Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell nya 27 tums skärm 2560x1440 FÖR 8600 Kr

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så har Dell släppt en ny skärm med upplösningen 2560x1440. Vad tycks gott folk?

DELL Dell UltraSharp U2711 27-tums platt widescreenskärm med PremierColor : Datorkomponenter | Dell Sverige

Samma skärm kan köpas från dustinhome.se för 8600 Kr.

Jag gillar DELLs skärmar - har en 2005FPW och en U2410. Men jag förstår inte hur de tänkter när de i dagens läge presenterar en ny skärm i den här klassen, utan att ha LED-belysning (som Apple har i 27-tums-iMacen).

LED-belysning = bättre svärta och lägre strömförbrukning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 21:28

Bara för att en skärm har LED innebär det inte att den automatiskt är bättre än allt annat. Apples LED skärm består av vita LED. Vilka är, som du säger, strömsnåla. Däremot är det inte BÄTTRE belysning än lysrör. Apples skärm visar endast 72% av Adobe RGB. Dvs har en ganska liten färgrymd. Den passar INTE för bildbehandling. I alla fall inte för seriös bildbehandling. Då ska du ha RGB LED. Men dom är dyrare och drar mer ström och blir därmed varmare och värme sliter på elekroniken.

EIZO, som har tillverkat skärmar länge, har lagt ner LED pga att det, idag, inte går att göra bra LED skärmar som håller. Dom skulle inte kunna ge 5 års garanti på sådana skärmar, vilket dom kan med traditionell belysning. La Cie har visserligen en RGB-LED (724), men den är dyr. Visar 123 % av Adobe RGB. Men hållbarheten är tveksam. La Cie har endast 3 års garanti på sina skärmar.

DELLs nya skärm är förmodligen bättre än Apples skärm av flera orsaker. Dels har den ingen blank yta och dels har den mycket större färgrymd, vad jag läst. OCH den går att kalibrera utan problem! Apple har faktiskt varit riktigt usla på den punkten. Visserligen har jag hört att nya iMacen ska kunna kalibreras. Men det är lite si och så med det har jag läst.

mvh
Christer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 21:33
Ursprungligen av iPhoto:

Bara för att en skärm har LED innebär det inte att den automatiskt är bättre än allt annat. Apples LED skärm består av vita LED. Vilka är, som du säger, strömsnåla. Däremot är det inte BÄTTRE belysning än lysrör. Apples skärm visar endast 72% av Adobe RGB. Dvs har en ganska liten färgrymd. Den passar INTE för bildbehandling. I alla fall inte för seriös bildbehandling. Då ska du ha RGB LED. Men dom är dyrare och drar mer ström och blir därmed varmare och värme sliter på elekroniken.

EIZO, som har tillverkat skärmar länge, har lagt ner LED pga att det, idag, inte går att göra bra LED skärmar som håller. Dom skulle inte kunna ge 5 års garanti på sådana skärmar, vilket dom kan med traditionell belysning. La Cie har visserligen en RGB-LED (724), men den är dyr. Visar 123 % av Adobe RGB. Men hållbarheten är tveksam. La Cie har endast 3 års garanti på sina skärmar.

DELLs nya skärm är förmodligen bättre än Apples skärm av flera orsaker. Dels har den ingen blank yta och dels har den mycket större färgrymd, vad jag läst. OCH den går att kalibrera utan problem! Apple har faktiskt varit riktigt usla på den punkten. Visserligen har jag hört att nya iMacen ska kunna kalibreras. Men det är lite si och så med det har jag läst.

mvh
Christer

Starkt andra inlägg. Välkommen hit.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-02-24 18:51

Fick min Dellskärm igår. Har inte hunnit testa så mycket ännu men det lilla jag har hunnit se verkar riktigt lovande. Hade en 16:10 24" skärm innan och den nya känns mycket bredare (16:9) och upplösningen är underbar

Missade dock att jag behöver en specialkabel för att använda den höga upplösningen på en Mac Mini ... 1000:- till ... Men jag kör den på min MacBook Pro så länge.

