Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort ryker på löpande band till iMac 24"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac 24" 2,8 GHz (juni 2008) har lagt av två gånger inom ett år nu. Båda gångerna har det varit grafikkortet (NVIDIA GeForce 8800 GS) som behövts bytas.

Detta har ju gjorts via Apple Care och snabbt och smidigt, via Grafit i Umeå/Skellefteå, men man blir ju ändå lite fundersam. Man vill ju inte att det händer igen om ett år. Är det någon som haft eller hört om liknande problem?

Samma grafikkort som jag har och min dator mår inte så bra just nu. Verkar vara grafiken mest, men eftersom det funkar en stund och börjar glitcha loss efter nån timme så kan det vara nån fläkt kanske. Har inte kunnat lämna in den än, så vi får se vad som är fel. Jag har inget körkort så jag måste förlita mig på andra människor för att köra mig till Macsupport i Västerås (min lillebror skulle kört mig i lördags, men han kom på att han måste supa istället).
Jag har en tråd om det: http://www.99.se/emac-imac/275783-imac-grafik-glitchar-fryser.html
Har du haft liknande besvär?

Nej, jag har inte haft riktigt samma symptom. Första gången, för ett år sen, var det i form av att bilden frös efter ett tags användande, ibland kombinerat med linjer tvärs över skärmen.

Andra gången kunde jag inte starta den alls; strömmen gick på men inget startljud kom och skärmen var svart. Nu bytte de först logikkortet och därefter grafikkortet innan den funkade. Som sagt, skönt med Apple Care, men jag har bara ett drygt år kvar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-10 09:33

Tyvärr är väl en svaghet med hela iMac-konceptet att det är svårt att få tillräcklig kylning på komponenterna. En sak som är viktig är att det finns tillräckligt med utrymme runt om kring iMacarna så att varm luft kan stiga och kall luft kan komma till underifrån. Det är exempelvis inte lämpligt att placera iMac under en hylla eller ovanför ett värmeelement.

Hur har ni era iMacar placerade?

Sen är ju frågan om ni har installerat Windows på maskinerna? Mycket av fläktstyrningen sköts ju av operativsystemet. Man kan ju föreställa sig att det funkar bättre med Mac OS X än med Windows.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Min iMac 24" 2,8 GHz (juni 2008) har lagt av två gånger inom ett år nu. Båda gångerna har det varit grafikkortet (NVIDIA GeForce 8800 GS) som behövts bytas.

Detta har ju gjorts via Apple Care och snabbt och smidigt, via Grafit i Umeå/Skellefteå, men man blir ju ändå lite fundersam. Man vill ju inte att det händer igen om ett år. Är det någon som haft eller hört om liknande problem?

Hej Tomas

Har du kvittona kvar från dina garantireparationer? Behöver bevis som jag skall skicka in med min anmälan till ARN.se för att styrka ursprungligt fel.

Kvitton behövs inte, Apple kan se att serviceverkstäder skapat ärenden och vad för delar som använts...

Du har ju alltid reklamationsrätt och om det är 2 grafikkort som rykt och du kanske skulle vara något utanför garantin så lär inte Apple vara griniga, jag tror det löser sig...

Ursprungligen av InPezonator:

Kvitton behövs inte, Apple kan se att serviceverkstäder skapat ärenden och vad för delar som använts...

Du har ju alltid reklamationsrätt och om det är 2 grafikkort som rykt och du kanske skulle vara något utanför garantin så lär inte Apple vara griniga, jag tror det löser sig...

Kan du utveckla ditt resonemang kring goodwill från Apple?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 11:04

Jag hade en vit 24" med nvida 7600 gt (om jag minns rätt). Jag började få artifakter efter någon timmas wow:ande som med tiden blev värre och värre. Tillslut lade kortet av och ger numera en massa artifakter även i findern. Jag ringde runt lite, på macforum sa de att de var tvungna att byta ett annat kort också eftersom gfx-kortet sitter fast på det, de sa samma sak på macsupport och apple. Alla gav mig ett reperationspris på ca 7000-8000kr och de fick mitt serienummer så de visste exakt vilken maskin det handlade om.
Jag nämnde besviket detta för en kompis som jobbar på en apple återförsäljare som i sin tur kollade upp det hela med deras tekniker. Teknikerna sa att gfx-kortet inte alls sitter fast på något annat kort utan att det lätt kan bytas för 1600:- + moms om jag gjorde jobbet själv. Tyvärr hade jag vid det laget redan köpt en likadan imac begagnad för 7000:-

De senaste månaderna har jag fått ganska mycket "screen tearing" i wow. Vet inte om det beror på någon kass wow-uppdatering för de har tytligen gjort stora förändrningar i wows grafikmotor. Kanske är det kortet som ger upp igen. Jag kan i alla fall konstatera att datorns skal blir väldigt varmt i överkant vid datorns luftintag.

