Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket bildredigeringsprogram ska jag köpa? (amatör)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tänkte köpa mig ett bildredigeringsprogram och undrar vilket jag ska köpa. Får kosta runt 2000 kr. Är det apeture 3 som gäller eller Photoshop elements? Eller finns det ytterliggare någon uppstickare. Hur är gratisprogrammet gimp i jämförelse?

.rickard

Gimp är bra - bara att ladda ner och köra! Trevligt forum och en hel del "tutorials" som gör att man kan komma igång med både det ena och andra

Ett lite lättare program att jobba i tycker jag är Pixelmator ($ 59)
(Ladda ner en 30 dagars gratisversion och testa!) Pixelmator
Pixelmator kan kanske inte riktigt lika mycket som photoshop men oftast betydligt mer än amatörredigeraren/-fotogragen kan och utnyttjar!
Dessutom är det riktigt snyggt!
Om du sedan tänker dig att köpa Pixelmator så leta rabattkupong på nätet - det brukar alltid vara någon som har en kod som ger rabatt.

Har inte sett senaste Aperture men skulle kanske inte börja där/ha det som enda redigeringsprogram

Photoshop eller Photoshop Elements är alltid Photoshop men jag skulle nog givit Pixelmator en chans innan jag laddade ner och testade Elements gratis under 30 dagar

Vad vill du göra med bilderna? Skära, justera färger, städa upp bilderna lite eller vill du flytta bort gubbar, hus från bakgrunden?

Ladda ner testversioner av programmen och testa. Tex finns en ny beta av lightroom ute nu. http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/

Ursprungligen av frappadish:

Hej!

Tänkte köpa mig ett bildredigeringsprogram och undrar vilket jag ska köpa. Får kosta runt 2000 kr. Är det apeture 3 som gäller eller Photoshop elements? Eller finns det ytterliggare någon uppstickare. Hur är gratisprogrammet gimp i jämförelse?

.rickard

Aperture 3 och Adobe Lightroom är mer än så.

Aperture3 använder jag inte själv men det har likadana funktioner i stort.

Med Lightroom laddar du in bilderna i en katalog där du kan sortera, märka bilder med tags, namn, datum och tusen andra grejer. Sedan kan du REDIGERA bilderna, vrida, ta bort dammkorn, skärpa, fixa ljuset och tusen andra saker.
Man kan redigera lera bilder samtidigt, ex ljusa upp ALLA bilderna man importerade nyss med +1EV (ett steg)... grymt praktiskt.
Sedan har du utmatningsbitarna dör du kan exportera för utskrift, webben eller göra bildspel. Tänk lite iPhoto på steroider...

Både Aperture3 och Ligtroom 2.6 (3:an kommer snart) är proffsprogram, otroligt kompetenta och man bör skafa sig en fet bok eller gå en kurs i dem.

Photoshop och lillebrorsan Photoshop Elements är program för att redigera bilder, en bild i taget, ingen katalogfunktion och de pratar "bildredigeringsspråk" medan LR/aperture pratar fotografspråk. Det är lite skillnad i "Öka ljuset med 12%" eller "Höja Exponering med +2/3EV".

GIMP är ett program som är gratis, det kommer ur OpenSource, säkert kompetent och bra på alla vis. men igen är det ett program för att redigera EN bild i taget.

Då, du får bestämma dig om du vill jobba med en bild i taget och lätta lite ljus, beskära osv eller vill du jobba med att ha alla dina bilder i en katalog och jobba med dem därifrån.

Personligen sätter jag mina pengar på Adobe LR, andra kanske väljer Aperture3 - det får vara upp till var och en. Båda programmen finns i "prova på" versioner.

vet att Adobe har väldigt höga rabatter på CSN-kort etc, Apple har liknande.

har ju använt det dyra Photoshop tidigare och gillar det men har valt en lagligare bana på slutet och köper numera det jag använder. Och Photoshop CS är inte i min prisklass. Jag lutar just nu mot pixelmator faktiskt. Känns som det har det jag behöver. Tänkte använda iPhoto som foto-album-sorterare. Det räcker för mig.

Till en amatör som vill lära sig bildbehandling för 2000 kr:
Adobe Photoshop Elements och en 2-årsprenumeration på Digitalfoto för Alla (bonniers). De har rätt roliga exempel och medföljande cdskiva i varje nummer. Allt är uppbyggt som enkla lektioner i bildbearbetning och bildbehandling, och det är i stort sett alltid anpassat till Adobe PS Elements.

Bonus
Oavsett vilket program man väljer att arbeta i kan Moderskeppets grundkursCD (som man kan ladda ner gratis Grunderna i Photoshop. Från Moderskeppet ) vara en bra genomgång av grundläggande bildredigering. Visst, väljer man inte Photoshop får man leta lite i sitt programs menyer.

Gillar både Sjovalls och macwittys idéer.

1
Bevaka tråden