Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny iMac 21.5, bootcamp problem m.m.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min kompis har köpt en iMac 21.5, för en vecka sen eller så.
Jag var med vid starten och allting funkade helt perfekt, den snurrade igång snabbt och allt var allmänt Mac. It just works.

Han har haft datorn i några dagar nu och det har börjat spöka en del, flash gör att hela datorn kraschar mellan varven och fläkten varvar upp något brutalt.
Han installerade windows xp via bootcamp och lekte runt, det fungerade prima.
Sen kände han för att installera Windows 7, så han tog bort Windowspartitionen och startade om datorn, men datorn försöker automatiskt starta in i windows/bios och han kommer fram till något i stil med "Cant find any boot device", och där är han fast. Han startar om datorn och håller ned Alt vid start, detta hjälper inte alls.
Han provade starta datorn och höll in vänster musknapp, då kom Apple loggan upp en sekund eller så och datorn är stilla och allt som syns är en vit/grå bild.

Datorn har i övrigt varit väldigt seg de senaste dagarna också.

Någon som vet vad som är fel? Lämna in datorn eller kan man vidta någon mindre drastisk åtgärd?

UPDATE: Han lyckades starta med Snow Leopard-skivan och skulle installera om, men där man väljer destination finns ingen hårddisk. Han gick in på Skivverktyg och där hittade han hårddisken, han donar runt lite där och hoppas på det bästa. Annars blir det till att kräva pengar tebax eller få en ny antar jag.

Senast redigerat 2010-03-26 17:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-26 19:29

Han råkade inte ta bort Macpartitionen istället för, eller samtidigt med, Windowspartitionen...?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-26 20:33

Hur gorde han när han tog bort Windows partitionen?
Det kan han bara göra från BootCamp assistant när han startar i Mac OS X.

Ursprungligen av smurf:

Hur gorde han när han tog bort Windows partitionen?
Det kan han bara göra från BootCamp assistant när han startar i Mac OS X.

Han gjorde det via bootcamp assistant, han har fixat det nu dock.
Kan man ens ta bort Mac OS partitionen via BootCamp assistant? o.O Safe shit ^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 13:39

Datorn är inte sönder.
Det går mycket väl att ta bort mac-partionen inne i Windows installationsprogrammet. Gör man det och misslyckas sedan installationen så brukar man hamna i det här läget. Datorn har inget att starta ifrån. Kolla den här tråden:
Boot Camp Disk Error Press any key to restart - MacNN Forums

Man kan inte ta bort macpartionen från Boot Camp-programmet. Kan det vara att Windows 7 måste ha NTFS?

Dessutom, att flash krashar och att fläktarna varvar har med just Flash är uselt optimerat på mac och inte med stabiliteten av Mac OS X.

Ursprungligen av acke:

Datorn är inte sönder.
Det går mycket väl att ta bort mac-partionen inne i Windows installationsprogrammet. Gör man det och misslyckas sedan installationen så brukar man hamna i det här läget. Datorn har inget att starta ifrån. Kolla den här tråden:
Boot Camp Disk Error Press any key to restart - MacNN Forums

Man kan inte ta bort macpartionen från Boot Camp-programmet. Kan det vara att Windows 7 måste ha NTFS?

Dessutom, att flash krashar och att fläktarna varvar har med just Flash är uselt optimerat på mac och inte med stabiliteten av Mac OS X.

Han tog bort windows-partitionen inne i BootCamp assistant, inte inne i själva windows installationsprogrammet, så vet inte riktigt var som gick fel. Mycket möjligt, jag kör alltid NTFS när jag kör Windows, något annat är ju dumt.

Jo, jag vet att flash är riktigt uselt, men datorn har varit seg på andra håll också och varit allmänt jobbig även utan det, men verkar som om problemet är löst nu.

EDIT: Länken du gav sa ungefär det som jag misstänkte också, att den försökte starta från skivan, därför funkade det att starta upp i Mac igen när han höll in vänster musknapp, även fast skivan inte var i. Kanske lurade han datorn? Dumheter i vilket fall, haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 14:22
Ursprungligen av shogunami:

Jo, jag vet att flash är riktigt uselt, men datorn har varit seg på andra håll också och varit allmänt jobbig även utan det, men verkar som om problemet är löst nu.

Har du kollat i Program/Aktivitetsvisare vad som tar upp processorkraft? NU säger du att det är löst men annars är det ett utmärkt program att utgå ifrån.

Nu har hans dator gått i kras igen, det kom upp något om S.M.A.R.T. failure, hårddisken kan inte repareras, eller något sånt. Det låter som om hårddisken verkligen hakat upp sig, eller som om en fläkt ligger och gnager mot något när han försöker starta den. Det blir nog till att han lämnar in den, någon som vet hur lång tid det brukar ta att få den fixad hos macoteket/m-store?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 15:54
Ursprungligen av shogunami:

Nu har hans dator gått i kras igen, det kom upp något om S.M.A.R.T. failure, hårddisken kan inte repareras, eller något sånt. Det låter som om hårddisken verkligen hakat upp sig, eller som om en fläkt ligger och gnager mot något när han försöker starta den. Det blir nog till att han lämnar in den, någon som vet hur lång tid det brukar ta att få den fixad hos macoteket/m-store?

Jag skulle kolla med Lan-Master +4687029030. Snabba och bra med allt jag lämnar dit.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle kolla med Lan-Master +4687029030. Snabba och bra med allt jag lämnar dit.

Gick inte att kolla upp numret, så är skeptisk. Men ändå, är det inte smartare att lämna in på ställen man köpte?

EDIT: Försökte söka på 078, som jag aldrig sett och som inte fanns. Täntke inte på att det var ett stockholmsnummer. Men frågan kvarstår, är väl bättre att lämna in där man köpt den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 20:51
Ursprungligen av shogunami:

Gick inte att kolla upp numret, så är skeptisk. Men ändå, är det inte smartare att lämna in på ställen man köpte?

EDIT: Försökte söka på 078, som jag aldrig sett och som inte fanns. Täntke inte på att det var ett stockholmsnummer. Men frågan kvarstår, är väl bättre att lämna in där man köpt den?

Skriver man +46 så tar man väl bort första 0:an på alla nummer?

Men sitter du inte i Stockholm så är det ju så klart inte snabbast med Lan-master. Tänkte inte på att Macoteket finns i andra städer.

1
Bevaka tråden