Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska aktiekurser i Dashboard?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Ledsen om detta redan tagits upp i tidigare trådar, men jag undrar om det finns en widget där man kan se svenska aktiekurser. Jag har hittills enbart lyckas hitta amerikanska.

Det vore ju fantastiskt smidigt tycker jag.

När jag ändå är igång passar jag på att fråga om någon känner till en widget där svenska nyheter uppdateras löpande. Typ från aftonbladet eller motsvarande.

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 22:29

Då min dator med Tiger på är på reparation kan jag inte testa själv men om kurserna hämtas från Yahoo Finance kan du bara skriva kortnamnet på aktien + .ST för att få upp svenska kurser.
Ex: ERIB.ST för Ericsson B. Kurserna uppdateras som vanligt med 15 minuters fördröjning.

Jag har korrigerat rubriken i denna tråd. Var vänlig läs igenom rubrikerna en extra gång innan postning för att underlätta för såväl besökare som oss moderatorer

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har korrigerat rubriken i denna tråd. Var vänlig läs igenom rubrikerna en extra gång innan postning för att underlätta för såväl besökare som oss moderatorer

Tack, det var slarvigt av mig...

Jag provar med Yahoo...

  • Medlem
  • 2005-06-09 09:02

Tyvärr har Apple kopplat sin Widget till Lycos finanstjänst quote.com som enbart riktar sig till jänkare och deras egna handelsplatser. Att ange internationell ticker-symbol (tex VOLVB.ST för Volvo-B på Stockholmsbörsen) fungerrar inte. Exempelvis ger en sökning på Volvo hos quote.com en träff -Volvos listning på NASDAQ. En sökning på Volvo på Yahoo däremot listar Volvos 25 noteringar på olika börser runt om i världen.

Åter igen har vi fått ett verktyg från Apple som är ganska värdelöst om man inte kan ange en delstat som en del av sin adress och har ett social security number.

(Tips om motsvarande aktie-widget som även listar aktier i sverige mottages tacksamt)

ag sparkar liv i den här gamla tråden igen. Har det inte dykt upp någonm Widget som klarar svenska aktier på ett bra sätt?

  • Medlem
  • 2007-08-31 20:45

Nope, jag har inte sett något. Däremot kör jag Googles personliga startsida med
Quick Stock Watch som fixar svenska kurser (OMX) via Yahoo. Tyvärr inga grafer, men man kan lägga in sitt innehav och få portföljvärdet direkt -mycket bra!

Jag öppnar oftare en ny sida i Safari än jag flashar fram Dashboarden, så för mig funkar det helbra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-24 23:31

Någon som har hittat något verktyg för detta ännu?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-05-03 02:50
Ursprungligen av matekb:

Någon som har hittat något verktyg för detta ännu?

Min aktiewidget som följer med systemet klarar av att lista svenska aktier. Den är kopplad till Yahoo finance där den hämtar informationen från.

Jag ser Ericsson tex genom ERICB.ST och Sandvik genom SANT.ST.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-18 10:11
Ursprungligen av Kalle W:

Min aktiewidget som följer med systemet klarar av att lista svenska aktier. Den är kopplad till Yahoo finance där den hämtar informationen från.

Jag ser Ericsson tex genom ERICB.ST och Sandvik genom SANT.ST.

Hur vet man vilken kod/förkortning en aktie har?

Dashboarden har väl funktion för att ha en del av websida som widget.. så kan du köra vilken site du vill

  • Medlem
  • 2009-05-03 01:02

Jag har hittat en widget som funkar fint med Europeiska och Svenska aktier, kolla http://www.broes.nl/widgets/eurostocks

Lycka till / M

Jag måste också fråga, för när man ska lägga in aktie-koden i min widget så kommer man till Yahoo..?
Kan det handla om en annan version av samma widget?

Syrsa: Jag förstår vad du menar men ändå inte.. är det alltså inte samma VOLVB.ST på alla dessa?

Jag vill ha en widget där man kan lägga in hela sitt portföljinnehav, finns detta?

Så man kan lägga in aktieslaget, samt antalet man har av varje för att hålla koll på sin portfölj.

Det måste ju vara högintressant för alla som aktiesparar.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Jag vill ha en widget där man kan lägga in hela sitt portföljinnehav, finns detta?

Så man kan lägga in aktieslaget, samt antalet man har av varje för att hålla koll på sin portfölj.

Det måste ju vara högintressant för alla som aktiesparar.

//K

Kom igen någon. Det vill jag också ha! Sedan vill jag att mina aktier ska gå upp mer, men där hjälper nog ingen widget.

Vänner! Vad håller ni på med!?

Mycket snack om Volvo och Ericsson...

Kom över till AAPL istället. Då slipper ni både widget-problemet, samt Ians problem:

Ursprungligen av Ian Curtis:

Sedan vill jag att mina aktier ska gå upp mer, men där hjälper nog ingen widget.

Era tips ovan med "Stocks"-Widgeten, VOLVB.ST ger bara "Not Found", Ericsson - samma sak.

det vart ju skit.

Det finns en app för iPhone som heter bloomberg som gör precis det. Men den har slutat fungera i min gamla jailbrejkade iphone och jag orkar inte fixa det.

Det är ju otroligt enkelt att fixa det, så jag tycker mest det är konstigt att ingen gjort det ännu..

//K

Ian, jag har en liten workaround i väntan på bättre.

Min aktieportfölj aktieportföljer aktieportföljhanterare

Här kan du bygga en fiktig portfölj där du matar in dina innehav, därefter kan du göra en widget av stockwatch fönstret. Inte helt supernsyggt men det fungerar.

För iPhone är det bloomberg appen som verkar vettig, tråkigt nog sammanställer den inte utan den endast visar p/l eller valfri data för aktieslaget, multiplicerat på angivet antal och anskaffningsvkurs.

//K

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-28 11:31

Jag har märkt att många kurser i Apple's "egna" aktiewidget (Yahoo) inte har uppdaterats de senaste dagarna. Någon som vet varför?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-29 13:01
Ursprungligen av lensv:

Jag har märkt att många kurser i Apple's "egna" aktiewidget (Yahoo) inte har uppdaterats de senaste dagarna. Någon som vet varför?

Är det bara hos mig som kurserna har "fastnat" (eller är det kanske bara jag som använder denna widget )?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-03 08:18

Kurserna verkar ha rättat till sig nu... Ville bara meddela det

Jag tycker den har rullat på bra, har inte märkt att kurserna skulle ha fastnat. Det kanske var något lokalt på din dator?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-11 10:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tycker den har rullat på bra, har inte märkt att kurserna skulle ha fastnat. Det kanske var något lokalt på din dator?

Nja, det var någon vecka i april som detta hände och problemet uppdagade sig på alla mina datorer (och även i iPhone som använder samma källa). Sedan början av maj har det dock funkat som det ska igen...

1
Bevaka tråden