Nu har Dustinhome.se sänkt priset på skärmen till 7583 Kr inkl moms.
Så vad tycker ni om priset?

Starkt andra inlägg indeed, iPhoto!

Med risk för att gå off-topic tar jag mig friheten att citera användaren echo i Sweclockers diskussion om U2711, angående dels 72%-standarden och framför allt det bristande i ett skrytigt stort färgomfång men endast 8-bitars adressering. Också det läsvärt.

Citat:

Därför att det är det som allt är anpassat för.

Alla spel, alla filmer, alla hemsidor, alla bilder absolut precis allt som man kan tänka sig är gjort för och gjort på skärmar med en färgrymd på 72%. Visst finns det undantag och tryck är väl det vanligaste. Professionella användare kan ha ett syfte med en större färgrymd, problemet är att det här inte är professionella skärmar till att börja med och dessutom dras dessa skärmar fortfarande med 8 bitars adressering. Det betyder att även som professionell användare så kommer du få sämre precision.

Med en större färgrymd har du alltså ett bredare färgspektrum, du har grönare grön, rödare röd, blåare blå. Om du inte kompenserar för material som inte är skapat för den större färgrymden kommer färgrymden bli utdragen och färgerna kommer bli överdrivna. Disney-effekten kallas det ofta för, dvs. överdrivna färger som kanske passar bra i en tecknad film.

Det finns inbyggt stöd för färgrymdsöversättning i windows men alla program som ska utnyttja det måste själva se till att använda sig utav funktionerna (ytterst få program gör det, firefox (verkar vara rätt struligt) och photoshop är väl de exempel på program som folk känner till (office 2007 var visst det också).

Men inget OS på marknaden översätter färgrymden för program som inte själva hanterar det.

Apple, som en av de få som både gör OS och som tillverkar skärmar (nåja, inte mycket som apple själva gör i sina skärmar men de har åtminstone valt delarna) har alltså ett intresse av att bibehålla skärmar med 72% färgrymd (vilket börjar bli riktigt sällsynt bland IPS-skärmar).

Problemet är alltså att du har en större färgrymd, men lika många färger och att du blint mappar om alla "gamla" färger till den nya färgrymden utan att bry dig om att det blir fel. Det blir alltså ett större *avstånd* mellan varje enskild färg och därmed förlorad precision jämfört med en mindre färgrymd (banding är ett större problem m.a.o., även om problemet för oss dödliga främst är att färgerna helt enkelt är fel).

Exempel:
http://img14.imageshack.us/img14/1814/230lwx.jpg

Värre blir det när man inte utökar färgrymden lika mycket åt alla håll, det är tydligen populärt att ha mycket rött i sin stora färgrymd (lättast/billigast att tillverka?). Det är inte alltid skillnaden är uppenbar och ögat är väl rätt bra på att anpassa sig för det hela men ibland är det bra illa.

Färgrymdskorrigering är inte helt trivialt, vilket är varför jag ännu inte vet om någon konsumentskärm som har ett vettigt läge för att ändra färgrymden. Det finns annars rätt så ofta möjlighet att ställa in detta i OSDn men det är alltså så dåligt att oftast är bättre att lämna det orört (nåja, det är väl en smakfråga).

Länk till tråden

Det är fan inte klokt nu har dustinhome.se sänkt priset igen på skärmen till 7 232 Kr! Gäller dock Studenter.

Jag förstår inte vad de långa inläggen egentligen har för slutsats. Kan någon som är klarare i huvudet förklara för mig om det är ett bra val eller inte för mig?

Jag använder OSX 10.6 med Adobe CS4-sviten.
Producerar professionellt material både för webb och print. Högupplöst, offsettryck, samt dagspress, samt digitaltryckeri (Xeroxmaskiner).
Är det då bra eller dåligt med den där 72%-grejen, och är Dellskärmen en sådan?

Ursprungligen av sjovall:

Jag använder OSX 10.6 med Adobe CS4-sviten.
Producerar professionellt material både för webb och print. Högupplöst, offsettryck, samt dagspress, samt digitaltryckeri (Xeroxmaskiner).
Är det då bra eller dåligt med den där 72%-grejen, och är Dellskärmen en sådan?

