Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac grafik-glitchar och fryser

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min ett och ett halvt år gamla iMac 24" med Nvidia 8800gs grafikkort har börjat bete sig sig konstigt så den knappt går att använda. Det började igår med att det blev stora pixlar och grafikelement hamnade på fel ställen. Ibland blinkade skärmen till i svart och muspekaren gick att röra på men det gick inte att klicka på nånting och allting annat frös. Efter ett tag frös allt inklusive muspekaren och det vara bara att starta om med av/på-knappen. Det sker förr eller senare varje gång jag startar upp den igen, oftast i samband med rörliga bilder, men inte alltid och inte ögonblickligen när jag knäpper igång ett youtube-klipp eller nåt. Ibland funkar de i flera timmar utan minsta glitch, men rätt som det är kommer en glitch igång och då är det inte långt kvar tills den kraschar. Jag kan använda den en stund, men kan inte göra nåt krävande, och framförallt kan jag inte lita på den, vilket nog är det värsta. Skriver examensarbete nu och det vore inte skoj att sitta och skriva och den plötsligt lägger ner.
Jag har kört apple hardwaretest (utökat) och det sa att inget var fel.

Först och främst: Nån som vet vad det kan bero på och om jag kan göra nåt åt det själv?

Om det inte går, utan det är ett hårdvarufel, kan jag förvänta mig att få igenom en reklamation? Jag har aldrig öppnat burken och tycker inte att jag använt den på nåt konstigt sätt.

Tacksam för råd och hjälp.

Låter som grafikkortet kommer att gå sönder när som helst. Ring återförsäljaren och reklamera.

Jepp, har varit i kontakt med apple och macsupport i Västerås och ska in med fanskapet imorgon (har inte haft möjlighet att åka innan) så nu är det väl upp till macsupport att lista ut vad som är fel och ge mig ett kostnadsförslag som Apple sen rimligen bör godkänna och gör de inte det och det kostar mer än jag kan lägga ut så blir det knepigt. Självklart kommer jag ta det så långt det bara går, men mitt examensarbete kommer gå åt skogen om det inte går hyfsat fort att få det fixat.
Men jag ska inte måla fan på väggen, förhoppningsvis är det nåt litet fel och/eller Apple godkänner reklamationen utan prut, men jag blir lite orolig när jag läser om hur det går för dig.
I bästa fall kommer jag vara utan dator i två veckor och det är illa nog

Som sagt, så har jag samma problem som dig med mitt iMac's nVidia 8800-grafikkort. Jag kan bara önska dig lycka till med reklamationen. Jag hoppas också att du skriver här på forumet hur processen går och ev. att vi kan slå oss ihop ifall, Apple sätter sig på tvären för dig.

Nu är den inlämnad iallafall. Så nu har jag ingen dator på typ två veckor (sitter hemma hos mamma och pappa och skriver nu). Det värsta är nästan att det här felet uppstod vid en så rysligt dålig tidpunkt. Mitt under C-uppsatsen.

Hur har det gått?

Lämnade in den för två veckor sen och fick hämta den i torsdags. De på macsupport i Västerås hävdade att den var full med damm och att de inte lyckats upprepa felet efter att de rengjort den. När jag kom hem så började felen nästan direkt. Exakt samma som innan. Ska åka in med den idag igen. Ingen vet vad som är fel.
Jag återkommer när jag får veta mer, men jag antar att man kan utesluta att det är en fläkt som pajat, för de borde de ju ha upptäckt.

De har konstaterat att det är antingen grafikkortet eller logikkortet nu. Han som jobbar med den hade beställt ett nytt grafikkort för att testa om det är det som är fel, men det har inte kommit än. Vet än så länge inte om Apple pröjsar.

Fick tillbaka datorn igår efter nästan tre månader. Dock betalade Apple duktigt som de skulle och den har inte uppvisat några fel hittills.
Jag har inte fått några papper med beslutet eller nåt sånt, men det kan jag kanske begära ut om det är nåt som nån annan med liknande problem behöver.

Fick nu ett sms om att datorn är klar (lite sent kan tyckas) och det var tydligen logikkortet som bytts.

