup på alla datorerna via USB-hårddisken osv. Det enda jag saknar då är internet. Jag ville koppla ihop routern från Myfi med min Airport extreme så den i sin tur delar ut internet samtidigt som mina datorer kan nå varandra via den.

Jag ställer in Airport verktyg att min Extreme ska skapa ett trådlöst nätverk och hämta internet från Ethernetporten. Men resultatet blir att safari säger att det inte finns någon internetanslutning.

Säg till om ni behöver mer information så berättar jag! Vet inte riktigt var problemet ligger bara? Kanske är omöjligt att få det att fungera som jag vill?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 16:29

Inget är omöjligt
Jag skulle börja med att slå av WiFi i din router. Eftersom du ska köra Extreme som trådlös AP, behöver du ju inte en till.
Om du kopplar bort din Extreme och kopplar in en dator till Myfi-routern med kabel, och startar upp datorn, vad får du för IPadress i datorn då?

Edit: Ha Airport avslaget i datorn då.

Jag kan inte stänga av WiFi på min Myfi-router då konceptet för Myfi är att dela ut sin internetanslutning till andra i närheten.

Om jag kopplar in min router rakt in i datorn med ethernet får jag IP-nummer 169.254.48.69 och datorn kommer inte åt internet. Vad säger det? Att routern inte stödjer internet via ethernet, bara via wifi?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 17:46

Det säger att den inte delar ut ett IPnummer alls till datorn (169.254.... är egentilldelad av datorn).
Du har alltså inte DHCP påslaget i routern.
Har du fast eller dynamiskt IPnummer av din leverantör?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 17:57

Bra. Då är felsökningen på gång. Jag har läst lite hos myfi.net, men det är inget direkt som säger att ethernetporten borde vara död. Har du frågat deras kundservice hur man ansluter extra trådlös utrustning?

Jag misstänker att jag har ett fast IP-nummer med tanke på hur Myfi fungerar? Myfi.net | Om Myfi.net

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 18:33
Ursprungligen av johan_fbg:

Jag misstänker att jag har ett fast IP-nummer med tanke på hur Myfi fungerar? Myfi.net | Om Myfi.net

I så fall måste du ha fått ett papper där dina uppgifter står, IPnummer, nätmask, gateway...? Du måste väl ha fått någon installationsinstruktion....
Eller skickar de bara routern till dej konfigurerad och klar? Du bör ju i alla fall få veta vad du ska använda för IPnummer på din dator....

Men har det funkat förut? Hur hade du kopplat då? Kört datorn trådlöst till Myfi eller med kabel?

Jag sitter i Mocambique och har en ganska slö lina till Internet....

Jag har skickat e-post till deras kundtjänst men inte fått något svar än.

Fantastiskt hur liten världen kan vara på internet

Routern kom färdiginstallerad, man behövde bara koppla in den i eljacket.

Internet fungerar bra när jag kopplar upp mig på myfi-routerns trådlösa. Problemet uppstår när jag försöker få min extreme att koppla upp sig till routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 19:04

OK, så du kan bara använda din dator till Myfi via trådlös anslutning? Det finns ett Ethernetuttag, men det funkar inte?
Du har ingen aning om IPnummer?
Vad får du för IPnummer när du kör din dator trådlöst mot Myfi?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 19:14

Nu har jag läst igenom sidorna på Myfi... och jag tror det blir svårt att lösa. Det är ju ingen vanlig router....
Den verkar bara ha ADSLanslutning och trådlöst, inget trådbundet LAN....? Och det trådlösa funkar både som WAN och LAN, om man kan uttrycka sej så.
Jag har aldrig sett en sådan lösning tidigare, och kan nog inte hjälpa dej mer

Precis, myfi fungerar bra via trådlöst men om jag kopplar routern till datorn via ethernet går det inte, den delade iaf inte ut något IP-nummer. Via trådlöst ger myfi mig IP-nummer 172.16.16.224

Tack så mycket för hjälpen i alla fall. Jag återkommer i tråden när jag har fått svar från deras kunskap!

1
Bevaka tråden