72% grejen är nog menat att det inte är så bra. De skärmar som är gjorda för grafiskt bruk har idag ett färgomfång som ligger bra nära 100% av Adobe RGB. Det finns en del som har ännu större. Egentligen tycker jag det inte är så intressant som om skärmen kan visa alla de färger som kan återges i tryck, framförallt då ett högklassigt offsettryck på bestruket papper. Sådana skärmar, som Eizo ColorEdge CG243 eller Nec SpectraView 2690, kan visa 100% av ISO Coated v2, som är den ICC-profil som motsvarar sådant tryck.

Då kan du alltså på skärmen se alla de färger som sedan ska tryckas om du använder CS4-programmens softproofs-funktion.

Sedan kan andra program, som inte är färghanterade, visa färgerna alltför överdrivet starka. Därför finns det ofta en sRGB-simulering på sådana skärmar som har ett så stort färgomfång.

Så om du producerar material som ska tryckas så är det sådana skärmar som jag nämnt ovan som du bör kolla på. Tillsammans med en bra skärmkalibrator får du då en lösning där du verkligen har koll på färgerna.

Stefan

tack stefan!

6 895 är pris på Dustin nu

Ursprungligen av el gringo:

6 895 är pris på Dustin nu

Hej du kollade på dustin.se vilket är företag (utan moms) jag tittade på dustinhome hemsida som var inkl moms. Men nu har priset åkt upp till ca 8600 inkl moms, vilket är samma som ditt men utan moms. Skärmen kostade som billigast 7123 kr inkl moms, men tyvärr inte längre.

ELL U2711 ULTRASHARP IPS-skärm kostar idag 7281 kr inkl moms och gäller dock Studenter.

När Apple släpper sin 27" skärm så kommer jag definitivt köpa den oavsett hur mkt sämre den är jämfört med Dell så är det fan så mkt snyggare skärm och jag skulle aldrig i mitt liv köpa en Matt skärmyta, ännu värre Dell logga
Tack men NEJ Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-26 07:44
Ursprungligen av @ndreas:

När Apple släpper sin 27" skärm så kommer jag definitivt köpa den oavsett hur mkt sämre den är jämfört med Dell så är det fan så mkt snyggare skärm och jag skulle aldrig i mitt liv köpa en Matt skärmyta, ännu värre Dell logga
Tack men NEJ Tack.

Jag är benägen att hålla med.

Lägger man ändå dom pengarna så vill jag inte sitta med en DELL logga i 3 år. Matt skärmyta står inte heller högt i kurs hos mig personligen.

Men jobbar man med professionell bildbehandling så gäller självklart andra kriterier.

Inte sagt på något vis att DELL är en dålig skärm. Deras IPS skärmar i storleken 22-24 tum är riktigt skarpa i prestanda.

Snacka om att vara Mac junkie och snacka om att vara blind för prestanda, det är som att köpa en sminkad opel och tror att det är BMW!

Ursprungligen av Hunter78:

Snacka om att vara Mac junkie och snacka om att vara blind för prestanda, det är som att köpa en sminkad opel och tror att det är BMW!

Blind för prestanda, vad vinner du Hunter på en Dell skärm förutom priset ?
Vad jag vet så använder du datorn till att lägga patient och inte till att göra Photoshop jobb där du behöver 100% av RGB skalan. Men visst vissa går ju bara på specar, dock är ju det komiska du som pratar prestanda kör en Mac Mini till skärmen för dina tunga jobb

Du är en PC människa och därav förstår jag ditt synsätt, jag själv skulle aldrig placera en svart plastig Dell skärm som dessutom har matt skärmyta USCH och FY så illa.

Bra att du är nöjd dock säkert en jättebra skärm men jag tror knappast Apples 24", iMac 27" och kommande 27" skärmar är kassa för gemene man!

