Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Mac OS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-10 19:58

Jag är ganska mycket n00b på Mac OS så därför vill jag ställa denna fråga innan jag ens försöker.

Om man vill byta ut hårddisken i sin Mac, hur mycket jobb är det att kopiera över data till den nya?

T ex, vad tycker Mac OS om att få en ny hårddisk att leva på. Som jämförelse så gillar Windows inte alls den operationen och det slutar ofta med att man måste installera om. Jag antar att en del av problemen ligger i produktaktiveringen osv.

Hur går man tillväga? Finns det något enkelt sätt, t ex genom att boota från installations-DVDn och köra något kopieringsverktyg, eller måste man göra det manuellt från konsollen? Om det senare, ska man kopiera hela partitionen eller filerna?

Någon som gjort just detta och bytt disk och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag inser att man kan installera om systemet och alla program och kopiera över filerna, men när jag överväger om jag ska byta disk (funderar på SSD-disk) så vill jag ta med i beräkningen hur mycket jobb det kan bli. Att installera om systemet betraktar jag som "jobbigt"

Sök på SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.
Du kan också använda Os:ets egna Disk Utility (Disk Verktyg?) för detta ändamål.

Det är busenkelt. Det enda du behöver är en extern disk att kopiera till och från med eller ett USB/Firewirechassi så behöver du bara kopiera en gång.

Jag har aldrig stött på några större problem med detta. Det ända som jag har varit med om är att vissa musikpluggar måste registreras om.

  • Medlem
  • 2010-02-11 11:28

Kör med CCC (Carbon Copy Cloner) så är saken biff!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 12:59

Tack för hjälpen! Då vet jag i alla fall att det går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-27 10:10

CCC fungerade klockrent, inget strul alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 10:16

Om man använder Mac kör man ju ändå Time Machine. Man vill ju ha backup, eller hur?

Då jag bytte hårddisk senast så såg jag bara till att Time Machine hade kört. Sedan bytte jag hårddisken, startade från installations-DVDn, och gjorde restore. Enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 10:47
Ursprungligen av pesc:

O
Då jag bytte hårddisk senast så såg jag bara till att Time Machine hade kört. Sedan bytte jag hårddisken, startade från installations-DVDn, och gjorde restore. Enkelt.

Det blir ju samma resultat men fördelen är väl att man inte behöver ett externt kabinett. Jag skulle vilja klocka någon gång och se vad som går snabbast. CCC, Disk Utility eller Time Machine. Men vem orkar sätta sig med det, inte jag i alla fall. Tips på länkar i ämnet mottages gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 18:02

Grejen med Time Machine är att man nog har backupen redan. Man behöver inte sitta och göra en ny stor kopia då man ska byta disk; bara göra en ny TM-backup som tar någon minut.

Då man ska göra restore efter diskbytet tar det ju en massa tid förstås. Där vet jag inte vad som är snabbast.

Byte till ny Mac - kopiera över program o data?

Har för avsikt att köpa ny mac, vill på enklast sätt kopiera över innehållet från min gamla - kör TimeMachine o har en extern hårdisk till detta.

Frågan - hur gör jag för att återkspa en kopia till den nya macen - går detta med alla programinstallationer, gamla jobb etc.?

Hur gör jag?

Ursprungligen av Gårdhen:

Har för avsikt att köpa ny mac, vill på enklast sätt kopiera över innehållet från min gamla - kör TimeMachine o har en extern hårdisk till detta.

Frågan - hur gör jag för att återkspa en kopia till den nya macen - går detta med alla programinstallationer, gamla jobb etc.?

Hur gör jag?

Finns ett program speciellt för detta.
Flyttassistenten heter det, där väljer du vad du vill ha överflyttat till den nya.
Det funkar mkt bra.

Man kopplat ihop dem med ett snöre (Ethernet, FW etc) och drar igång flyttassistenten

Ställ dig i Finder, klicka i hjälprutan högst upp, skriv Flyttassistent och du hittar en massa info .

Ursprungligen av Gårdhen:

Hur gör jag?

Det finns massor av trådar som tar upp den här frågan. Se här t.ex:
ny dator flytta site:99.se

Prova andra sökord så hittar du nog ännu fler trådar.

/Mod

1
Bevaka tråden