Aningen surt att till och med apple "lurade" mig till att lägga ut en massa pengar på en "ny" maskin i onödan.

Ursprungligen av PeteDandy:

Kan du utveckla ditt resonemang kring goodwill från Apple?

När man haft flera reparationer och om man gör dem uppmärksamma på problemet så fort man kan gör de ganska säkert ett undantag.

Mitt resonemang är ganska simpelt. De vet att antingen är de sjysta och får en nöjd kund eller så är de inte det, kunden hävdar konsumentköplagen vilket innebär mer pappersarbete och resultatet blir en missnöjd kund.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-03-19 11:39

Varför köpte du en begagnad för samma pris som en reparation skulle kosta? Den begagnade kan rasa direkt. Men om du reparerat din första iMac så borde den fungerat längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 11:45
Ursprungligen av niclasc:

Varför köpte du en begagnad för samma pris som en reparation skulle kosta? Den begagnade kan rasa direkt. Men om du reparerat din första iMac så borde den fungerat längre.

Därför att jag inte hade lust att vara utan dator en längre tid. Har lämnat in grejer förut som i slutändan tog 8 veckor att fixa pga ditten och datten och fått tillbaka dem med repor och andra fel. Kunde kanske iofs gjort det själv denna gången, vette katten, orkade bara inte med strul. Den "nya" funkar dock fortfarande och jag är som sagt osäker på om det verkligen är gfx-kortet som gett sig.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-03-19 15:51

Jag bytte i min iMac 24 2,16 ghz från början av 2007. Samtidigt uppdaterade jag hårddisken till 1.5TB. Allt som allt gick det på drygt 4000kr.

Sujälvklart, kommer du typ ett år efter att garantin gick ut så kanske inte resultatet blir detsamma.

Ju mer folk som har problem med sitt nVidia 8800 GS-grafikkort, desto större chans har vi som köpare att hävda det som ett konstruktionsfel.

Tro det eller ej, men nu har den gett upp igen. Ca två veckor efter bytt grafik- och logikkort, la den av; grafiken hängde sig, ibland med vissa små artefakter. Funkade ett tag i felsäkert läge, sen inte alls. In på service igen, se bild.

Som sagt inte fel på Grafit och deras service, men nu är jag less på att ha en dator som jag nu lämnat in tre gånger på mindre än ett år. Jag får kontakta Apple och se hur det går.

Kan det vara nätdelen det är fel på isåfall, eftersom det bevisligen inte var grafik/logikkortet? Har hört att liknande fel ska kunna uppstå då.

Fick just besked att byte av logikkort (andra gången...) inte hjälpte. Nu har de beställt ett nytt grafikkort (tredje gången), MEN fått beskedet att det är Out of stock, med saknat leveransdatum (!).

Nu får det vara nog, det är inte acceptabelt att lämna in sin dator tre gånger på mindre än ett år (med reptider på 1-2 veckor varje gång). Trots att jag har ett drygt års Apple Care kvar, tänker jag reklamera detta till Apple; de får tusan ge mig en ny dator, utan NVIDIA GeForce 8800 GS. Vi får ser hur det går.

Hur gör man, kan man anmäla detta skriftligt eller måste man ringa?

Datorn hemma igen efter byte av grafik och logik. Skärmen svartnar efter ca 30 min; hann precis köra de senaste uppdateringarna samt en Time Machine-synkning. Problemen är precis desamma som de förra gångerna, datorn kan gå en stund, särskilt om man inte rör något på skärmen, men sen fryser bilden.

Ringde till Apple Care, fick bra bemötande och besked om att jag skall lämna in den en sista gång för felsökning och rep. Händer något efter det, får jag en ny dator, 27" med 512 ATI istället (!).

Fortsättning följer.

Nu är den tillbaka efter fjärde grafikkortsbytet på ett år. Kört den några timmar nu och hittills går allt bra. En fråga om temperaturer dock, vad är normalt för min iMac?

Bifogar bilder på före och efter en dryg timmes spelande. Hur varmt kan/skall det bli i t ex grafikkretsarna?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-13 21:07

Ser fullt normalt ut... min GPU ligger allt som oftast över 70°C. Fast min är kanske inte normal

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 17:51

Ja de där temperaturena ser väldigt låga ut i jämnförelse med min vita 24" iMac.
"väldigt" är kanske att ta i men det ser i alla fall inte det minsta onormalt ut.

  • Medlem
  • 2010-04-15 00:01

Vad tråkigt, Tomas! Hoppas det håller den här gången.

Lite synd i så fall på den eventuella 27-tummaren. Men den serien har å andra sidan gjort sig än mer känd för grafikproblem...!

1
Bevaka tråden