Ursprungligen av @ndreas:

Blind för prestanda, vad vinner du Hunter på en Dell skärm förutom priset ?
Vad jag vet så använder du datorn till att lägga patient och inte till att göra Photoshop jobb där du behöver 100% av RGB skalan. Men visst vissa går ju bara på specar, dock är ju det komiska du som pratar prestanda kör en Mac Mini till skärmen för dina tunga jobb

Du är en PC människa och därav förstår jag ditt synsätt, jag själv skulle aldrig placera en svart plastig Dell skärm som dessutom har matt skärmyta USCH och FY så illa.

Bra att du är nöjd dock säkert en jättebra skärm men jag tror knappast Apples 24", iMac 27" och kommande 27" skärmar är kassa för gemene man!

Vad jag gör och inte gör vet du inget om. Sedan är jag självklart en Pc människa för mac mini är en Pc. Bara för det är en mac mini betyder inte det att jag inte kan göra saker på mini som kräver en bra skärm, eller hur?
Det jag har väldigt svårt är att vissa människor är helt blinda på allt som är design och inte till hur det ska använda skärm/datorn. Att sedan också betala dubbelt upp till 1/2 prestanda är ju knappast hälsosam ekonomiskt tänkande.
Att design är viktigt är en sak, och jag är bered skriva på att det inte ska se ut hur som helst. Problemet är när designen börjar få en människa att inte tänka rationellt och låter designen styra personens val och inte ens behov.
Sedan undrar jag på vilket sätt hjälper en Apple skärm (som har ½ prestanda och dubbla priset jämte mot Dell) en att vara mer effektiv i sitt tittande på det skärmen visar upp än Dell skärm. Speciellt när Dell vinner mängder av tester för just att de håller mycket hög kvalité. Att de inte är världens snyggaste skärm är en helt annan sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-26 09:36
Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag gör och inte gör vet du inget om. Sedan är jag självklart en Pc människa för mac mini är en Pc. Bara för det är en mac mini betyder inte det att jag inte kan göra saker på mini som kräver en bra skärm, eller hur?
Det jag har väldigt svårt är att vissa människor är helt blinda på allt som är design och inte till hur det ska använda skärm/datorn. Att sedan också betala dubbelt upp till 1/2 prestanda är ju knappast hälsosam ekonomiskt tänkande.
Att design är viktigt är en sak, och jag är bered skriva på att det inte ska se ut hur som helst. Problemet är när designen börjar få en människa att inte tänka rationellt och låter designen styra personens val och inte ens behov.
Sedan undrar jag på vilket sätt hjälper en Apple skärm (som har ½ prestanda och dubbla priset jämte mot Dell) en att vara mer effektiv i sitt tittande på det skärmen visar upp än Dell skärm. Speciellt när Dell vinner mängder av tester för just att de håller mycket hög kvalité. Att de inte är världens snyggaste skärm är en helt annan sak.

Halva prestandan och dubbla priset skriver jag inte under på. "Det är dåliga generaliseringar" !

Dells 24 tums IPS skärm ligger på 5000 inkl. moms. Apples på 8500 kr ink. moms utan några rabatter dvs.. tex 99mac.s veteranrabatt . 7500 kr..... cirka 50 % högre pris för Apples skärm om man räknar bort veteranrabatten.

Vi har inte sett Apples nya 27 tums LED (IPS) skärm och dess pris ännu eftersom den kommer troligtvis till sommaren. Den går nog inte av för hackor.

Mac minin är och förblir en mac oavsett vem som använder den, påstå inget annat

Sedan är design en viktig del av mitt inköpsbeslut och många med mig gillar Apples design.

Sedan är inte prestandan inte bra på någon LED skärm för att få en hel professionell kalibrering. Inte ens på Dell .

Ljusstyrkan är bra nog på Apples fristående skärmar, och ibland överdrivet tilltagen på vissa andra märken (inga namn nämnda inga glömda).

Senast redigerat 2010-03-26 15:31
Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag gör och inte gör vet du inget om. Sedan är jag självklart en Pc människa för mac mini är en Pc.

Självklart men det låter som Apples skärm är kass och svindyr, så är inte fallet!
Tror inte Dells skärm är dubbelt så bra t.ex
Jobbar själv med foton, hemsidor osv och har inga problem med min iMac 27" skärm.
Matt skärm hänger inte högt i kurs för min del heller.