Felet har återuppstått efter ungefär en månad och jag ska lämna in den idag igen. Inte kul.
Ska fråga på macsupport om jag kan begära att få en ny dator istället för bara utbytt logikkort eftersom det tydligen inte funkade i längden.

det är prexist den här typen av scenarion som gör att jag blir tveksam till att köpa en imac.

"shit happens" och prylar går kaputt ibland, kanske inte ens särskilt ofta - men är det rimigt att en auktoriserad reparatör inte ens klarar av att hitta felet, än mindre fixa det på flera försök?!
då verkar imacen för överingenjerad(?) för sitt eget bästa...

Jag har fått mitt grafikkort utbytt på en s.k. förlängd garanti.

Hämtade iMacen igår, satt knappt en timme och spelade innan samma fel uppkom igen.

Dags att ringa Apple igen.

Hur gick det?

Hur gick det för er båda, Laseranders och PeteDandy?

Själv har jag en iMac 20" tillverkad vecka 9 2008 med liknande symptom. ATI Radeon HD 2600 Pro. Pixlar sig, alternativt randig skärm och fryser. Kan ej koppla det till temperatur eller speciella programvaror. Kan hänga sig flera gånger under ett par timmars tid eller funka felfritt ett par dagar. Minneskretsarna har jag bytt. Känns som det är verkstad nästa, men jag skulle gärna vilja ha mer "upprepningsbarhet" på felet…

Upprepningsbarhet hade jag också problem med, i mitt fall kunde jag dock koppla det till värmen eftersom den funkade nån timme efter att den varit avstängd ett tag. Dock funkade den aldrig längre än ett par timmar och då enbart om jag inte körde krävande program.
Jag fick tillbaks den från lanmaster i stockholm i måndags och hittills funkar den som innan felet uppstod, men det gjorde den å andra sidan de tidigare två gångerna de lagade den i ett par veckor. Tidigare bytte de grafikkortet, denna gång logikkortet. Jag ska skriva klart min C-uppsats nu (den pajade när jag var mitt upp i arbetet och har sen dess varit mer eller mindre oanvändbar och opålitlig fram tills nu. It just works, my ass!), men när den är klar ska jag testa att köra TF2 och se om den pallar det. Pajar den igen har jag uppfattat det som att jag får en ny dator och det är bättre att den pajar inom en nära framtid än att den pajar när jag behöver den som den brukar.

Nya försök

OK Tack! Har nu också kört utökat hårdvarutest där hela minnet noga testades under en timme och det fanns inga indikationer på att minnet är kasst.

Jag har fyra typer av kraschvarianter / totala låsningar:

  • Bara stopp (inget grafiskt fenomen)

  • Grå gardin som glider ner ("Curtain of death")

  • Horisontella ränder

  • Pixelsvärmar

iMacen gick två och en halv fulla arbetsdagar utan problem efter minnesbyte. Sen kom samma problem igen. Frekvensen de två senaste dagarna har varit: Tisd 3 ggr, onsd 5 ggr.

Jag skulle vilja att det är mjukvara som orsakar krascherna, därför att icke upprepningsbara hårdvarufel är så jobbiga. Så jag gå ett steg till för att mer grundligt testa mjukvaru-spåret:

OS-versionen i datorn var i stort sett aktuell. Ytterligare en säkerhetsuppdatering plus en grafikfix installerad. Grafikuppdateringen uppges dock inte vara adresserad till något problem på denna modell av iMac, utan till nyare modeller.

Har reparerat / bytt ut filkatalogen med DiskWarrior (v4.2). Kunde vara bra efter alla krascher – som skulle kunnat orsaka katalogfel som i sin tur skulle kunna orsaka nya krascher.

Rapporterade krasch-generatorer enligt olika användarforum:

  • Safari Top Sites – Nu skall jag vara observant på ifall denna sida alltid förekommer i samband med en krasch.

  • Gmail-paketet = iGoogle. Isåfall pröva att gå till "Klassisk sida". Teknisk orsak kan då vara inkompatibel Flashteknologi.

  • I denna diskussionSafari crashes A LOT on Snow Leopard. - Mac Forumsanges flera indikationer på Adobe Flash som kraschorsak.

Fler åtgärder:

  • WM Components (Flip4Mac) installerat – dett ifall Windows Media-innehåll skulle vara kraschorsaken. Denna mjukvara styr ju windowsmedia-strömmen till Quicktime Player varvid buggiga Windows Media Player inte behövs längre.

