Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betaversion av Microsoft Messenger 8.0 släppt (2010-03-24)

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-03-24 20:32
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-24 20:50

2 Known Issues in Messenger for Mac 8 Beta

2.1 Display pictures do not display in the conversation window
Display pictures do not display in the conversation window for both you and your contacts. Also, you cannot change your display picture from the conversation window or the Preferences dialog.

2.2 You cannot send files to your contacts.
You cannot send files to your contacts by using any of the following methods:
- Dragging a file into the conversation window to send it.
- The Send File option in the Contacts or the conversation windows.

2.3 You cannot make Audio/Video calls on some network configurations.
Try unblocking the ports used for Messenger audio/video feature. The following table lists the audio/video ports:
Feature Port that is used Audio/video TCP 80, 443, 1863 TCP/UDP 30000 - 65535
For more information, see: Network ports and URLs that are used by Windows Live Messenger

2.4 Some custom emoticons do not display
Some custom emoticons do not display as expected. Instead of an image or text, they show an empty box.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-03-24 20:54

Låter som ett tvättäkta MS program ju, förstår inte vad ni menar

Ursprungligen av Pascoe:

Låter som ett tvättäkta MS program ju, förstår inte vad ni menar

Det är ett Betasläpp!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-03-24 20:56
Ursprungligen av pepparkaka:

Det är ett Betasläpp!

Skämta

Kan väl vara intressant när den är ute ur beta. Om ett år eller två?

Ursprungligen av Capeman:

Kan väl vara intressant när den är ute ur beta. Om ett år eller två?

Jag gissar att den kommer senast till hösten när Office 2011 kommer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag gissar att den kommer senast till hösten när Office 2011 kommer.

Mmm... Jag var lite ironisk med tanke på hur länge vi väntat på en någorlunda vettig version av Messenger.

Släpp bara koden fri till utvecklarna så någon kan ta hand om och fixa skiten. För ska vi alla vänta på MS så får vi vänta i många år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 13:20
Ursprungligen av acidflash:

Släpp bara koden fri till utvecklarna så någon kan ta hand om och fixa skiten. För ska vi alla vänta på MS så får vi vänta i många år till.

Eller, samarbeta med Apple och lägg in stöd i iChat. Allt i ett snyggt program. Vet att Adium finns men gillar det inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-25 14:22

Jag gillar absolut Adium men jag hade lätt föredragit att de byggt in MSN-stöd i iChat.

  • Medlem
  • 2010-03-25 16:28

Snabbfråga: Kan ni logga in, för det kan då inte jag. =P

Ursprungligen av Nifo:

Snabbfråga: Kan ni logga in, för det kan då inte jag. =P

Nix, inte jag heller.

Installerade och provade att logga in. Då säger den att man måste ändra sitt Windows Live-konto för att kunna logga in. Man får en länk, och när man klickar på den och loggar in på Windows live, så säger den "Ditt konto kan inte ändras nu".

Moment 22, alltså.

Edit:
Kan tillägga att det går alldeles utmärkt att logga in på MSN från Adium i Macen, och från Pidgin i PCn.

Edit 2:
Provade även Messenger 7 i Macen, och fick då samma fel som i Messenger 8.

Senast redigerat 2010-03-25 16:54
Ursprungligen av Nifo:

Snabbfråga: Kan ni logga in, för det kan då inte jag. =P

Till en början kunde jag inte logga in, sen stängde jag av brandväggen och little snitch samt proxy-inställningen fick jag avaktivera och då gick det och logga in.

Jag kan logga in, men när jag skulle köra den första gången så fick jag en fråga om att ange mitt Kerberos-lösenord (som jag aldrig angivit mig veterligen) men den avbröt jag bara och följde därefter installationsprogrammen.

Sen dess har jag inte haft några problem med inloggningen. Jag har inte testat själva videostödet än, men tänkte att jag ska göra det lite senare idag kanske. Återkommer med info.

I read me-filen vill jag minnas att det står en del om vilka portar som måste vara öppna

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-25 17:52

Beta eller ej, slutsatsen är att det inte är bra och frågan är om det kommer bli bra?

Ursprungligen av Cokey:

Beta eller ej, slutsatsen är att det inte är bra och frågan är om det kommer bli bra?

Och om det kan vi bara spekulera, eller vänta och se.

Är det fortfarande så att man bara kan starta video-konversation och inte köra "skicka/ta emot"?

Sluta macifiera. Släpp Windows Live Messenger i exakt samma version som till Windows både funktions och utseende mässigt.

Men hur som helst bra att det händer saker.

Nu kan jag logga in. (se inlägg #14)

Tog bort programmet och alla inställningsfiler, och installerade om - och nu funkar det.

Jag har inte haft några problem att logga in. Testade videochatt igår också och det funkade fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-26 10:15

Kan man använda video som med iChat med flera personer? Det skulle vara hur bra som helst om det gick att köra med PC och Mac. Det finns inget bra alternativ för att köra video med flera personer mot båda Mac och Win.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-26 10:45

Videochat mac -> mac verkar fungera OK det verkar bara vara eftersläpning på ljudet.
och det fungerar liknade när man använder mac-> PC.

Inget snyggt program jag föredrar att använda Adium men kul med video frågan är hur mycket man kommer att använda den?

  • Medlem
  • 2010-03-26 12:21

Massa buggar, snarare en Alfa än en Beta. Profilbilder funkar inte, vid videochatt funkar bara ljudet, man blir ständigt utkastad pga att programmet krschar.. Det är min slutsats efter 15 minuters test.

Ursprungligen av Dalle:

Massa buggar, snarare en Alfa än en Beta. Profilbilder funkar inte, vid videochatt funkar bara ljudet, man blir ständigt utkastad pga att programmet krschar.. Det är min slutsats efter 15 minuters test.

Hmm.. vilket OS kör du, Leopard eller Snow Leopard? Jag kör leopard och jag har inte blivit utkastad någon gång och videochatt fungerar fin fint för mig. Var nån störning som låg på ljudet i bakgrunden men vet inte om det berodde på utrustning/omgivning eller på programmet. Får testa fler gånger för att se om det finns kvar.
En sak som jag gillar som de har ändrat från föregående version är att man får en liten röd cirkel med en "1" i nere i dock när man har fått ett nytt meddelande. Då ser man om man får nåt meddelande även om man har status upptagen.

Angående profilbilder så är det inte så förvånande att de inte fungerar. Det fungerar ju inte ens i 7.02 :/

  • Medlem
  • 2010-03-27 09:32
Ursprungligen av mhaggkvist:

Angående profilbilder så är det inte så förvånande att de inte fungerar. Det fungerar ju inte ens i 7.02 :/

Det går att få till i 7.0.2. Jag fick till det efter att ha avinstallerat 8 och lagt in 7.0.2 igen, fråga mig bara inte varför det funkar nu...

Jag har en MB 5.1 med 10.6.2. Och tjejen har en vit MB, modellnr okänd, hon kör 10.5.8.

Känns som om Messenger 8.0 kommer släppas i samband med Office 10 för Mac.

Det här lät ju också trevligt.
Microsoft satsar på Messenger till iPhone - IDG.se

Ursprungligen av Chaosstar:

...släppas i samband med Office 10 för Mac...

Office 10?

Nuvarande version, Office 2008, har versionsnr 12.

Den version som släpps till hösten kommer att heta Office 2011.

Bevaka tråden