Det är bara din syn på allt som har med Mac att göra som jag stör mig på, du har ju alltid snackat skit om Mac och visat upp hur mkt mer PC du får dessa pengar om du bygger en egen. Samtidigt så säger du att iMac I7 inte har alls den prestanda jämfört med vad en Core 2 är utan det är bara marginell skillnad osv.

Men du har i alla fall börjat vända tillbaka till att köra på Mac igen och det är ju några framsteg i alla fall
Dock haltar ju ditt resonemang flera ggr när du vill ha en Mac Pro för att sedan komma på att Minin räcker för behoven, iMac I7 vill du ju inte ha för den har ju både dålig skärm och är slö

Ursprungligen av @ndreas:

Självklart men det låter som Apples skärm är kass och svindyr, så är inte fallet!
Tror inte Dells skärm är dubbelt så bra t.ex
Jobbar själv med foton, hemsidor osv och har inga problem med min iMac 27" skärm. Matt skärm hänger inte högt i kurs för min del heller.

Matt skärm är det inget fel på. De flesta fotografer väljer hellre en matt skärm förre skärm med glas.

Ursprungligen av @ndreas:

Det är bara din syn på allt som har med Mac att göra som jag stör mig på, du har ju alltid snackat skit om Mac och visat upp hur mkt mer PC du får dessa pengar om du bygger en egen. Samtidigt så säger du att iMac I7 inte har alls den prestanda jämfört med vad en Core 2 är utan det är bara marginell skillnad osv.

Då har du dock inte förstått något vad mac är för min del. Låt mig förklara: Mac för mig handlar aldrig om hårdvara eller design. Hade det handlat om hårdvara så hade jag aldrig köpt en mac för det är oftast långsammare än ett eget bygge (Pc) och betydligt dyrare. När det gäller design så är Apple väldigt duktiga det ska de ha, men knappast revolutionära. Kan jag få snygg design på köpet så är det ett stort plus, men inget måste för min del. Funktion går förre design för min del.

Det är Apples mjukvara som bygger på logik och är användarvänligt, t.ex iLife, iWork, Aperture, Final Cut, logic m.fl. Det är vad Mac handlar om, det är mjukvara som är extremt överlägsen konkurrenternas mjukvara. Sedan att all mjukvara som apple gör är kompatibla med varandra (samarbetar) på ett sätt som är överlägset allt annat. Att få det i ett snyggt paket är bara bonus anser jag. Det är vad som gör Apple till just Apple = Mjukvaran.

Ursprungligen av @ndreas:

Men du har i alla fall börjat vända tillbaka till att köra på Mac igen och det är ju några framsteg i alla fall
Dock haltar ju ditt resonemang flera ggr när du vill ha en Mac Pro för att sedan komma på att Minin räcker för behoven, iMac I7 vill du ju inte ha för den har ju både dålig skärm och är slö

Jag har kört mac i flera år och har även haft pc bredvid för tyvärr finns det saker som Apple inte är bra på t.ex. CAD. Det finns fler områden där tyvärr Windows är herren på täppan. Sedan program som Adobe har kan göras lika bra på Mac Os X plattform som på Windows plattform (speciellt Windows 7). Jag anser ska en person jobba dagarna in och ut i t.ex. Adobs program så kan de få bättre hårdvara och göra jobbet lika bra i Win som i OSx. Det förutsätter att man bygger/köper en pc byggd av kvalité komponenter.
Jag vill ha en Mac Pro för det är en väldig bra maskin men långt ifrån prisvärd. Jag kan lätt bygga en bättre både i (Prestanda och Kvalité) och biligare maskin men tyvärr inte lika snygg design. Allt beror på vad du ska använda datorn till. T.ex. Ett eget bygge men ”Top of line” komponenter i pc världen har alla minst 3 år garanti (nu mera 5 år) och den kommer att springer cirklar runt den billigaste MacPro för 24-25K.
Däremot är MacPro betydligt kraftfull när man kommer upp i pris och med dubbla cpuer. Men då diskuterar vi minst 32 K och lite mer minne, HD m.m. så är vi uppe i 40-50K för en maskin.