  • Safari AdBlock installerat för att begränsa (men inte helt stoppa) användningen av flashteknologin. Glimmerblocker har avinstallerats eftersom Safari AdBlock installerats.

NÄSTA ÅTGÄRD (om inte detta hjälper) kommer att bli att avinstallera Flash med särskild avinstallerare som jag hämtar via denna länk
http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/current/uninstall_flash_player_osx.dmg

Efter att pratat med Apple så lämnade jag in iMacen igen. Fick grafikkortet utbytt igen och nu har iMacen funkat felfritt i flera dagar. Men har sett ett problem, när man flyttar fönster så hänger inte fönstrena med, utan hackar till sin position. Någon som märkte det här problemet?

Jahapp, en vecka senare och datorn hänger sig med neongröna psykedeliska pixlar över hela skärmen. Vid omstart får jag kernel panic direkt. Tar en lång promenad för att låta den vila och svalna och när jag kommer hem efter två timmar eller så händer samma sak. Igen och igen och igen. Jag testar att starta från systemskivan. Kernel Panic vid uppstart. Nu har jag lämnat den på hårdvarutest som den iallafall klarade så länge jag var hemma.
Nästan lite lättad, för om Apple inte försöker slingra sig får jag häva köpet nu och kan äntligen få en dator jag kan lita på. Ska försöka få dem att fixa backup också.
Måste nu dra iväg ett mail till min examinator och be om dispens på C-uppsatsen. Igen.

Jag kommer att få en ny dator. Jag har beskrivit krånglet i en annan tråd, men kort kan jag säga: det lönar sig att stå på sig! Får du inte som du vill med den du pratar med, kräv att få prata med nån annan. Prata även med konsumentrådgivare så du vet vad du har rätt till och se till att de inte smyglagar datorn, för då har du inget case, då är det bara att vänta tills den pajar igen. Jag ringde till Lanmaster och sa till dem att de inte fick peta på datorn utan mitt godkännande.
Jag kommer nu få en sprillans ny 27" iMac (den gamla var 24") med ny garantitid. En liten ljusglimt på denna svarta dag.

Hej!

Nu har jag också exakt samma fel på min iMac 24" med NVIDIA GeForce 8800 GS grafikkort som är inköpt hösten 2008.
Jag har lämnat in den på Machuset och de säger att det inte går på garanti och att man behöver byta grafikkortet så kanske det fungerar.
Jag pratade med mitt försäkringsbolag som säger att jag ska nyttja Konsumentverkets reklamationsrätt som är tre år - eftersom vi själv inte har haft sönder datorn.

Ringt tillbaka till MacHuset och de säger att jag måste reklamera den till Apple eftersom jag köpt den på Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 10:36

Jag verkar fått samma problem. Dvs 8800 GS grafikkortet på en iMac 24" som säckar ihop. Det går utmärkt att ssh:a/vnc:a till maskinen men röda artefakter vid försök till windows/uppstart och normal boot leder bara till någon sorts svart-vit rutmönster.

Det blir att köra med reklamationsrätt då...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 09:31

Har en iMac 20" från 2008 som nu börjat uppföra sig på samma sätt som beskrivs ovan:
1. Frös förut, och det gick inte att röra muspekaren alls
2. Samma som ovan fast att frysningen "släppte" efter ca 30sek
3. Nu på senare tid socknar skärmen dvs. den blir svart
4. Idag det senaste, den blir "lego-grafik" dvs. det lir liksom ett spräckligt lager ovanför desktopen som skymtar under "lego-grafiken"

Omstart, hard reset, löser dessa problem, felen är intermitenta och jag kan inte koppla dem till Flash, youtube osv. Vilket gör att jag tror att det är hårdvaru fel

Nu till min fråga, garantin har dock gått ut för 1 år sedan, och jag undrar om ngn vet vad det kostar att köpa grafikkort och eventuellt logik-kort till iMac 20" och eventuellt byta detta själv?