Apple saknar ett mellan segment av Mac Pro, där har Apple valt en iMAc vilket jag anser är helt fel produkt. Men Mac Pro med iMac spec utan skärm hade varit absolut rätt. Det kan flera här på forumet skriva under på.
Det är här som Apple borde ge ett annat alternativ än en iMac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-26 18:20

Snälla lägg ner denna Mac kontra PC diskussion. så dötråkigt.

Detta är ett MACFORUM. PC-vänner är välkomna men lägg ner vilken plattform som är bäst eller inte leder ingen vart .

Jag hittade denna tråden nu, och vill bara tillägga att jag äger DELL-Skärmen i fråga och har haft den i snart två månader. Den är grym! Miljarder portar in och ut från skärmen på baksidan, jag har både PC (via dual dvi), PS3 (hdmi) och Macbook Pro (displayport) inkopplad i den samtidigt, färgerna och ljuset är jämnt och fint, 2560x1440 är mycket plats och jag njuter när jag sitter framför skärmen. Jag köpte skärmen för studentpriset nämnt ovan och det är oerhört mycket skärm man får för pengarna.

Jag är helnöjd!

Ursprungligen av Ford Prefect:

Jag hittade denna tråden nu, och vill bara tillägga att jag äger DELL-Skärmen i fråga och har haft den i snart två månader. Den är grym! Miljarder portar in och ut från skärmen på baksidan, jag har både PC (via dual dvi), PS3 (hdmi) och Macbook Pro (displayport) inkopplad i den samtidigt, färgerna och ljuset är jämnt och fint, 2560x1440 är mycket plats och jag njuter när jag sitter framför skärmen. Jag köpte skärmen för studentpriset nämnt ovan och det är oerhört mycket skärm man får för pengarna.

Jag är helnöjd!

Kanske någon bild på din skärm och datoruppsättning.

Ursprungligen av Hunter78:

Kanske någon bild på din skärm och datoruppsättning.

Kanske inte det renaste skrivbordet, men till vänster syns min gamla 20" som är ipluggad till den stora maskinen du kör till höger, en hackintosh som har gjort sitt och väntar på att ersättas av en ny Macbook Pro, under den är en 13" Macbook Pro (den förra modellen, som blev ersatt för ~2 veckor sen) fast med 4GB RAM och en Intel SSD. Under båda skärmarna ser man en PS3 som är inpluggad till 27" via HDMI. till höger syns min hårddisk-dock samt några diskar - en del PS3-spel och ytterligare en disk.

Ovanför 20"-skärmen ser man också en iSight

Det är ganska stökigt, och jag har inte fått ordning på allt så som jag vill ha det ännu. Men jag har grand plans för min datorvärld

usb-docken till höger ska bytas ut mot en firewire-dock, då tror jag att jag kommer kunna jobba mot diskarna, USB tillåter inte riktigt det, utan det blir för mycket latency - Så nu fungerar den bara som backup i stort sett. Den stora maskinen ska väck, och jag hatar sladdar men har tusen av dem

Jag har själv varit väldigt sugen på Dell UltraSharp U2711 27-tums men försöker invänta och se vad Apple har att visa på WWDC 2010 om ca 1 månad, annars blir det en U2711.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 15:31

En fråga om denna skärm och grafikkortet GT 120. Jag har kopplat in 2 stycken i en ny Mac Pro och med den som jag kopplar in (via mDP-adapter) så får jag bara 1920 x 1080. Kan inte GT 120 driva två skärmar i 2560 x 1440?

Tillägg: Verkar vara något annat då det inte fungerar när jag bara trycker in mDP-skärmen.

Tillägg 2: Har provat med en annan DVI-kabel och en annan adapter. Sätter jag in den i min MBP som är 3 år gammal så speglar den utmärkt.

Ursprungligen av acke:

...kopplar in (via mDP-adapter)...

Adapter från MiniDisplayport till vadå?

Och den andra skärmen, som fungerar - hur är den kopplad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 16:41

mDP -> DVI på skärmen.
Andra skärmen, DVI till DVI.

Bevaka tråden