Mvh Petter

Att byta ut grafikkortet i en iMac är dyrt. Det går på flera tusen och ännu mer om det är logikkortet, nästan lika mycket som datorn kostar. På min dator bytte de först ut grafikkortet två gånger och sen logikkortet och felet var kvar.
I mitt fall hade garantin också gått ut, men du kan hävda konsumentköplagen inom tre år från inköpsdatum utan att du behöver ha köpt applecare. Då har de två gånger på sig (apple kommer hävda att det är tre gånger eller att det inte finns nån övre gräns. Det lönar sig att känna till sina rättigheter, för Apple gör det inte… åtminstone inte öppet) att reparera den och funkar den fortfarande inte efter det har du rätt att få en ny eller pengarna tillbaka. Är datorn mer än tre år gammal skulle jag personligen rekommendera att du istället skaffar en ny dator för även om du skulle spara pengar på att byta ut grafikkort och logikkort är det, som sagt, inte säkert att det löser problemet.
Är den yngre än tre år och det inte är sannolikt att det är ditt fel att den gått sönder (vilket det i princip bara är om du handskats vårdslöst med den och typ öppnat den och grejat) så tycker jag att du ska hävda reklamationsrätt och stå på dig! Du kommer få betala cirka 600 spänn för att de ska undersöka den, men de pengarna får du tillbaka om de konstaterar att det faller inom reklamationsrätten. Ring till kommunens konsumentrådgivare så får du jättemycket hjälp.
Jag sitter nu med en ny, fullt fungerande iMac 27" som jag fick efter att ha bråkat med Apple i ett halvår, så det går att få rätt, även om det kräver en del energi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-26 11:34

Uppdatering:

Mina problem med datorn började runt årsskiftet och jag har ännu inte släppt tanken om att det är hårdvarufel.
Första gången så installerade jag om datorn och la på Snow Leopard direkt efter att jag installerat datorn med 10.5, tyckte då att det verkade vara en skillnad i prestanda till 10.5:s fördel. Nu är det verkligen bekräftat att inte bara var inbillning, allt startar mycket fortare, Lightroom t ex startar upp mycket kvickt, Safari likaså i 10.5.8.

Jag har hittills inte haft en "frysning" på datorn, men som sagt jag ska se och provocera med lite youtube.com mm.

Min iMac har följande spec:
ATI Radeon HD 2400 XT
Intel Core 2 Duo 2GHz
4GB RAM
Och är från tidigt 2008

Uppdatering:
Har installerat Safari 5.0.3
Säkerhetsuppdatering 2010-007

Det verkar fortfarande fungera mycket stabilt, inga frysning eller grafik glitchar sedan nedgraderingen från 10.6 Snow Leopard.

Senast redigerat 2011-02-27 13:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-28 22:56

En uppdatering från min sida också.

Ringde Apple och de jag pratade med på Apple (och skickade skärmdumpar/kort på hur min iMac såg ut) var trevliga och jag blev i princip omgående kopplade vidare när jag nämnde konsumentköpslagen. De kunde så klart inte lova något innan en service provider tittat på det men de antydde att det inte var något större problem. Lan-Master i Göteborg tog in datorn dagen efter, konstaterade att visst var det grafikkortet som var defekt. När jag skulle kolla statusen två-tre dagar senare hade Apple godkänt reklamationen och nytt grafikkort var på väg. Jag behövde aldrig ligga ute med pengar (även om Lan-master kunde krävt mig om jag nu inte fått OK på reklamation) för undersökningen ens.

Totalt tog det en vecka vilket jag ändå tycker är helt OK för något som behöver undersökas av tekniker - reservdelar som skall skickas och sedan monteras

Samma sak för mig som ovanstående.
Efter att ha pratat med Apple och nämnt konsumentköplagen så fick ett nummer som jag lämnade till verkstaden och efter någon vecka fick jag tillbaka datorn med utbytt grafikkort.
Har inte haft några frysningar sedan dess.

Tyvärr fungerade inte bildskärmsutgången efter reparationen, så jag får lämna in den en gång till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-26 13:56

Nu har jag kört på i en månad, och inte ett knäpp, inte en glitch eller tillstymmelse till låsning i systemet!

Den går snabbt och bra sen jag nedgraderade till 10.5.8, vilket gör att jag misstänker att det är något i 10.6.x som ställer till det. Är det någon annan som upplevt samma sak på iMac 20" Intel?

1
Bevaka tråden